Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kopplingsproblem Case 5150

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Emppo (trådstartaren)

#1 » 21:30:44, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På gården var jag hjälper till har vi en case 5150 maxxum som har problem med kopplingen (?), Den driver jättebra och inga andra problem men ibland när man kör så kopplar den ur utan att man trycker ner pedalen och då lyser en lampa som indikerar att något är fel (kommer inte ihåg vilken).

Trycker man då ner kopplingen och släpper upp den igen så fungerar allt som det ska ett tag igen tills det kopplar ur. Ibland kan det ta 1-2 timmar mellan urkopplingarna och ibland bara några sekunder.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? jag har inte nån susning som jag skulle nämna högt men gissar på att det skulle ev kunna vara något med urtrampningslagret.

Tack på förhand /Emil
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier



Robban_C

#2 » 21:42:08, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urtrampningslagret kan aldrig koppla ur på egen hand.

Det måste väl vara kopplingsfri fram/back på den där? Det är det enda (förutom snabbväxel) som kan sluta driva och sen börja driva igen.
Kolla vad den där lampan indikerar. Dåligt oljetryck till hydrauliken i lådan kanske?

Verkar problemet förvärras när oljan i lådan blir varm?

Och så den gamla vanliga frågan:
Årsmodell och driftstimmar?
Är den väl servad och välskött?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Emppo (trådstartaren)

#3 » 21:49:01, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kopplingsfri fram/back stämmer bra! kan tillägga att det spelar ingen roll i vilken snabbväxel man använder, det är ändå likadant. Problemet verkar inte ha något samband med oljetemp. Årsmodell och driftstimmar har jag tyvärr ingen aning om.. men välskött är den och servad enligt schema i instruktionsboken. Har för mig att lampan indikerar något om igensatt hydraul filter nu när du säger det, (filtret är bytt efter problemet började och var inte igensatt). Jag tycker det är konstigt att det kommer så oregelbundet fast man ligger med tex balmaskin efter o kör på samma varv hela tiden så kommer felet inte regelbundet.
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier

Robban_C

#4 » 21:54:45, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gissar jag friskt här:
Det skulle ju kunna vara ett elfel som påverkas av helt andra orsaker, typ att maskinen står i en viss vinkel eller nåt sånt.
Ett scenario:
Ett elfel visar att oljetrycket är för lågt (och/eller att filtret är igensatt) och nån databox kopplar därför ur för att skydda fram/back från att slira.

Jag kan absolut ingenting om den där traktorn och dess funktioner så mina idéer här ovan kanske inte ens kan förekomma på den traktorn. Se istället mina tankar som ett diskussionsunderlag eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Emppo (trådstartaren)

#5 » 22:00:15, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dedär med elfel är inte helt otroligt då vi hade problem med snabbväxeln på växelspaken oxå som inte ville koppla in 2 och 3 utan endast 1 och 4 gick att använda men det är numera kopplat till vanliga vippströmbrytare som fungerar fint, (tanken jag har nu är att även fast föregående sak inte har något med själva problemet att göra så är elfel inte en helt otrolig orsak) Alltid bra att ha diskutionsunderlag, det kan ju i sin tur sätta igång tankegången på andra kunniga medlemmar! :thummar: Iofs är det inget världsproblem då vi klarar av att utföra de saker vi behöver ändå men väl så irriterande när höet ska in och dom har lovat regn till dagen efter.
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier

Torpöbo

#6 » 23:15:09, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du slår upp i instruktionsboken och tittar på vad lampan som tänds på instrumentpanelen betyder ska du se att den indikerar att något är fel.

I instruktionsboken kommer du även se att du på något sätt som jag inte har koll på att kan trycka ner kopplingspedalen o se samma lampa blinka X antal gånger, detta är en felkod som du sedan kan slå upp i antingen instruktionssbok alt. verkstadshandbok.

När en traktor i 51 serien får för lite tryck i växellådan så kopplar den automatiskt ur drivningen och visar felkod, jag tror detta beror på att man inte ska skada lammellpacketen till fram o back växellådan.
Dock kommer felkoden visa i vilka domäner felet ligger i.
Våran reagerar på tryckfallet när man startar samtidigt som den visar felkod o kopplar ifrån drivningen nästan varje gång vid start men det har den gjort i snart 7000 timmar.

Såg även att powerskiften börjat bråka så mitt tips är att ta kontakt med en maskinberkstad exempelvis Odal i skänninge där de kan dessa traktorer utan o innan!

Har ni bytt oljan i transmissionen på länge?
Om det kom ut metallspån så är det ett tecken på att allt inte står rätt till, ev ska det sitta magneter i oljepluggarna till växellådan där spån fastnar.

Hur många timmar har traktorn gått?
Har den gått som lastartraktor?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Emppo (trådstartaren)

#7 » 10:48:09, 23-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hinner svara lite fort innan jag ska iväg på systerns bröllop, Traktorn har inte gått som lastartraktor, har faktiskt ingen aning om transmissionsoljan. Ska kolla upp saker och ting när jag har lite bättre med tid! Kan med en gissning även säga att traktorn gått ca 5000 timmar om inte minnet sviker allt för mycket.

Har faktiskt för mig att den indikerar något om tryck i hydrauliken men somsagt så ska jag kolla upp saker och ting bättre! Jag återkommer!
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier

161A

#8 » 16:31:00, 24-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej om detta kan va nån hjälp men hade något liknande problem på min valmet 8350 dock så var det så att när man stannat och skulle igång igen så hände inget, la i fram och back spaken men inget hände displayen indikera att växel va i fram eller back men stod stilla. hade tidigare bytt fram och back spak för ca 6000 kr samma symtom då nästan, så blev ju inte så glad det var ju bara 1000 timmar sen. skillnaden var att jag hörde reläet klicka då jag la i växel.
Lösningen på felet... jo i stolen sitter en brytare som ska hindra att traktorn kan köra om ingen sitter där, samma som i vilken åkgräsklippare som helst, det var den som va felet ganska enkelt men inte lätt att hitta
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Torpöbo

#9 » 17:34:46, 24-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Vet ej om detta kan va nån hjälp men hade något liknande problem på min valmet 8350 dock så var det så att när man stannat och skulle igång igen så hände inget, la i fram och back spaken men inget hände displayen indikera att växel va i fram eller back men stod stilla. hade tidigare bytt fram och back spak för ca 6000 kr samma symtom då nästan, så blev ju inte så glad det var ju bara 1000 timmar sen. skillnaden var att jag hörde reläet klicka då jag la i växel.
Lösningen på felet... jo i stolen sitter en brytare som ska hindra att traktorn kan köra om ingen sitter där, samma som i vilken åkgräsklippare som helst, det var den som va felet ganska enkelt men inte lätt att hitta


På case ih 5150 sitter det en lampa på instrumentpanelen som indikerar om man sitter på stolen eller inte.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

161A

#10 » 17:48:26, 24-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan det va denna lampa som Emppo ser lysa kankse
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

robin

#11 » 19:25:45, 24-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emppo skrev:dedär med elfel är inte helt otroligt då vi hade problem med snabbväxeln på växelspaken oxå som inte ville koppla in 2 och 3 utan endast 1 och 4 gick att använda men det är numera kopplat till vanliga vippströmbrytare som fungerar fint, (tanken jag har nu är att även fast föregående sak inte har något med själva problemet att göra så är elfel inte en helt otrolig orsak) Alltid bra att ha diskutionsunderlag, det kan ju i sin tur sätta igång tankegången på andra kunniga medlemmar! :thummar: Iofs är det inget världsproblem då vi klarar av att utföra de saker vi behöver ändå men väl så irriterande när höet ska in och dom har lovat regn till dagen efter.


troligt vis så är någon tryckgivare kas brukar få byta någon sådan ibland på min 5120 är du säker på att felet kommer på alla växlarna troligt vis kommer felet på 3 av dom. tryckgivarna leder ström när dom är trycklösa och när du läger i tex 3ans snabbväxel så bryter 3ans tryckströmbrytare är då tex då 2ans tryckströmbrytare kas så den med är bruten så avbryter datorn driften då den tror att det är 2 växlar i samtidigt och tänder lampan men om du trycker ner kopplingen och räknar antalet blinkningar när det händer nästa gång så kan man se i instruktionsboken vad felkoden betyder. mvh /Robin
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

Torpöbo

#12 » 20:05:40, 24-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det står N på knappen o den sitter på höger sida om ratten näst längst ut till höger så är risken stor, dock så kopplar aldrig denna ut driften under gång. iaf inte på våran 5150-plus -97 dvs är lampan släckt när man lägger i fram eller bakc på framobackspaken tänds den inte även om du står upp i hytten.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se