Jag håller på att demonterar min gamle boxermotor pga. dåligt oljetryck, dåligt komp.
Här är en bild på ramlagren nr1 till vänster, dom övre är dom med hål.
Alltså jag förstår ju att dom undre blir mer slitna, men tycker det är stor skillnad?
Nr 3 och 5 på bilden (undre ramlager 2 och 3)satt löst i överfallen men har ej roterat, syns även på baksidan att dom har rört sig lite i överfallet.
Jag provade att sätta ett annat lager i övefallen och dom sitter som dom ska, ytan på överfallen ser helt ok ut.
Kan dom ha blivit så pga. värmen?
Ramlagertapparna 2 och 3 ser inte bra ut, blir troligen omslipning av veven.
Det konstiga är att vevlagertapparna och vevlagren ser jättebra ut, som nytt!
Man tycker ju att dom borde se sämst ut om skadorna beror på lågt oljetryck?
Om veven varit krokig hade inte slitaget sett ut så här.
Om lagerspelet varit för litet hade det varit skador i dom övre lagren också.
Jag har inte mätt vevaxeln än men tror att vevtapparna klarar sig.
Det sitter 0.20" underdimension på både ram o vevlager.
Det blir väl att lämna både vev och block för uppmätning o ev. linehening av ramlagerlägen, svider i lädret men vill inte montera ihop utan att vara säker på att allt är schysst.
Bild på ramlagertapp nr 3:
Bild på vevlager:
Bild på vevlagertapp: