Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Konstigt slitna ramlager bm1113

91 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bacon

#76 » 12:14:41, 30-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

maggen skrev:En svängningsdämpare är oftast inte stel som ett svänghjul. Remskivorna har oftast då gummilagring som nämnts ovan och svänghjul blir dubbelmasse. Dubbelmassesvänghjul är tydligen den mest bränslebesparande detaljen sedan elektroniska insprutningen på personbilar.

Jo jo jo jag förstår men det lät väldigt främmande i en tråd om 1113. Borde skilja några decennium.
Det har jag aldrig hört att dubbelmassesvänghjul spar bränsle. Hur kan det göra det?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



bmrobban (trådstartaren)

#77 » 19:48:33, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes, nu har jag kollat i vhb och där benäms den som remskiva.
Så du har rätt, är jag som pysslat för mycket med bilar.
Jag har i alla fall donat lite under veckan som gått, inga större framsteg.

Tråget är på plats och målat

Bild


I garaget lyfter jag med min gamla lyftställning som jag fick som betalt av en bonde för länge sedan.
En bilmotor klarar den utan problem, men traktormotorn är i tyngsta laget för den..
När jag lyfte bottendelen inklusive svänghjul så gick det åt en decimeter på kedjespelet innan den lyfte,
den återtog dock sin ursprungliga form efter lyftet :thumme:
Motorn vändes med två kedjespel och massor av pallvirke, tog sin tid när man var tvungen att va rädd om färgen också :grin:


Bild

Toppen har jag också hunnit med att montera ihop



Bild


Så här fina blev sätena


Bild

Tanken är att när motorn är klar ska den släpas dit där traktorn står (i blå hallen) med grävmaskinen, därför är framaxeln monterad.
Jag har även gjort ett stöd för bakkant av motorn så att framdelen kan stå för sig själv, bilder kommer.
Styrningen måste även låsas på något sätt, tänkte att det får bli ett stag mellan hjälpramen och styrarmen.
Hjälpramen, svänghjulskåpan och framaxelbryggan kommer att målas, i övrigt får den se ut som den gör, tiden är begränsad så man får väl se det hela som en delrenovering.

4 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban (trådstartaren)

#78 » 20:58:26, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är stödbenet, byggt av skrotbitar


Bild

Pinnbultar o packning på plats

Bild

Toppen dragen o klar

Bild

Nu blir det mat o en kall öl :bira:


--*

5 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

maggen

#79 » 19:29:09, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:
maggen skrev:En svängningsdämpare är oftast inte stel som ett svänghjul. Remskivorna har oftast då gummilagring som nämnts ovan och svänghjul blir dubbelmasse. Dubbelmassesvänghjul är tydligen den mest bränslebesparande detaljen sedan elektroniska insprutningen på personbilar.

Jo jo jo jag förstår men det lät väldigt främmande i en tråd om 1113. Borde skilja några decennium.
Det har jag aldrig hört att dubbelmassesvänghjul spar bränsle. Hur kan det göra det?

Man kan köra med lägre varvtal utan att det huckrar pga självsvängningar, lägre nedväxlingsvarvtal. BMW är tydligen nere på 800 tack vare dms med penduleumfunktion. Ännu mer smårappel i svänghjulet.

1 person gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#80 » 20:55:02, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok det kan jag köpa
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

bmrobban (trådstartaren)

#81 » 23:29:36, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för veckans uppdatering :grin:
Jag har plockat ihop lite under veckan.
När jag skulle sätta ihop vipparmsbryggan kunde jag inte hitta låsclipsen :klia:
Hittade dom till slut :thumme:

Bild

Jag hade visst lagt dom där av någon anledning och sedan plockat ihop locket :ohnej:

Jag har kört upp oljetrycket med en ombyggd pump från en gammal volvomotor jag hade liggandes.
Jag kopplade den med slang till nippeln för oljetrycksmätaren.
Det är skönt att veta att den slipper gå utan olja när det blir dags för uppstart.

Bild
Bild

När insuget skulle monteras passade inte packningen från OIE.

Bild


Jag gjorde en egen som passade bättre

Bild


Så här ser det ut i dagsläget
Insprutningspumpen monterad och kollat att märkningen stämmer på svänghjul och pump, det får bli en nogrannare inställning efter uppstart.
Är det någon som vet vart man köper mätglas för pumpinställning?
Jag ska fråga firman där jag lämnade spridarna om dom kan låna ut.

Bild

Grenröret är blästrat och målat, det får väl vara svart o fint en stund i alla fall..

Bild


Jag har monterat ett plattjärn mellan skärmfästet på styrarmen och framvagnsbryggan för att låsa styrningen

Bild

Spridarna skulle vara klara någon gång nästa vecka men det är ingen brådska, det finns massor av pryttlar kvar att rengöra o måla..

4 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

jörgen.ottosson

#82 » 08:04:33, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du satt tillbaks pumpen så samtliga märken stämmer, så ska den stå rätt. ( om pumpen är ok)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bmrobban (trådstartaren)

#83 » 18:59:48, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det ska väl vara ok, men det står i vhb att det endast är en nödåtgärd att ställa efter markeringar och att det ska göras en "riktig" pumpinställning efteråt.
Det är kanske mera för att vara helt säker på att pumpens markering stämmer, diametern på pumpkopplingen är ju ganska liten så det kanske inte blir tillräckligt exakt?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban (trådstartaren)

#84 » 19:48:49, 23-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för lite uppdatering då :grin:
Spridarna är klara och när jag monterade dom så drog jag av en pinnbult :ohnej:
Jag drog inte hårt alls, den var kanske för hårt dragen någon gång tidigare.
Den satt ju naturligtvis fast trots att den inte varit monterad länge, det löstes med att borra och slå i någon sorts tolvkantsbits jag hade liggandes. Sen var det bara o fara ner på byn o handla en ny i lokala raggarbils-shopen, var en aning längre på den grovgängade delen men passade fint ändå.

Bild

Här är lite jox på framsidan av motorn monterat.
Dom korta slangarna kapade jag till av en kylarslang från Volvo 240 ,bra kvalite och passade fint.
Bild

Före och efter bränslerören fått smaka vinkelslip med stålborste

Bild

Det börjar va slut på kladdandet med färg för den här gången.

Bild
Bild

Sen va jag lite dålig på att ta bilder men så här ser det ut i dagsläget.
Det funkade bra att släpa framdelen upp till traktorn med grävaren.
När jag väl var på plats hängde jag kedjespel i bommen för att kunna finjustera, demonterade stödbenet och monterade kopplingen.
Det gick väldigt smidigt även fast det blev många gånger att hoppa i och ur grävaren innan det var klart.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Stefan Lundberg

#85 » 19:53:26, 23-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitsnyggt! :grin:
Va junkigt resten ser ut nu. :vissla:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

bmrobban (trådstartaren)

#86 » 19:57:35, 23-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju så..
Men just nu har jag inte tid eller lust.
Det kanske blir att forsätta kludda lite framåt sommaren.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Stefan Lundberg

#87 » 20:00:39, 23-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får ta det i omgångar så man inte lessnar helt.
Har samma problem med bl.a min skogsvagn.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

bmrobban (trådstartaren)

#88 » 20:18:09, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är traktorn uppstartad!
Inge bilder eller film :ohnej:
Jag luftade bränslesystemet med handpumpen, luftade inget på spridarna.
Oljetryckslampan slocknade efter två varv på starten och efter ett par varv till startade den :thumme:
Oljetrycksmätaren beter sig lite underligt :huh:
Den verkar ha en viss fördröjning, om jag ökar varvet från tomgång så segar den sig sakta upp till 3,5-4 bar.
När jag släpper gasen så stannar den på samma tryck en stund innan den sakta sjunker.
Jag ska prova att demontera slangen till mätaren och blåsa rent, kanske är stopp i slangen?
Är det någon som varit med om att en mekanisk mätare beter sig så här?
Jag har kört hem fyra lass ved med den nu, efter första lasset efterdrog jag toppen+insug o avgasgrenrör.
Det känns som att krankörning o lite knallande i skogen kanske inte blir någon bra inkörning, kanske går för lätt?
Jag kanske borde lasta en kärra och dra så att den får jobba lite?
Den startar bra och går fint nu i alla fall.

4 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Johnj-e

#89 » 22:15:20, 22-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså när man slagit av 218 hinner du med en kopp kaffe innan mätarn slagit i botten, så lite sega är dom nog eller rättare sagt dom håller tryck bra
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

S-A

#90 » 23:50:05, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvordan går det motoren, går den fortsatt etter renoveringen? :thumme:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se