Funderar lite allmänt kring oljetrycket på en BM 430.
Jag har alltid tyckt att den haft svårt att få upp värmen, helst på vintern ....
Nåja, på vårvintern i år så kollade jag över det hela. Bytte termostat (har iofs gjort det några gånger förut), det var nog inte något fel på den gamla heller för problemet ligger i att den ger ju för lite värme när den inte belastas så hårt. Monterade en termostatstyrd tryckande kylfläkt. Den trycker kylluften framåt, bra på sommarn tänkte jag .
Nu minsann för första gången på 30 år eller så som vi har haft den så ligger den lite lagom och går ej rakt ner så for man slutar gasa .
Men vad jag inte tänkte på var att oljetrycket skulle få sig en liten knäck när oljan i motorn blir lagom varm, det "blidde" väl inte katastrofalt lågt, men i alla fall lite retsamt. Har inte mätt upp det än men ska väl på det så snart som möjligt, utan går bara efter hur det legat förut på mätaren i instrumentpanelen.
Hur som helst, till min fråga.
Är det någon ide att bara byta smörjoljepump och inget mer? Hur slits den i förhållande till ram samt vevlager?
Funderar på detta för att den startar riktigt lätt och motorn går fint i övrigt. Antal timmar är ca 4600 tim. Jag använder en vanlig mineralolja 15w40.
Den andra anledningen till att jag undrar hur smörjoljepumpen mår är att den nu inte behåller oljetrycket någon tid alls då motorn stängs av, utan när motorn snurrat färdigt så går det direkt ner till vad jag kan förstå noll. Därför undrar jag om det kanske inte ska finnas nån backventil eller dylikt utan att den ska dyka direkt? Jag har nämligen för mig att mätaren förut har stannat uppe en liten stund innan lite långsamt gått ner till noll.
Jag är därför tacksam för råd om det är någon ide att byta bara pumpen, då det känns ganska snabbt gjort, eller om det är borkastad energi om man inte lagrar om den samtidigt?