Hej alla M-F nördar, nu behöver jag lite assistans!
Det har från att jag köpte denna i våras varit nåt mysko slammer på högre varv (över 1000).
I.o.m. att den gått tyst och lugnt antog jag att det var något som låg emot nånstans och skramlade.
Fel fel fel... efter att ha slagit halva ägorna börjar det slamra som sören...
Kryper sakta upp till vägen och 10m från gårdsplanen låter det som traktorn ska gå i bitar.
Drar stoppen och bogserar sista biten och in i garaget.
Ok... felsökning börjar...
Ut med oljan, inget glitter eller spån.
Klyver filtret, inget glitter eller spån.
Sticker in en magnet genom oljepluggshålet och ut kommer... en kugg!
Kände att den har inget där att göra så jag river ner oljetråget.
Då börjar det klarna vad som hänt.
Under veven sitter en sån här:
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1075796
Tar ner plåten mot balansaxlarna och mycket riktigt, det såg o-bra ut.
Happ, inspektera, lysa och kan väl konstatera att inget annat verkar ha tagit skada. Hade oljetryck hela tiden så.
I alla fulla fall, har rensat det lilla spån som var och kollat det snedskurna drevet som sitter på veven. Ser ok ut, syns att det gått tungt men helt ok.
Beställt en ny moj som kommer nästa vecka så nu till frågorna:
1. Hur tajmar jag in den mot drevet på veven? Ser inget märke på det drevet som kan indikera läge. På svänghjulet är ju en TDC märkning, kan jag använda den?
2. Med vilket moment skall de 6 bultarna dras?
3. Moment för bultarna på tråget?
4. Behöver eländet köras in på nåt sätt eller är det bara att köra?
5. Hjälper det att be en bön att inget annat är sönder?
/L