Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem MF35 23c med glödstift

33 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mark W (trådstartaren)

#31 » 21:06:49, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du skriver Peter! Glödstiften är en liten del av det som utförts. 7,5 liter bränsle luftades efter filterbyte. Jag var då helt grön inom dieselvärlden. Hela linjen från tank till insprutningspump har kollats. Nya filter. Tanken genomsköljd. Matarpumpen har kollats. Insprutningens gavelfilter har rengjorts. Returen mellan filter till tank har fixats. Bra tryck fanns till pumpens avluftare, men nästan obefintligt till spridarna. Så nu åkte insprutningspumpen ur och lämnades iväg. (Traktorn köptes 4:e Juli och det har skruvats en del varje vecka sedan dess. Många timmar har lagt i detta.) Spridarnas returlinje ser misshandlad ut på treans cylinder. Själva spridarna har heller inte kollats upp ännu.

Men på det stora hela är det väl ett under att den där traktorn kunde gå så fint precis när jag lämnade över pengarna till säljaren.

En sak till: När jag tog loss insprutningspumpen så fanns att ett lock undertill tätats rikligt med silikon. Det lär ju vara tabu i bränslesystem.
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.



Mark W (trådstartaren)

#32 » 16:28:15, 07-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersnack: Jag fick tillbaka pumpen genomgången av en som ska vara proffs på det. Han berättade att den var så full av hårda avlagringar att pumpen fick lov att blästras invändigt. (!) Räkningen hamnade på uppseendeväckande 7200:- inkl. moms. Så nu kom traktorn upp i sitt rätta värde...

Ferguson går nu jättefint. Den vill helst att jag glödstartar, dvs med nyckeln åt vänster. Är det skadligt på något sätt? Ettans spridarrör fuktar lite, så jag tror de andra tre kommer igång tidigare än den, men traktorn startar nu varje gång. Har provat utan motorvärmare vid några minus och det var inget problem.

Detta hade jag inte löst utan er hjälp, ni som svarat mig här. Stort tack!
Mark W
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:09, 17-07-2011
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35 23c.
Kör helst Anglia, Cortina GT, Amazon 122s eller lätt vässad V4.

Mikael.Johansson

#33 » 21:11:58, 07-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att glöda är inte skadligt, och det brukar vara nödvändigt vid kallstart under 15 grader.

Spridarröret ska inte behöva läcka. Kolla om röret går rakt på spridaren, så att muttern går lätt och det inte är någon spänning i röret. Det kan också behövas vrida på spridaren ibland för att få rätt vinkel till röret.
Senast redigerad av Mikael.Johansson 21:12:28, 07-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fjeddan och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se