Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 36 - Renovering

54 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bmpojken (trådstartaren)

#1 » 21:08:15, 27-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Startar den här tråden för er som är intresserade av gamla traktorer och vill se en gammal BM 36 traktor komma till liv igen. Jag satte igång för någon månad sen med att slipa och lacka (med pensel :vissla: ) och har kommit en bit på projektet, men oroa er inte! det finns mycket kvar att göra. Min syster är också med och hjälper till medans min kära far tycker att det bästa sättet att hjälpa till är att se på. :uupps:

Målet är något liknande detta:
Bild


Här är den vänstra bakskärmen efter lackning.
Bild

Det jag gjorde denna helgen var främst att jag fortsatte att arbeta på bakdelen av traktorn.
Jag har under ett tag jobbat mig inifrån och ut i hyttens vänstra delar. Det jag fick gjort var:
-Slipning/målning av hydraularmar/lite smått å gott runt omkring
Bild

-Höger bak/framlampa.
Bild
Bild

-Min syster fick målat framsidan av vänster bakhjul (baksidan gjord sen innan)
Bild

-Vi är oense om vilken färg lastaren ska vara när det är dags för den att målas. Det är en Alö quicke som alltid varit röd, men jag tycker att det känns som att det inte kommer att matcha resten av traktorn som kommer att vara grön/orange. Vad tycker ni att den ska vara för färg?
Här är lastaren som den ser ut nu:
Bild

Kommer snart mer info om hur projektet går!
MVH/Gustav

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bmpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:00, 26-09-2015
Ort: Halmstads kommun, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 36



ls76

#2 » 21:28:01, 27-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måla lastaren i original kulör
Hälsn. Bosse

2 personer gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Bmpojken (trådstartaren)

#3 » 15:06:37, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom imorse ned till verkstaden och började slipa. Färgen tog slut förra gången så jag tänkte testa den nyköpta, men när jag öppnade burken såg färgen helt fel ut. Jag testade att börja måla på den nyslipade bakskärmen och detta blev resultatet: :huh:
Bild
Så nu står projektet stilla tills det att vi hittar nått som åtminstånde liknar det jag redan målat. :aaargh:
Vet någon var man kan hitta färg eller färgkoder till bm grön?
Mvh/Gustav
Användarvisningsbild
Bmpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:00, 26-09-2015
Ort: Halmstads kommun, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 36

HSD

#4 » 17:25:31, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Jag har målat med Maskin emalje från Esbjerg Paints. Nr: 0130-00002 Bolinder-Munktell Grön.
HSD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:46, 18-01-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-230
BM-36 med Viking spis

Johnj-e

#5 » 20:06:36, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HSD skrev:Hej ! Jag har målat med Maskin emalje från Esbjerg Paints. Nr: 0130-00002 Bolinder-Munktell Grön.

Ajabaja :slag: såndär Maskinemalj brukar inte hålla någon högre kvalitet! Ska man lägga ner åtskilliga timmar på riktning, slipning osv.. så finns det ingen anledning till att snåla på färgen! Satsa på en riktig 2k lack istället, de vinner man på i längden! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

ls76

#6 » 21:50:08, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:
HSD skrev:Hej ! Jag har målat med Maskin emalje från Esbjerg Paints. Nr: 0130-00002 Bolinder-Munktell Grön.

Ajabaja :slag: såndär Maskinemalj brukar inte hålla någon högre kvalitet! Ska man lägga ner åtskilliga timmar på riktning, slipning osv.. så finns det ingen anledning till att snåla på färgen! Satsa på en riktig 2k lack istället, de vinner man på i längden! :thumme:

Har aldrig sett en BM 35/36 eller någon annan traktor från den tiden målad med 2k lack när de var nya, lacken var inte högblank på den tiden som många i dag blir vid renovering, tycker du ska fortsätta med Maskinemaljen så blir traktorns färger som dom var när den var ny.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

EE

#7 » 22:03:47, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall jag vara riktigt uppriktig med min åsikt så tycker jag inte att gamla 50-tals maskiner skall målas om överhuvudtaget! :aaargh: Patina är en viktig del av vad som uppfattas som gammalt! Möjligen kan man lacka om den om ALLT vänts ut och in och renoverats till nyskick. Det blir lätt pinsamt om den nylackade maskinen läcker olja någonstans, varför var det viktigare att lackera än att reparera?

3 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

ls76

#8 » 22:20:18, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dej till 100% EE, en traktor med patina är i mina ögon mycket finare att se på än en nylackerad som blänker som en nylevererad traktor av årets modell.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Johnj-e

#9 » 22:31:22, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De lackades väl med cellulosalack när 36 var ny och den bör väl varit 2k.. cellulosan har ju den egenheten att vara matt från orginal.
Håller med dig EE, tycker de kladdas lite för mycket hit och dit! De är ju inte alltid det blir bättre bara för att man kladdar på lite färg!
Olssons i Ellös färg har ju en motståndskraft som är lika med noll när det gäller avfettning och solljus....
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Bmpojken (trådstartaren)

#10 » 18:49:17, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen!
Tackar så mycket för alla svar angående färgen. Jag har hittat någonting liknande den färgen jag använde innan. Jag tog med mig en provmålad bit till en färghandlare som läste av färgkoden och den ser faktiskt helt ok ut. Det blir sannolikt provmålning på själva traktorn nästa helg.

Den provmålade biten och en målad planka med den köpta färgen:
Bild
Mvh/Gustav

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bmpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:00, 26-09-2015
Ort: Halmstads kommun, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 36

Knut Klinghjert

#11 » 14:48:03, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Skall jag vara riktigt uppriktig med min åsikt så tycker jag inte att gamla 50-tals maskiner skall målas om överhuvudtaget! :aaargh: Patina är en viktig del av vad som uppfattas som gammalt! Möjligen kan man lacka om den om ALLT vänts ut och in och renoverats till nyskick. Det blir lätt pinsamt om den nylackade maskinen läcker olja någonstans, varför var det viktigare att lackera än att reparera?


Det där är väl upp till var och en att avgöra hur man vill att ens ögonsten ska se ut, inget som är rätt eller fel.

Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mej att måla om en gammal pärla, jag tycker i princip att den är förstörd då.

Jag känner ungefär detsamma inför ommålade traktorer som inför äldre kvinnor som inte förstår att varje ålder har sin skönhet, utan går omkring groteskt sminkade, det ser tragiskt ut.
Användarvisningsbild
Knut Klinghjert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:48, 25-08-2010
Ort: Varberg Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder - Munktell
Valtra
MF

LeifAndersson

#12 » 15:13:00, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag målade min Victor med BM grön från Esbjerg bara av en anledningen, att om något år kommer den att se naturligt patinerad ut som det vore originallacken som blekts i 60 år! :???:
Med 2K lack på en sådan skulle det se onaturligt "nylackat" ut i över 10 år! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#13 » 16:46:49, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cellulosa är inte 2 k lack, den blir lite matt vid lackering men går att polera upp till riktig högglans.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LeifAndersson

#14 » 17:29:00, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorlackerna är ofta syntet , medan 2K är akryl.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bmpojken (trådstartaren)

#15 » 21:06:32, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ledsen att det har gått ett tag sedan sist. Jag har haft mycket att göra och har inte haft tid att skriva. För ungefär 3 veckor sedan fick jag hem en färg men den vägrade fastna på metallen så jag fick beställa ännu en burk. När jag äntligen fick hem rätt färg förra helgen dök nästa problem upp - Fukt.

Som ni ser på bilden blir det inget mer målande i år.
Bild

Men projektet kommer fortsätta så fort målning är möjlig igen. Ska försöka passa på att slipa under vintern så blir det målning till våren. I skrivande stund är traktorn iaf åter ihopsatt eftersom den kommer att gå i skogen nu i vinter.
Här är en bild på den ihopsatta traktorn:
Bild
Som ni ser så kom vi ändå rätt långt i år. Särskillt med tanke på att vi startade ganska sent på året.

Jag kommer antagligen inte att skriva några inlägg förens till våren, men det kan hända att det blir några få inlägg då och då!

OBS!
Skulle uppskatta om diskussionerna angående färg kunde upphöra eftersom det inte har något med trådens ursprungliga mening att göra. Diskutera gärna projektet men håll er då till det.
MVH/Gustav

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bmpojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:00, 26-09-2015
Ort: Halmstads kommun, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 36


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pja40 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se