Sida 2 av 2

Sv: Svårstartad Case

InläggPostat: 22:59:53, 03-01-2010
av stefan bergkvist
bättre ni köper er en mf 35a dom startar när de är -20 utan motorvärmare :grin:

Sv: Svårstartad Case

InläggPostat: 01:15:35, 04-01-2010
av olle67
Ang ,kallstart,ja va tvungen å prova min Volvo-ec 140,17- satta mig i å vred utan glödning,den starta direkt utan problem,8000 timmar ingen glödning,helt otroligt......tycker timmarna skulle påverka....

Re: Sv: Svårstartad Case

InläggPostat: 13:23:51, 04-01-2010
av nixs
olle67 skrev:Ang ,kallstart,ja va tvungen å prova min Volvo-ec 140,17- satta mig i å vred utan glödning,den starta direkt utan problem,8000 timmar ingen glödning,helt otroligt......tycker timmarna skulle påverka....


Glödningen sker automatiskt på de där. är motorn under 4 grader eller något sådant så sker aktivering av förvärmningselementet automatiskt. Om det inte är trasigt, men då skall man få en felkod i displayen.

InläggPostat: 21:14:14, 05-01-2010
av Alexander.Östman
Tjena
kapar tåden lite..
ja har också en 1490 som är hemsk när det blir lite kallt .. men det knepiga med min är det att om man har glödgat i kaske en 1min å sen svrider p nyckeln så startar den direkt för ett efter 3sec stanna av igen och då när jag ska glödga så baktänder den igenom insuget. men om jag är snabb att vrida på nyckeln till start innan den baktänder så tänder den till igen men inget liv . om man upprepar processen kansek 20ggr så kan den starta om man har tur och det inte är slut på bateriet. men 99% av gångena som jag ska ha igång den när det är kallt ute så använder jag mig av motorvärmaren och då startar på en gång .. nämnas kan att den blir svårstartat redan vid 0an .. vad beror baktändningarna på och varför startar den till för ett sedan stanna ?? .. den varvar ju upp tom innan den stannar ..

Förlåt om det blev rörigt...

Sv: Svårstartad Case

InläggPostat: 23:45:13, 05-01-2010
av per.björklund
Nja, för smörjningens skull, om du är rädd om motorn, ska du alltid ha motorvärmare när det är under nollan. Men du, pröva att inte släppa glödningen när du startar. Släpp nyckeln bara så långt så att startmotorn stannar. Då fortsätter kallstarten att gå medan motorn snurrar. Baktändningen beror på att glödspiralen är varm och när det kommer nytt bränsle så tar det eld. Inte så farligt men.......
Tala om hur det gick. Per

Re: Sv: Svårstartad Case

InläggPostat: 02:47:33, 06-01-2010
av arnfinn
per.björklund skrev:Nja, för smörjningens skull, om du är rädd om motorn, ska du alltid ha motorvärmare när det är under nollan. Men du, pröva att inte släppa glödningen när du startar. Släpp nyckeln bara så långt så att startmotorn stannar. Då fortsätter kallstarten att gå medan motorn snurrar. Baktändningen beror på att glödspiralen är varm och när det kommer nytt bränsle så tar det eld. Inte så farligt men.......
Tala om hur det gick. Per


Så får jeg gjøre med på min ensylinders Porsche. Har vel aldri startet den i minusgrader, men man ser at den går renere og bedre om man ettergløder noen 8-10 sekunder.

InläggPostat: 10:11:49, 06-01-2010
av Mikael.Johansson
Alexander.Östman skrev:...vad beror baktändningarna på och varför startar den till för ett sedan stanna ?? .. den varvar ju upp tom innan den stannar ..


Att det smäller i insuget kanske inte är något fel om det är en Thermostart, en dieseldriven förvärmning. Den ska släppa igenom en viss mängd förångad diesel efter att man har släppt nyckeln, och när man sedan glöder igen så antänds denna.
Kanske är din motor något sliten så att det är sämre kompression och ev. också sämre snurr på startmotorn eftersom den blir svårstartad redan vid 0 grader.

InläggPostat: 19:54:32, 06-01-2010
av Alexander.Östman
Det är mycket roligt men jag tycker inte att den borde vara så sliten efter 2800h .. men kan ju vara så att mätaren har vare urkopplad ett tag ... Men till sommaren så ska jag göra ett kompa prov samt renovera pumpen och be dom ställa upp den lite och titta över spridarna så ska det väl bli bättre .. ev byta ringar med beroende på vad det kan kosta i delar jobbet gör jag själv med motorn men pumpen lämnar jag in ..

InläggPostat: 22:03:08, 06-01-2010
av Mikael.Johansson
Du kunde kanske inspektera eller byta ut Thermostarten och göra ren behållaren och ledningarna till denna. Den kosta några hundra men det kan löna sig ifall man slipper slita på batteriet lika mycket. Normalt ska den nog ge full effekt efter 20 - 25 sekunder.

Re: Svårstartad Case

InläggPostat: 08:25:12, 12-02-2014
av godegården
Sitter med samma problem med min 956:a, ganska irriterande. Igår +1* då startade den. Idag -1* omöjligt, maler tills batteriet tar slut. Har autoglödning, men måste kanske kolla upp så den verkligen funkar. Är det som ett vanligt glödstift som värmer luften?

Re: Svårstartad Case

InläggPostat: 11:57:56, 12-02-2014
av Mikael.Johansson
godegården skrev:Sitter med samma problem med min 956:a, ganska irriterande. Igår +1* då startade den. Idag -1* omöjligt, maler tills batteriet tar slut. Har autoglödning, men måste kanske kolla upp så den verkligen funkar. Är det som ett vanligt glödstift som värmer luften?


Jag är obekant med din modell, men är det Thermostart så är det mer än ett glödstift, det finns även även en anslutning till dieseln.

Re: Svårstartad Case

InläggPostat: 16:09:50, 12-02-2014
av godegården
Mikael.Johansson skrev:
godegården skrev:Sitter med samma problem med min 956:a, ganska irriterande. Igår +1* då startade den. Idag -1* omöjligt, maler tills batteriet tar slut. Har autoglödning, men måste kanske kolla upp så den verkligen funkar. Är det som ett vanligt glödstift som värmer luften?


Jag är obekant med din modell, men är det Thermostart så är det mer än ett glödstift, det finns även även en anslutning till dieseln.


Du menar att de både är diesel och ett glödstift?

Re: Svårstartad Case

InläggPostat: 16:32:05, 12-02-2014
av Trondos
Jepp, glødstiften blir varm, som antenner dieselen, typisk tatt fra returrøret fra dysene. http://www.youtube.com/watch?v=nthWkCxnnEQ

Re: Svårstartad Case

InläggPostat: 21:23:30, 14-02-2014
av godegården
På min 956:a sitter det bara en glödspiral i insuget som värmer luften.
Hittade detta på en sida
"Bränslepumpen som sitter på vänster sida saknar kallstartsknapp. I stället drar man upp stoppknappen till hälften så att motorn får extra bränsle när man ska starta. Motorn har även glödning i insugningsröret."

Hur funkar detta?