Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljetryck BM 430

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Realmode (trådstartaren)

#1 » 21:51:16, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite allmänt kring oljetrycket på en BM 430.

Jag har alltid tyckt att den haft svårt att få upp värmen, helst på vintern :eek: ....
Nåja, på vårvintern i år så kollade jag över det hela. Bytte termostat (har iofs gjort det några gånger förut), det var nog inte något fel på den gamla heller för problemet ligger i att den ger ju för lite värme när den inte belastas så hårt. Monterade en termostatstyrd tryckande kylfläkt. Den trycker kylluften framåt, bra på sommarn tänkte jag :) .
Nu minsann för första gången på 30 år eller så som vi har haft den så ligger den lite lagom och går ej rakt ner så for man slutar gasa :razz: .
Men vad jag inte tänkte på var att oljetrycket skulle få sig en liten knäck när oljan i motorn blir lagom varm, det "blidde" väl inte katastrofalt lågt, men i alla fall lite retsamt. Har inte mätt upp det än men ska väl på det så snart som möjligt, utan går bara efter hur det legat förut på mätaren i instrumentpanelen.

Hur som helst, till min fråga.
Är det någon ide att bara byta smörjoljepump och inget mer? Hur slits den i förhållande till ram samt vevlager?
Funderar på detta för att den startar riktigt lätt och motorn går fint i övrigt. Antal timmar är ca 4600 tim. Jag använder en vanlig mineralolja 15w40.

Den andra anledningen till att jag undrar hur smörjoljepumpen mår är att den nu inte behåller oljetrycket någon tid alls då motorn stängs av, utan när motorn snurrat färdigt så går det direkt ner till vad jag kan förstå noll. Därför undrar jag om det kanske inte ska finnas nån backventil eller dylikt utan att den ska dyka direkt? Jag har nämligen för mig att mätaren förut har stannat uppe en liten stund innan lite långsamt gått ner till noll.

Jag är därför tacksam för råd om det är någon ide att byta bara pumpen, då det känns ganska snabbt gjort, eller om det är borkastad energi om man inte lagrar om den samtidigt?
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C



tobbe-38

#2 » 22:33:26, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad har motorn för arbetstemperatur nu då?
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Realmode (trådstartaren)

#3 » 22:54:51, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termostaten är på 82C så mellan 75-82C bör den väl ligga. Originaltempmätaren ligger väldigt centrerad på grönt och absolut inga kokningstendenser. Det är även där den har legat med andra termostater vid hård belastning, så jag bedömmer den helt OK.

Man kan ta på tråget men det är riktigt ordentligt varmt så jag bedömmer motoroljan till 55-60C
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

LeifAndersson

#4 » 22:55:47, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du monterat en elektrisk fläkt eller en mekanisk med termostat ? Mitt tips är att du monterar tillbaka originalfläkten och spårar det egentliga problemet i ditt kylsystem. Oljetrycket kan vara ganska lågt på dessa motorer, så lågt att det ät "normalt" att oljetrucksmätaren står mycket nära /eller på "rött" på tomgång med riktigt varm motor.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Realmode (trådstartaren)

#5 » 23:22:59, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått för mig att vid låg belastning på vintern så blir kyleffekten av en permanent snurrande fläkt så stor att man tex aldrig får den ordentligt varm med tex hyttvärmen på för fullt.

Fläkten jag använder är en 12v fläkt 14" ca 1300cfm, den är styrd av ett tillslag (givare) som sitter på ingående kylslang till motor (dvs den undre från kylaren) jag har ställt tillslagen med god marginal ca 60C. Har kontrollampa för visning av när kylfläkten går och kan jämföra med motortemp. Fläkten kyler ner vätskan med god marginal även vid mycke varm utetempratur.

Orginalmätaren för oljetrycket vid fullvarm motor ligger ca 0,5-0,7cm upp på grönt vid 1400varv och på strecket grönt/rött vid 4-500 varv, den går inte gärna under strecket men förut så låg den ganska konstant en bit upp på grönt.

Jag kanske inte ska bry mig så mycke om oljetrycket ligger som det gör då? men jag ska ta och mäta trycket så snart som möjligt, för det iriterar mig lite när den går så nära rött.

I övrigt tror ni inget på att bara byta pumpen då eller?
Senast redigerad av Realmode 23:29:36, 21-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

tobbe-38

#6 » 23:49:14, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

en motor mår ju bäst av att arbeta på så höga temeraturer som möjligt utan att ta skada ca 90-100grader då kondens och allt annat skit bränns bort i oljan, och bränsleförbrukningen blir lägre..bla..bla..bla

men hur bra en gammal diesel mår av det vet jag inte,

jag tänkte att montera en elekrisk fläkt på 350n ett tag. men blev inte av,

det låter ju som om att motorn är sleten om oljetrycket på 1000rpms ökning
ökar/sjunker så mycket
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

LeifAndersson

#7 » 07:46:21, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att montera en elfläkt på det viset är klart olämpligt, vad som då händer är att du försöker kyla motorn med vatten som är i närheten av motorns arbetstemperatur. En motor som har sina rötter på 50 talet är konstruerad för riktigt kallt kylvatten, vanligt är att vattnet i botten av kylaren har yttertemperatur. En mindre dålig lösning är att montera termostaten i övre kylarslangen, men den korrekta monteringen är i mitten av kylaren och det är omöjligt att åstadkomma. Som jag sade tidigare plocka bort elfläkten och återställ systemet. En elfläkt är bara ett försök att åtgärda symtomen och ingen lösning på det egentliga problemet. Har sett ett par liknande försök att "uppdatera" sin maskin utan att egentligen tänka sig för, och båda resulterade i motorhaverier...............
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Realmode (trådstartaren)

#8 » 08:20:25, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjaha, det var ord och inga visor det :grin:
Jag ska ta och plocka bort elfläkten så fort det går och så får jag väl höra mig för på annat vis om smörjoljepumpen :smile:
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

LeifAndersson

#9 » 08:46:12, 22-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror faktiskt inte det är något akut problem med oljepumpen, om du får bättre "bottenkylning" ska det nog funka normalt. Och har du bara normalt oljetryck på arbetsvarvtal så är det inget problem och om inte så är fallet är det sällan själva pumpen utan oftast om felet nu sitter i pumpen fjädern till tryckregleringsventilen som brustit. Men en allmänt sliten motor påverkar ju också oljetrycket. Men ett lågt oljetryck på låg tomgång är faktiskt helt "normalt" på dessa motorer och kräver i sig ingen åtgärd enligt tillverkaren.

Tillägg: Och framförallt lita inte på oljetrycksmätaren som sitter i maskinen, utan koppla in ett riktigt mätinstrument så vet du sedan. :thumme:
Senast redigerad av LeifAndersson 08:49:26, 22-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse

#10 » 21:00:09, 25-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar lite över oljetrycket i BM 430, jag körde traktorn idag och den blev för första gången riktigt varm, tempmätarens visare stod närapå rakt upp på det gröna fältet, samtidigt sjönk oljetrycket så det var 1 cm in på det gröna fältet vid 580 varv tomgång.

När motorn är nystartad kall så brukar oljetrycket vara 0,5 cm från slutet av mätarens gröna skala.

Ska oljetrycket sjunka så pass mycket när motorn blir varm ?

Förut fick jag ingen värme från motorn, visaren kom upp i det vita fältet när man körde hårt, spolade igenom hela kylsystemet och bytte termostat, blev liten skillnad, men inte mycket, bytte kylarlock, sen dess har motorn snabbt fått upp värmen och hållit sig varm, men med värmen sjönk oljetrycket.

Vilket är bättre, kall motor med högt oljetryck eller varm motor med lägre oljetryck ?

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 21:02:29, 25-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#11 » 21:42:16, 25-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ditt oljetryck är helt normalt för dessa motorer. Mycket nära och tom. en bit in på det röda fältet på låg tomgång med riktigt varm motor anses som normalt. Med 15w/40 olja är det önskvärt att nålen håller sig borta från det röda fältet, men kan stå mycket nära.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse

#12 » 23:56:07, 25-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar.

Kör med 15W/40 mineralolja för dieselmotorer.

Motorn verkar vara i gott skick, fast den gått 6488 timmar, startar alltid lätt och går riktigt bra, men ryker lite lätt från vevhusventilationen.

Kan motorn vara renoverad tidigare, eller när brukar det vara dags för renovering på dessa motorer (AD3-152, D25) ?

Är dessa motorer svåra att renovera, tex byte av cylinderfoder ? (har läst här på forumet om att det kan vara svårt utan specialverktyg)

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#13 » 08:26:28, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 6500t börjar de normalt att bli lite trötta. Men är inte övertrycket i vevhuset större och oljetrycket är stabilt på sitt lite låga läge är det bara att köra på.
Motorn är förhållandevis enkel att skruva i, men vid foderbyte ska man lämna blocket till motorverkstad för byte och bearbetning av fodren. Sk. färdiga servicefoder är bara för akuta reparationer av en havererad pipa på plats i maskinen och inget för renovering.
Men att plocka ur motorn och demontera allt löst som förberedelse för foderbyte och sedan återmontera allt är inga problem, Bara du har tillgång till en riktig VHB. Har man bara lite intresse så är det tom. ett riktigt roligt jobb.
Men i ditt fall kan det nog vänta nått år eller så. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#14 » 09:06:57, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller dina råd om kallt intagsvatten enbart femtiotalsmotorer?

Följdfrågan blir då, vid vilket årtionde blev motorkonstruktionen annorlunda?

Eller alternativt, vid vilken temperatur ska motoroljan befinna sei i? i till exempel en femtiotalskonstruktion, för det är väl oljetemperaturen som är styrande?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#15 » 10:03:20, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På alla motorer med traditionellt kylsystem ska man tänka sig för när man monterar elfläkt. Även montage med elfläkt som original har ofta termostaten monterad i mitten av kylaren så det hela tiden finns avkylt vatten för motorns kylning. Om du monterar termostaten i nedre kylarslangen (som faktiskt rekommenderas av en del fläkttillverkare ) så startar fläkten först när motorn behöver kylningen som bäst. Och motorn kommer då att kylas med vatten med drifttemperatur tills det kylts ned av fläkten, vilket inte går så fort med en gammal kylare med låg verkningsgrad.
Elfläkt är i sig en utmärkt lösning, men kylsystemet ska då också vara utformat för det systemet för att man ska kunna ta del av de fördelar de faktiskt ger.
Ett lite sorgligt exempel är en 4200 som drogs med problem med värmen och ägaren "löste" problemet med en elsnurra. Allt funkade till belåtenhet tills det blev dax för snöplogning. Efter en tid med diagonalbladet märkte han att oljetrycket sjönk på låga varv, men värmen i hytten var som aldrig förr. Plötsligt så bara stannade motorn och när vi kom på plats konstaterades den vara totalt stum. När vi senare plockade ner motorn så visade det sig att den skurit i loppet på tre cylindrar, på fyran så kraftigt att kolven inte gick att få ur fodret. Motorn blev skrot och maskinägaren handlade en fabriksny turbomotor som monterades med maskinens ursprungliga kylsystem. :( (även värmen i hytten funkade då också problemfritt, vilket tyder på att något i den gamla motorn låg bakom problemet med cirkulationen till värmen :klia: )
Senast redigerad av LeifAndersson 10:30:15, 26-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se