Går en
traktor i 40 - 50 är väl risken att nån bryr sig liten. Börjar vi prata 60 - 70 däremot så tål det faktiskt att tänka lite. En traktor som går i 70 är per definition inte en traktor längre. Om det då är en tung terrängvagn eller en
lastbil eller nåt annat må vara ovisst men man har ju knappast skattat och försäkrat för det alternativet så det blir problem, särskilt om det händer en olycka. Det kan också bli problem om man inte har gott om bokstäver i körkortet, man kan åka dit för olovlig körning om man bara har B. Det är ju också så att
styrning och bromsar inte alls är dimensionerat för högre hastigheter så det kan ju bära iväg ordentligt. Har man vanliga traktordäck så är ju inte de heller tänkta belastningarna i högre fart. Blir knappast bra om ett traktordäck separerar i 70 blås.
Klart det är kul när det går undan lite. Men vi kan väl ta det lite måttligt ändå? I alla fall på vägen där andra kan råka illa ut.