Osaka skrev:Exs skrev:Jag kan också starkt rekommendera John Deere. Har själv kört en del spannmålsekipage med 6920 och 6430, båda med
steglös växellåda och de går riktigt gött. Skönt att slippa växlingen när man drar tungt och dessutom varvar de ner när man kommit upp i 40
Hyttfjädring, framaxelfjädring och riktigt go stolsfjädring gör inte saken sämre..
Och vilka märken jämför du med då? Alla märken har de saker du räknar upp men det är klart att de kan vara skillnad i utförandet.
Jag jämför då främst med MF eftersom det endast är de två märkena som jag kört längre transportkörningar med, och som är såpass nya.
De MF jag kört av de "moderna" är 6290 och 5480 varav 5480 endast gått 50 timmar när jag parkerade mig i den
Man kan väl sammanfatta som så att JD är väldigt bekväma och har mycket finesser och sådär, medan MF mer satsat på "less is more". De hade inte steglös låda (även om jag tror det finns på dem också) och alla
reglage känns mer gedigna och "enkla" istället för massa knappar och vred överallt som på JD. Dock inte lika bekväma att åka i. Så det beror väl på vad som prioriteras. Kvalitén vet jag inget om för de som äger MF säger att de är bäst och de som äger JD säger att de är bäst.. Det finns ju märkesfantaster även i traktorvärlden.
Även om jag gillar att dra tungt, köra plattan i mattan och mata på med
snabbväxel efter snabbväxel (tycker det ger gött sound och känsla) så får jag ändå säga att det var oförskämt bekvämt med steglös låda och då även steglös hög/låg.
Men som sagt;
JD är väldigt bekväma med mycket finesser och sånt (som kan krångla..?)
MF är mer enkelt uppbyggda med riktiga spakar och sånt på de flesta reglagen. Inte riktigt lika bekväma.
Hade jag själv stått och valt mellan de märkena hade jag nog kollat på priset mest och köpt det som ger mest
traktor för pengarna.
/Erik