Det är ju inte helt ofarligt med höga hastigheter heller men att byta pinjong/kronhjul är väl ett ganska säkert sätt att göra det på, dvs varvtalsökningen på berörda komponenter blir ju inte så stor och hamnar där det är kraftigt.
Men håll med om att det är en jä**a skillnad att köra efter vägen i 40-45km/h istället för 25-30. Tid och nerver sparas till bättre ändamål.
Btw så hade jag en T24:a med MB 240 diesel i för något år sedan, även MB lådan hade följt med i transplantationen så det fanns lite växlar att välja på. (MB lådan reglerades med ett
stag som låg ovanpå T24:a lådan) Med högsta möjliga kombination så gjorde den kanske 60-70km/h och det kunde ha kvittat men i 45 så gick den ju ganska lugnt och gott i motorn.
Just detta sätt att öka hastigheten dvs öka varvet in i std
transmission är nog inte så lysande eftersom haveriet inte är långt borta då.
Har för mig att jag såg en bild på BM sidan där någon satt i en B23:a i en 320 Buster och dratt iväg i 80 blås varvid kopplingen exploderade och traktorn delade sig på mitten. Sedan började den
rulla framlänges av vägen rakt in i ett träd!!
Kanske någon som kommer ihåg dett och har en bild/länk?
/Christer