Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dreva upp MF35?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MN (trådstartaren)

#1 » 17:29:50, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske inte så vansinnigt som det låter (?) Det är ju mäkt trist att en MF35 utan MP går så långsamt på väg och eftersom det finns delar att få upp farten på alla växlar med ca 30-35% känns det frestande. 1 och 2ans växel går ju så långsamt ändå.

Synpunkter?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



63an

#2 » 18:02:02, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske öka varven istället? :grin:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

cowboy

#3 » 18:43:05, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större bakdäck!
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

LeifAndersson

#4 » 19:09:29, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kronhjul och pinjong från en 65:a (eller 205:an), då blir det åka av.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Benz

#5 » 21:23:14, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

var på 40 årsskivan i fredags, en gubbe som jobbar husmekaniker på en större golfanläggning i 20 år där han berättade att han har helrenoverat en MF 35 och satte dit gräsdäck runtom 38 tum bak ,20 eller 22 tum fram, han sa den gick nästan 50 km/h på vägen..

Jag själv är också intresserad att öka hastighet upp min MF 35, drevning tänkte jag inte på!

Spånade på ta MF 165 bakdäck på 36 eller 38 tum minnet sviktar :idea:
nackdel den blir som epa-stuk! större framdäck en måste..

drevning är en bra ide du MN kom på!
Senast redigerad av Benz 21:24:38, 03-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jørn M

#6 » 14:39:10, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leste på Dansk veteran traktor forum, der var det en som hadde satt en vaxellåda fra MF 65 på 35, som passade direkt. Ettersom MF 65 har reduksjonsvaxel på bakaxel, har den høyere giring ut fra vaxellåda. Da fikk han 50-55 km/t på full original varv.

Ellers går det jo å skaffe en MP-vaxellåda fra 35 eller 135 å sette dit..
Jørn M
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:35, 13-01-2011
Ort: Sør-Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550 HiTech2, 2002
Volvo BM 700 Turbo, 1976
BM Volvo T430, 1971
IH 444 "Harbak", 1977
IH 444 "Brenna", 1972
IH 434, 19xx
MF 135, 1971
BM Volvo 320 "Buster", 1961 (prosjekt)
MF 135 MultiPower, 1970 (under oppussing)
Volvo BM 2254

Diverse deletraktorer..

X: Volvo BM 2254
X: John Deere 6320Pr, 2002
X: BM Volvo 320 "Buster", 1963
X: David Brown 885 Selectamatic, 1973
X: David Brown 770 Selectamatic, 1967
X: Ferguson 35 23c "Gullkalven", 1956
X: International Harvester 454, 1977
X: Volvo BM 430, 1977

cowboy

#7 » 16:04:15, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir bäst att sätta dit en större motor som varvar mera.. :smile:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

cowboy

#8 » 16:12:37, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Tror det blir bäst att sätta dit en större motor som varvar mera.. :smile:


http://www.youtube.com/watch?v=Vhp8YSsxJEw
http://www.youtube.com/watch?v=3lmE17Dg ... ure=fvwrel
Senast redigerad av cowboy 16:17:26, 04-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

MN (trådstartaren)

#9 » 16:16:08, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

32 tum är väl max som ser vettigt ut i komb med 7,50-16 fram och 32:or gör mkt för markfrigången under hitchen som i princip är obefintlig men nu har jag nya 12,4-28 bakdäck liggande men de går ju att trada mot ngt annat...

Fick ju en extra låda till till en 203:a över så då poppade det ju upp att primärdreven i den lådan är högre växlade (samma som i 65?) och detta kan man ju byta från svänghjulskåpan. Aningens roligare än att skifta kronhjul och pinjong.

Bild

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#10 » 17:40:48, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tyvärr inte bara att kasta i 65:ans krohjul & pinjong man behöver diffklumpen från en riktigt gammal 65:a utan diffspärr också, när kronhjulet måste flyttas i sidled. :x Men med den bakaxelväxeln går det läskigt fort. :mrgreen:
En "gubbe" på jobbet plockade med det där på sin guldkalv en hel sommar, när det blev dags för provkörning tyckte han att den gick FÖR fort. :cool:

35
Bild

65
Bild
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Grett

#11 » 08:47:15, 05-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å jag som skulle vilja att grållen går långsammare :grin:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

LeifAndersson

#12 » 10:03:24, 05-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urban L skrev:Å jag som skulle vilja att grållen går långsammare :grin:


Det är rätt! Nu när det är så roligt att köra traktor, varför ska det då gå fort? :mrgreen:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#13 » 10:14:56, 05-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte helt ofarligt med höga hastigheter heller men att byta pinjong/kronhjul är väl ett ganska säkert sätt att göra det på, dvs varvtalsökningen på berörda komponenter blir ju inte så stor och hamnar där det är kraftigt.

Men håll med om att det är en jä**a skillnad att köra efter vägen i 40-45km/h istället för 25-30. Tid och nerver sparas till bättre ändamål. :grin:

Btw så hade jag en T24:a med MB 240 diesel i för något år sedan, även MB lådan hade följt med i transplantationen så det fanns lite växlar att välja på. (MB lådan reglerades med ett stag som låg ovanpå T24:a lådan) Med högsta möjliga kombination så gjorde den kanske 60-70km/h och det kunde ha kvittat men i 45 så gick den ju ganska lugnt och gott i motorn. :driver:

Just detta sätt att öka hastigheten dvs öka varvet in i std transmission är nog inte så lysande eftersom haveriet inte är långt borta då. :roll:

Har för mig att jag såg en bild på BM sidan där någon satt i en B23:a i en 320 Buster och dratt iväg i 80 blås varvid kopplingen exploderade och traktorn delade sig på mitten. Sedan började den rulla framlänges av vägen rakt in i ett träd!! :-o :-o

Kanske någon som kommer ihåg dett och har en bild/länk?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#14 » 10:21:57, 05-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är tyvärr inte bara att kasta i 65:ans krohjul & pinjong man behöver diffklumpen från en riktigt gammal 65:a utan diffspärr också, när kronhjulet måste flyttas i sidled. :x Men med den bakaxelväxeln går det läskigt fort. :mrgreen:
En "gubbe" på jobbet plockade med det där på sin guldkalv en hel sommar, när det blev dags för provkörning tyckte han att den gick FÖR fort. :cool:

35
Bild

65
Bild


Anta att 35:an gör 26km/h std så kommer den att göra 44,7km/h efter 65 pinjon/kronhjul moddet. Om jag räknat rätt 72% ökning bör det bli.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 10:26:11, 05-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grett

#15 » 12:29:49, 05-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:32 tum är väl max som ser vettigt ut i komb med 7,50-16 fram och 32:or gör mkt för markfrigången under hitchen som i princip är obefintlig men nu har jag nya 12,4-28 bakdäck liggande men de går ju att trada mot ngt annat...

Fick ju en extra låda till till en 203:a över så då poppade det ju upp att primärdreven i den lådan är högre växlade (samma som i 65?) och detta kan man ju byta från svänghjulskåpan. Aningens roligare än att skifta kronhjul och pinjong.

Bild

MN


Passar verkligen dom där delarna ihop ?
Tycker det verkar lite mysko att en axel har rakskuret drev :klia:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BaZzMaNiO och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se