Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

TD60A från F85 istället för D50A i BM800

65 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MN (trådstartaren)

#1 » 08:25:47, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite funderingar kring den transplantationen....

Vissa saker byts av uppenbara skäl som oljetråg med pickup, svänghul med kåpa, främre transkåpa, vattenpump och remskivor, kompressorn byts mot hydraulpump mm mm.

MEN
Den nya motorn har bara 1 bränslefilter av spinn on typ medan den gamla har för- och finfilter. Mkt frestande att behålla det enkla filtret pga rördragningsproblem vid en överflytt av de gamla.

Nya motorns filter
Bild

Gamla motorns filter
Bild

Skogen av rör där de gamla filtren vill få plats...
Bild

kanske kombinera det enkla filtret med en CAV slam/vattenavskiljare?
Bild

Synpunkter?

Noterat en kufisk soppakran i motorvärmaruttaget i blocket
Bild

För att förvärma soppan?

"smörgåsgrillen" är en 24V. Ngn som vill byta mot en 12V med spole? Eller skall jag muttra dit en termostart i stället?

Bild


Kommer bli en Westinghousekompressor över om ngn är intresserad....

Bild

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



MN (trådstartaren)

#2 » 12:26:36, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skall operera dit lastbilens fläkt som förmodligen pumpar mer luft (och brölar som en gammal 240...) en originalmotorns fyrbladiga visp? På denna bild syns även den stora remskivan som är en del av svängningsdämparen. Fint om man kunde driva generatorn med denna då utväxlingen blir ca 1:4. Fullt skaft på motorn 2800 rpm = 11200 på generatorn.

Bild


Undrar just vad kronan kört med för glykol/konserveringsmedel för en titt in vattenpumpen avslöjar ett snudd på rostfritt inre!

Bild

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Fredrik_

#3 » 12:38:25, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den remskivan generatorn brukar drivas från :thumme:
Förvärmningen: Det kan inte gå att bygla om värmetrådarna?
Inte undersökt närmre hur det matchar in/utvändigt..

Sät dit CAV-filtret före, verkar enklast och fungerar säkert om du inte använder hink och tratt när du tankar :grin:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MN (trådstartaren)

#4 » 16:38:53, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input! Att den stora remskivan drivit en generator är ju uppenbart men man undrar varför man på traktorerna använder de skivorna med mindre diameter. Risk för att det inte kommar att gå då generatorn hamanr åp andra sidan jfr lastbilen och det sitter en servopump i vägen...

Ang grillen hade jag hoppats på en sådan enkel variant och på exv 2654 finns det faktiskt en extra yttre kabel som saknas på 24V versionerna. Får mäta lite.

MN

Fredrik_ skrev:Den remskivan generatorn brukar drivas från :thumme:
Förvärmningen: Det kan inte gå att bygla om värmetrådarna?
Inte undersökt närmre hur det matchar in/utvändigt..

Sät dit CAV-filtret före, verkar enklast och fungerar säkert om du inte använder hink och tratt när du tankar :grin:
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#5 » 17:10:34, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD60 fr o m. tillv.nr 47590 har ett nytt smörjsystem med annan pump och oljetråg. Kan kräva lite modifiering om du har "lilla" tråget på 12,5l när volymen ökades till 17,5l när oljepumpen uppdaterades.

Helt säker på att den motorn kommer från en F 85:a , tycker den ser ut att vara i F6 version.
Senast redigerad av LeifAndersson 17:16:17, 31-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#6 » 18:16:07, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte gå att flytta över insprutningspumpen samt öka bränslemängden något istället? regulatorn i lastbilspumpen är ingen höjdare i en traktor direkt. D50-D60 delar ju många komponenter. Har inte F6:an ett annat insug, "grillen" nedåt/bakåt samt turbon placerad neråt på avgasgrenröret?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#7 » 18:47:26, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kan det inte gå att flytta över insprutningspumpen samt öka bränslemängden något istället? regulatorn i lastbilspumpen är ingen höjdare i en traktor direkt. D50-D60 delar ju många komponenter. Har inte F6:an ett annat insug, "grillen" nedåt/bakåt samt turbon placerad neråt på avgasgrenröret?


Det var snarast för att ingen turbo syntes på bilden, men ser nu att oljestickan sitter på F85 plats. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#8 » 18:55:31, 31-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det skiljer alltid femtioelva grejer så fort man ska göra ngt. det är aldrig "bara" fast motorerna "heter" likadant. Flyttade själv över en F6 motor till BM4400 för ett tag sedan då den gamla var aningen torrkörd (utan vatten & olja) :uupps:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MN (trådstartaren)

#9 » 07:54:46, 01-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå den kommer från en F85 4x4 eller bogserbil 959 som Försvarets materialförskingringsverk FMV döpte dem till.

Hög turbomontering var en klar fördel vid detta köp.

Leif: Motorn har nummer 88?? och blocket är gjutet i juni -76

Turbodiesel: Varför är denna regulator dålig? Det är väl en allvarvsregulator denna också.

Att grejor inte är bolt on fast det "är ju samma" har noterats igen...
Vis av tidigare erfarenheter vill jag provmontera allt innan den åker i traktorn. Sket sig redan med hydraulpumpen! Flänsen är den samma men ngt generalollon på Volvo tyckte tydligen det var nödvändigt att göra om transmissionskåporna och flytta in monteringshålet närmare motorns centrum... Samma fläns men annat c/c :hotar2: Blir till att byta bägge kåporna. Skitkul med pumpinställning och dritt :x

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har någon lyckats skifta remskivorna på vattenpumpen utan att pajja axeltätningen? Tycker att man borde kunna dra av nav och skiva utan att behöva pressa ur axel med skovelhjul?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#10 » 08:40:54, 01-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilspumpen blir lite (rätt mycket faktiskt) mysko i en traktor, specad för andra varvtal och momentkurvor. Men montera motorn med originalpumpen och provkör, funkar det då inte till belåtenhet så är det bara att byta på plats.

Misstänkte att det var något special med TD60 i F85. I F85 ska det nämligen vara TD50. Så ditt låga motornr. stämmer säkert, din motor är närmast att betrakta som en prototyp. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#11 » 13:36:40, 01-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg dessutom ut att ha varit automatlåda på lastbilen med risk för ännu skummare regulator. Om man är försiktig med vattenpumpen borde det gå att byta remskiva. Yttre navet är det som driver pumpen, drag bort det först, när du återmonterar se till att ha stöd mot axeln på pumphjulssidan. tveksamt om D50 har samma skivor då dom har stiftlåsning på pumpaxeln. Se till att pumphjulet får samma läge efteråt, mät först. Finns mängder varianter på dessa pumpar för traktor, lastbil, lastmaskin. Kanon med turbons placering :thumme:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#12 » 23:14:50, 01-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:...Ang grillen hade jag hoppats på en sådan enkel variant Får mäta lite.



Jämförde elscheman för F6 ca -80 12/24 volt.
Där ser det ut som 'grillen' har två sektioner som är olika byglade beroende på spänning :thumme: (Serie/paralellkopplade!!)
Sedan beror det naturligtvis på om det är enkelt ordnat i efterhand...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MN (trådstartaren)

#13 » 07:36:48, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrik: Låter lovande! Skall kolla i kväll. Gårdagskvällen gick åt till demontering av transmissionskåpor och drev samt byte av ett knutkors på 4300.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#14 » 07:26:39, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik: Kikade i reservdelskatalogen för 2650. Och hittar detta:

Bild

I 24V går ju strömmen in i ena anslutningen och ut i den andra.

Bild

En tittut avslöjar 3 seriekopplade element, vart och ett stagat på mitten. Så 12V versionen verkar vara att mata in kräm från bägge hållen och jorda via den mittre stagskruven! Den är dock klenare än matingsskruvarna... En st spole tänkte jag förfärdiga av en solenoid från en startmotor.

Bild

Att använda befintlig oljekylare går bort då den kolliderar med på ansl till hydraulpump och rambalk....

Bild

Bild

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Fredrik_

#15 » 17:22:24, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det där nog ett äldre utförande än de scheman jag hittade..
Men borde funka som du beskriver.
Kolla bara att det inte är kontakt mot stomme någonstans :grin:
Solenoiden kanske orkar på 12V.. Nytt kostar tyvärr många pengar!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se