Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Transport traktor!

44 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Enkel

#31 » 13:36:39, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mackee skrev:newhollanden pallade med 35-36 km i denna backen, jd orkade knappt 30 km/h.

Hade jdn autopowr? Var den i så fall inställd så den drog max, dvs inte nerställd till eco på varvet. Går att göra på våran 6420s, och då matar den inte fullt. Men det är möjligt att växellådan tar mer kraft på de nyare traktorerna än på din case, som förövrigt säkert väger mindre, vilket gör att den inte behöver dra lika mycket vikt upp för backen.
Användarvisningsbild
Enkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:51, 06-10-2007
Ort: Gotland/Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A916
Tidigare Volvo EW160E Blackedition
Instagram: @hjulmaskinisten
Merlo Multifarmer 30.9
JD 6420s, Metsjö metaflex 11
EW160



Osaka

#32 » 13:41:31, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Jag kan också starkt rekommendera John Deere. Har själv kört en del spannmålsekipage med 6920 och 6430, båda med steglös växellåda och de går riktigt gött. Skönt att slippa växlingen när man drar tungt och dessutom varvar de ner när man kommit upp i 40 :thummar: Hyttfjädring, framaxelfjädring och riktigt go stolsfjädring gör inte saken sämre..


Och vilka märken jämför du med då? Alla märken har de saker du räknar upp men det är klart att de kan vara skillnad i utförandet.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

mackee (trådstartaren)

#33 » 22:22:57, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robin;

Din tsa har en rak 6a va? eller är de en fyra, 6020 vi ja hade hemma va en 4 i !
men de låter ju som att den orkar med lite lasst.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

mackee (trådstartaren)

#34 » 22:31:23, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkel:


Ja de har jag för mig den hete va 6 gruppväxlar a-f å 4 snabb växlar med auto växlingsfunktion, där kunde man ställ om mellan eco och pwr, testade i både lägena men enda va att den växla ner tidigare i pwr läge. men de e frågan om man kan få lite mer fart i dem med ett chipp?

visst casen väger ca 600 kg mindre men sen va har vi lastare på den å inte på jd,. så de gick på ett ut, nä man blir bara så fundersam när man är van att köra lite äldre maskiner på 80-100 hk tycker man att de e bra ös i, så tänker man ju att en 140 hk borde ju dra som fasen, men icke.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

robin

#35 » 23:38:27, 24-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mackee skrev:Robin;

Din tsa har en rak 6a va? eller är de en fyra, 6020 vi ja hade hemma va en 4 i !
men de låter ju som att den orkar med lite lasst.


jo det är en Cummins/Iveko 6a i tsan när vi köpte den så valde jag den just för att det var den minsta traktorn nh hade med 6a och comonrail.
att du inte går över till en 6a istälet då får du en mycket stabilare traktor som går lugnare på vägen och lägre bränsleförbrukning om du kör mycket vägtransporter. det jag tycker bäst om med tsan är att den är så smidig. det som är lite synd är att verkstäderna sällan stäler in styrvinkeln när dom leveranservar traktorena så styrstopparna tar i alldeles för tidigt fast det är mycket plats kvar innan hjulen tar i
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

robin

#36 » 00:13:53, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mackee skrev:Enkel:


Ja de har jag för mig den hete va 6 gruppväxlar a-f å 4 snabb växlar med auto växlingsfunktion, där kunde man ställ om mellan eco och pwr, testade i både lägena men enda va att den växla ner tidigare i pwr läge. men de e frågan om man kan få lite mer fart i dem med ett chipp?

visst casen väger ca 600 kg mindre men sen va har vi lastare på den å inte på jd,. så de gick på ett ut, nä man blir bara så fundersam när man är van att köra lite äldre maskiner på 80-100 hk tycker man att de e bra ös i, så tänker man ju att en 140 hk borde ju dra som fasen, men icke.


det som skiljer är att växellådan stjäl mycket mindre kraft i din case. dom lite mer avancerade växelådorna kräver en större motor annars så tar dom för många procent av motorkraften. i din case så har du en mekanisk växellåda med 2 lamellpaket om du har kopplingsfri fram och back och en snabbväxel var av ett altid driver så då är det bara ett lamellpaket som inte driver och stjäl energi medans i jd så tror jag att du har 6 st lamellpaket var av 2 altid driver och då har du 4 st lamellpaket som inte driver som istället bara stjäl energi medans i 6020 har du 4 st lamelpaket som samarbetar. när du kör så är altid 2 av 4 inkopplade vilket gör att det bara är 2 st som stjäl energi NH har verkligen tänkt till när dom konstruerade sina powershift växellådor och då har man 8 kopplinsfria steg och kopplingsfri fram och back och en riktigt automatläges funktion som inte bara växlar efter varvtalet som dom flesta andra traktorerer gör.

men skule jag köpa en ny traktor i den storleksklasen i dag så hade jag nog köpt en Fendt 415
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

Enkel

#37 » 07:10:09, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mackee skrev:Enkel:


Ja de har jag för mig den hete va 6 gruppväxlar a-f å 4 snabb växlar med auto växlingsfunktion, där kunde man ställ om mellan eco och pwr, testade i både lägena men enda va att den växla ner tidigare i pwr läge. men de e frågan om man kan få lite mer fart i dem med ett chipp?


Kunde uttryckt mig tydligare, autopowr heter JDs steglösa växellåda, den du prövade var nog en powrquad plus låda. Har tyvärr inte prövat växellådorna mot varandra så jag vet inte om den steglösa ger bättre drag i backar.
Går säkert att chippa, men då är det bättre att göra som Robin, välja en modell med litet effektuttag ur motorn, snarare än tex jd 6430 som är den hårdast trimmade 4 cylindriga modellen.

Hade oxå gärna köpt en 415, fast då helst en import. :cool:
Användarvisningsbild
Enkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:51, 06-10-2007
Ort: Gotland/Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A916
Tidigare Volvo EW160E Blackedition
Instagram: @hjulmaskinisten
Merlo Multifarmer 30.9
JD 6420s, Metsjö metaflex 11
EW160

Exs

#38 » 10:48:00, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:
Exs skrev:Jag kan också starkt rekommendera John Deere. Har själv kört en del spannmålsekipage med 6920 och 6430, båda med steglös växellåda och de går riktigt gött. Skönt att slippa växlingen när man drar tungt och dessutom varvar de ner när man kommit upp i 40 :thummar: Hyttfjädring, framaxelfjädring och riktigt go stolsfjädring gör inte saken sämre..


Och vilka märken jämför du med då? Alla märken har de saker du räknar upp men det är klart att de kan vara skillnad i utförandet.


Jag jämför då främst med MF eftersom det endast är de två märkena som jag kört längre transportkörningar med, och som är såpass nya.

De MF jag kört av de "moderna" är 6290 och 5480 varav 5480 endast gått 50 timmar när jag parkerade mig i den :thumme:

Man kan väl sammanfatta som så att JD är väldigt bekväma och har mycket finesser och sådär, medan MF mer satsat på "less is more". De hade inte steglös låda (även om jag tror det finns på dem också) och alla reglage känns mer gedigna och "enkla" istället för massa knappar och vred överallt som på JD. Dock inte lika bekväma att åka i. Så det beror väl på vad som prioriteras. Kvalitén vet jag inget om för de som äger MF säger att de är bäst och de som äger JD säger att de är bäst.. Det finns ju märkesfantaster även i traktorvärlden.

Även om jag gillar att dra tungt, köra plattan i mattan och mata på med snabbväxel efter snabbväxel (tycker det ger gött sound och känsla) så får jag ändå säga att det var oförskämt bekvämt med steglös låda och då även steglös hög/låg.

Men som sagt;
JD är väldigt bekväma med mycket finesser och sånt (som kan krångla..?)
MF är mer enkelt uppbyggda med riktiga spakar och sånt på de flesta reglagen. Inte riktigt lika bekväma.

Hade jag själv stått och valt mellan de märkena hade jag nog kollat på priset mest och köpt det som ger mest traktor för pengarna.

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Tommyax

#39 » 16:36:22, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mackee skrev:nä det är en maskerad fiat ja. Danmark har väl hitch.? Eller de kanske inte gäller alla. Ja de är hm d lätt att hitta ngn som är optimal. Kika runt tills det dyker upp ngt. Men de går väl att reggae om en 50 traktor,men då måste den spärras till 40 isof?


Svar: Nej.

/Tommy.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

mackee (trådstartaren)

#40 » 23:50:11, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, de e inte lätt att hitta ngn bra, ska iaf få upp en claas 410 arion på måndag så får vi se vad den går för, verkar bra på pappret iaf, hitta även chipp till dem nu. Annar får man helt enkelt skaffa en lite äldre maskin också som man kan ha till transporterna ska väl bli en maskintrailer snart tänkte jag mig, en 150 hk från sent 90 tal ist, ja får se vad claasen går för!
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

mackee (trådstartaren)

#41 » 23:23:51, 07-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu blev mina förväntningar om den franska traktorn grusade, claas (renault) var ingen höjdare, absolut sämst dragkraft, väldigt konstiga säkerhetssystem där man tex inte kan aktivera 3 punkten om man har valt de höga oljeflödet till lastaren, man får vippa å greja med brytare å spakar för att de ska funka, huven höll jag på med i 10 min för att öppna gick med hjälp av en plankbit till slut,men sen tog den i mot i lastarjärnen så de va bara att slå igen den ingen. nä de va för mycket grejor som inte funkade eller så var de dumma lösningar mm. men de är väl som de mesta som kommer från frankrike...

nä ska försöka få tag i en case eller newholland med med 6 a i å testaköra. kollar men siffror så ligger 4 an å 6 an på nästan samma vridmoment men i praktien så är de väl stor skillnad i ork?
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

valtra mega

#42 » 23:31:02, 07-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en valtra med 4 och en valtra med 6 båda är 160 hk märks inte någon stor skillnad på ork
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

mackee (trådstartaren)

#43 » 20:39:25, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

så har i helgen testat en valtra n111eco. fick dock inte låna hem den men köra den en runda hos en kund till lantmännen, helt ok traktor,känns lite robust å lite "enklare" lite mer 80 tal el vad man ska säga, inte massa färgglada spakar å kanppar överallt, lite liten hytt mot vad man är van vid,men samtidigt fullt tillräcklig. fick inte chans att testa med ngt lass efter men verkar rätt pigg iaf, ska se om de kan skaka fram en som man får testa hemma ngr dagar, vill ju veta vad de går för.

är de ngn som har erfarenhet av dessa så vore de intressant att veta tex. bränsle förbrukning,dragkraft ,bekymmer mm.


sen kommer det en case maxum 140 på tis kväll, den med 6an i ska bli spännande, blir ngr vändor med dumpersvagnen på onsdag är de tänkt.

usch det blir 5 traktorn på test nu men de finns fasen ingen som e optimal.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

robin

#44 » 22:30:19, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mackee skrev:så har i helgen testat en valtra n111eco. fick dock inte låna hem den men köra den en runda hos en kund till lantmännen, helt ok traktor,känns lite robust å lite "enklare" lite mer 80 tal el vad man ska säga, inte massa färgglada spakar å kanppar överallt, lite liten hytt mot vad man är van vid,men samtidigt fullt tillräcklig. fick inte chans att testa med ngt lass efter men verkar rätt pigg iaf, ska se om de kan skaka fram en som man får testa hemma ngr dagar, vill ju veta vad de går för.

är de ngn som har erfarenhet av dessa så vore de intressant att veta tex. bränsle förbrukning,dragkraft ,bekymmer mm.


sen kommer det en case maxum 140 på tis kväll, den med 6an i ska bli spännande, blir ngr vändor med dumpersvagnen på onsdag är de tänkt.

usch det blir 5 traktorn på test nu men de finns fasen ingen som e optimal.


om jag inte mins helt fel så är maxum 140 en lågpristraktor med en 6a utan comonrail 4 ventilsteknik och effektökning så risken är stor att du inte blir nöjd med den heller det du ska satsa på är en mxu 135 eller ts 125a, 135a en mxu 135 med kcr box ger 202 hk vilket är väldigt bra för en så smidig traktor
Senast redigerad av robin 22:35:33, 12-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se