Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Konstigt slitna ramlager bm1113

91 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 09:48:12, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att demonterar min gamle boxermotor pga. dåligt oljetryck, dåligt komp.
Här är en bild på ramlagren nr1 till vänster, dom övre är dom med hål.

Bild
Bild

Alltså jag förstår ju att dom undre blir mer slitna, men tycker det är stor skillnad?
Nr 3 och 5 på bilden (undre ramlager 2 och 3)satt löst i överfallen men har ej roterat, syns även på baksidan att dom har rört sig lite i överfallet.
Jag provade att sätta ett annat lager i övefallen och dom sitter som dom ska, ytan på överfallen ser helt ok ut.
Kan dom ha blivit så pga. värmen?
Ramlagertapparna 2 och 3 ser inte bra ut, blir troligen omslipning av veven.
Det konstiga är att vevlagertapparna och vevlagren ser jättebra ut, som nytt!
Man tycker ju att dom borde se sämst ut om skadorna beror på lågt oljetryck?
Om veven varit krokig hade inte slitaget sett ut så här.
Om lagerspelet varit för litet hade det varit skador i dom övre lagren också.
Jag har inte mätt vevaxeln än men tror att vevtapparna klarar sig.
Det sitter 0.20" underdimension på både ram o vevlager.
Det blir väl att lämna både vev och block för uppmätning o ev. linehening av ramlagerlägen, svider i lädret men vill inte montera ihop utan att vara säker på att allt är schysst.

Bild på ramlagertapp nr 3:
Bild

Bild på vevlager:
Bild

Bild på vevlagertapp:
Bild
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



LeifAndersson

#2 » 10:26:32, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att det är något som härrör från den förra slipningen av vevaxeln. I grunden kan det vara lite fel toleranser på slipningen så att smörjningen inte blivit optimal där belastningen varit som störst, eller att det helt enkelt är fel lager monterade! Hur var det med oljetrycket? Den halvan som inte har ledspår för oljan till vevlagren har i vart fall fått för lite bärande oljefilm! Felet kan mycket väl ligga i vevlagren så de givit för lite motstånd, då har inte oljan tryckts fram i ramarna i tillräcklig mängd. Men det har under alla förhållanden med den förra renoveringen att göra!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bmrobban (trådstartaren)

#3 » 14:17:23, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetrycket var nära noll på tomgång med varm motor och ca 1.5 med lite varv.
Det var klart bättre med kall motor. Mätaren är mekanisk så jag litar på att den stämmer.
Första gången jag bytte oljefilter var det så fullt med skit att det var helt ihoppressat.
Jag hade räknat med att slipa vevaxeln, men hoppet tändes när vevlagren såg såpass bra ut.
Foder o kolvar verkar också vara bytt såg skapligt ut trots dåligt komp.
Toppen skulle vara renoverad enligt förra ägaren men har inte hunnit mer än att lyfta av den.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Turbodiesel

#4 » 19:57:18, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa måste du göra i vilket fall, åtminstone två ramlagertappar lär se ut som sk#t.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bmrobban (trådstartaren)

#5 » 22:13:44, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, som sagt räknar med att slipa ramlagertapparna, men hoppas att vevtapparna är ok.
Ska mäta imorgon så vet jag.
Jag använder ju inte traktorn frekvent, så egentligen skulle man kunna fuska lite, men man vet ju att man fuskat och det gnager i samvetet.
Har fuskat/tagit genvägar förr, men det har alltid slutat med att jag sålt pga. olustkänslan att man vet att det inte är 100%..
Även om det inte är ekonomiskt försvarbart så är det skönt att verkligen kunna lita på grejorna.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

LeifAndersson

#6 » 22:39:50, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Jo, som sagt räknar med att slipa ramlagertapparna, men hoppas att vevtapparna är ok.
Ska mäta imorgon så vet jag.
Jag använder ju inte traktorn frekvent, så egentligen skulle man kunna fuska lite, men man vet ju att man fuskat och det gnager i samvetet.
Har fuskat/tagit genvägar förr, men det har alltid slutat med att jag sålt pga. olustkänslan att man vet att det inte är 100%..
Även om det inte är ekonomiskt försvarbart så är det skönt att verkligen kunna lita på grejorna.


För mig är det tvärt om! Jag kan "fuska" grovt med de prylar vi har på gården, det har jag inga problem med. Men ska något säljas då vill jag vara 100 på att det som är åtgärdat också är riktigt gjort! Ingen ska kunna komma och säga att en maskin vi haft är "fuskreparerad" för försäljning. Men på de prylar vi använder själva "fuskar" jag grovt ibland för att bara få det att funka så billigt som möjligt, och ser det som ett planerat risktagande. Men när något är moget för försäljning så vill jag att det som är "hoplappat" fixas riktigt innan maskinen går vidare. Bara för att vi kan hålla igång en maskin med "vissa egenheter" så finns det inget som säger att nästa brukare kan hantera det! Det är ingen välgörenhet från vår sida utan kunden får betala vad det kostar, men jag vill känna att inget är dolt i maskinen som vi vet om. Finns något vi känner till ska det åtgärdas eller klart redovisas vid försäljning. Då känner jag att jag har gott samvete. Att det ändå kan gå åt skogen med gamla maskiner är en helt annan sak, men känner jag att inget är "mörkat" så har jag gott samvete även om det inte går så bra för nästa ägare.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bmrobban (trådstartaren)

#7 » 23:06:23, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är ju den att jag har aldrig mörkat utan redovisat problemen och justerat priset därefter.
Som den optimist jag är har jag köpt många tveksamma bilar och maskiner, jag tänker alltid att det där är lätt fixat.
Oftast har dom sålts i bättre skick till lägre pris, pga mina tvångstankar om den perfekta maskinen/bilen..

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban (trådstartaren)

#8 » 16:52:08, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu mätt ramlagertapparna som har underdimension 0,020"
Nr1: 82,010-82,015
Nr2: 82,010-82,020
Nr3: 82,015-82,020
Nr4: 82,010-82,020
Max ovalitet ca 0,010
Max konicitet ca 0,08

Enligt vhb. ska dom ligga mellan 82,020-82,042 , max ovalitet 0,075 , max konicitet 0,050
Tycker det verkar mycket? 7,5 hundradelar ovalitet och 5 hundradelar konicitet.
Kan decimalerna hamnat fel?

Jag mätte på lager nr1 där lagerytan var oanvänd och där var den 82,020 , alltså verkar den vara slipad till det måttet.
Nr2 och 3 var lite ruggade i ytan, så måtten minskar förmodligen om man polerar upp ytan.
Jag tycker det är lite konstigt att den är slipad i underkant på toleransen.
Jag börjar nästan fundera lite på att polera tapparna och köpa nya 0,020" lager.
Jag hade mikrometer som mätte 75-100 så jag har inte mätt vevtapparna men jag ska låna en mindre och mäta dom också.
Jag funderar på att man kanske kunde strunta i att mäta vevtapparna iochmed att dom såg så pass bra ut och bara montera dom med lager och allt och mäta spelet med indikatorklocka.
Vad är lämpligt spel? Är det bättre att mäta med mikrometer invändigt och utvändigt och räkna fram lagerspelet?

Tjocklek på ramlagren enligt vhb 3,179-3,189
Jag har bara skjutmått att mäta med just nu, men det verkar stämma.
Det mest slitna ramlagret var ca 2,8mm på tunnaste stället alltså under standardmått som är 2,925-2,935!

När jag gjorde rent oljetråget idag hittade jag en banjobult som verkar komma ifrån vipparmsbryggan.
Den var lite tilltryckt så jag antar att den lossnat under drift, men den kan ju också vara tappad av någon men inte ramlat hela vägen ner.
När jag demonterade vipparmsbryggan så fanns båda banjobultarna på plats.
Jag vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsatser av allt, men det är väl bara att fortsätta mäta och kolla igenom allt.


Mycket svammel o siffror precis som i mitt huvud just nu :???:
Senast redigerad av bmrobban 18:43:31, 29-09-2015, redigerad totalt 2 gånger.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

jörgen.ottosson

#9 » 17:56:06, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagerspel brukar ligga i området 1/2 till 1 tusendel av diametern. (det kan man använda som tumregel i alla fall, bäst är ju riktig data från VHB om det finns)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bmrobban (trådstartaren)

#10 » 18:23:52, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade en extra gång i vhb och det står ju faktiskt axialspel på vevlager, 0,058-0,108mm.
En tusendel av vevtappen är ca 0,072 så det stämmer ju rätt bra.
Jag ska försöka få tag på en invändig mikrometer också.
Jag tänkte att jag drar fast det bästa ramlagret jag har och mäter invändigt vid skarven mellan halvorna där dom knappt är slitna alls, då kan jag ju räkna fram vilket lagerspel jag skulle få med nya 0,020"-lager.
Eller vid närmare eftertanke kanske det är bättre att mäta ramlagerlägena och lägga till tjockleksmåtten från vhb.
Det kanske blir att lämna iväg det mesta i alla fall, men det är kul att mäta lite och bilda sig en uppfattning om slitage/spel osv.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

insve

#11 » 18:54:18, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Att mäta lagerspelen med invändig mikrometer brukar inte fungerar bra enligt mina erfarenheter pga. att lagerbanorna inte sätter sig riktigt i lagerlägena. Ett bättre sätt är att använda Plastigauge, en plasttråd som läggs mellan lagerskål och lagerläge, den plattas till när man drar lageröverfallen och spelet mäts med en likare, se beskrivning här http://www.klassiker.nu/projektbilar/motorbygget-del-4.

Hälsn. Ingmar
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

jörgen.ottosson

#12 » 19:36:07, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dessutom bra, speciellt på slitna delar, att mäta tappen och vevlager-/ramlager-läget (invändigt) först så man inte mäter spel när någonting är ovalt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bmrobban (trådstartaren)

#13 » 09:29:32, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet om 0,020" och 0,030" ramlager går att få tag på?
Oie har bara standard och 0,010" ramlager.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Stefan1972

#14 » 09:42:40, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja tillgången på delar kan ju vara stötestenen men ska det ändå slipas så är det ju bättre att lämna dit veven och de mäter och avgör vad som behövs? Det kan ju räcka med en polering och även sånt gör de så gärna.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#15 » 14:20:42, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastigage:
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... igage.aspx
ett av de billigaste och enklaste verktyg jag använt för att mäta med, mät på flera ställen på samma tapp så syns ev ovalitet.
OBS, du kan bara göra ett "mätställe" åt gången på samma lager läge. Lägger du i två plaststripor så blir det bara tok.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grålle 1951, westwood och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se