Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem BM 430

54 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MAH

#31 » 08:09:51, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste vara ngt med bränslesystemet.. har du fått allt tätt..? ingen luft någonstans..? allt rengjort, tycker det verkar som att den inte får tillräckligt
med diesel alt luft. Är den orkeslös? En 430 som inte startar på första varvet i - 35 grader är det ju ngt fel på! :smile:
MAH
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:23, 25-11-2007



VolvoBMNisse (trådstartaren)

#32 » 16:59:42, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den började gå annorlunda efter att jag bytte till nya filterlock och bränslefilter, märkte vid luftningen att bränslet flödar sämre, med gamla filterlocken så sprutade det bränsle, som en fontän, har sen dess börjat gå konstigt och startat sämre, misstänkte då filtrena.

Med det i tankarna så tog jag idag och lade tillbaka gamla filterlocken, jämförde mot de nya, och anslutningarna är tvärtom, in på gamla locket leder till mitten av locket, på de nya leder mitten ut, fast anslutningarna har numren i samma ordning, hoppas ni förstår min förklaring :thumme:

Luftade systemet (ej vid spridarna), och provade starta, inget liv alls i motorn, provade igen, samma sak, tredje gången då gick den igång, kanske luft då jag inte rörde spridarrören.

Körde en stund, Lät den stå och kallna i en och en halv timme, provade starta och den gick direkt igång, körde en stund och stängde sen av den, nu får den stå tills imorgon då jag testar igen om den startar.

Motorn går nu nära 2400 rpm obelastad på fullgas, vid körning 2300 rpm, skillnaden kom när jag satte tillbaka gamla filterlocken, jag vet inte om det har någon betydelse, men något som är fel med bränslesystemet verkar det vara, och förmodligen är det luft den tar någonstans ifrån men var ? :klia:

Syns inga läckor någonstans, så jag vet inte var jag ska börja.

Min teori är att när mitten är in på gamla locket så fylls filtret nerifrån och upp när man luftar, på nya locket där mitten leder ut, så fylls filtret uppifrån och all luft går inte bort, kan det vara rimligt eller är jag helt ute och cyklar ? :klia:

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 17:22:18, 22-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Mikael.Johansson

#33 » 19:47:23, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar (eller kan) vara en pil vid anslutningarna som visar flödet.
Pil in där det går in och pil ut där det går ut.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#34 » 20:15:47, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är på gamla locken där pil in leder till mitten av filtret, på nya locken leder pil in till utsidan av filtret, dvs pil ut går från mitten av filtret.
Helt tvärtom mot gamla locket.

Går det att skifta anslutningarna så att bränslet går in i filtret vid pil ut ?

Eller har det någon betydelse, varför flödar bränslet bättre med gamla locket ?

Det var betydligt bättre tryck genom filtren med gamla locken jämfört mot nya.

Jag får se om det påverkar kallstart eller ej.

Edit:

Här är någon annan som upptäckt exakt samma sak med filterlocket som jag försöker beskriva här, länk:
http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... =114065%3E

En till länk, här står att pilarna på locket är fel, bränslet ska gå ner genom mitten, för att ev vatten samlas nere i botten, annars går det in i pumpen.
http://ckdboats.blogspot.com/2009/11/ca ... ilter.html

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 22:35:58, 22-10-2011, redigerad totalt 3 gånger.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

MAH

#35 » 22:22:51, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplade nya locken som de gamla det kan ju inte påverka filter funktionen, dock så kanske nivån bihålls bättre..?
MAH
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:23, 25-11-2007

LeifAndersson

#36 » 23:14:03, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ventilen som styr matartrycket blev också överflyttad?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#37 » 23:26:27, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överströmningsventilen flyttades över, alla anslutningar sattes på samma plats som det var på gamla locken.

Jag vet inte, men misstänker alltmer att det är bränslesystemet som ställer till det, den gick kanon innan byte till de nya filterlocken, efter det så blev den lite tveksam, till att nu bli alltmer svårstartad, men jag får se om bytet tillbaka till de gamla filterlocken löste eller förvärrade startproblemet, ska testa starta imorgon, då vet jag om det var nya filterlocken som orsakade startproblemen.

Kolla länkarna jag tipsade om tidigare.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#38 » 23:33:30, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät matartrycket, troligen smiter bränslet över till retur.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#39 » 23:41:05, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släng kina-skiten åt Helv :cencored: tE !!!


Det blir inte rätt returflöde med det skräpet. Dom blandar gärna in luft i bränslet istället för att skilja ut den.


Köp ett beg filterlock istället :grin:



Till den som ritat/kopierat locket:
Varför så svårt att kopiera något som funkar utmärkt?
- Nej, nej vi gör så här istället så blir det ännu billigare :slag: :screwy:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#40 » 00:00:17, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis min tanke :!:

Hade tidigare problem med att filtren inte blev täta, bytte då till nya filterlock, sen dess blev det problem, det är bra att man vet vad man sist gjorde innan problemen uppstod, då är det enkelt att återställa och se om problemen upphör.

Nu vet jag att de nya filterlocken är bakvända, så det kan vara problemet.

Luft i bränslesystemet gissar jag på att det kommit in på nåt sätt.

Beg original lock ska jag skaffa, om mina gamla inte håller tätt.

Tur att de nya inte var speciellt dyra, men bortkastat på delar som inte funkar :evil:

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#41 » 10:50:17, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn startade men stannade direkt, nytt startförsök och den gick igång.

Upptäckte precis att insugspackningen läcker, har det någon betydelse för starten på en dieselmotor då insuget alltid är helt öppet ?

Märkte att det steg rök nånstans då jag testade glödningen, startade motorn och sprejade WD40 på stället där röken kom och det sögs in direkt.

I vilket fall som helst så ska packningen bytas.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

MAH

#42 » 17:54:53, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får den luft..? är luft filtret rengjort och med rätt olje mängd.?
tror dock att det är ngt fel på bränsle sidan ändå!
MAH
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:23, 25-11-2007

Turbodiesel

#43 » 18:12:06, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga tendenser att späda motoroljan? Tänkte om axeltätningen läcker när den står still.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#44 » 20:07:17, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Mät matartrycket, troligen smiter bränslet över till retur.


Matarpumpen byttes 2010, den bygger upp tryck redan efter ett motorvarv, trycket hålls kvar utan att det kommer något från returen, trycker man lite till på matarpumpens arm så kommer det bränsle från returen.

MAH skrev:Får den luft..? är luft filtret rengjort och med rätt olje mängd.?
tror dock att det är ngt fel på bränsle sidan ändå!


Luftfiltret rengjort 2010 och ny ren motorolja fylldes på i burken.

Turbodiesel skrev:Inga tendenser att späda motoroljan? Tänkte om axeltätningen läcker när den står still.


Motoroljan har rätt nivå och ser ut, luktar och smakar som den ska :thumme:

Tog loss insugsröret, och där var mycket kladd, packningen var helt rutten, men den var klistrad mot insugsröret, kanske varit isär tidigare och monterat ihop med gammal packning.

Misstänker fortfarande att det är något med bränslesidan, har ej kollat insprutarna, men kan det vara en tänkbar orsak ?

Annars återstår väl att riva motorn och helrenovera, byta topplock och insprutningspump :slag:

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Beirut

#45 » 21:59:17, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Om det är samma tillverkare på matarpumpen som locken..... Det skadar inte att mäta trycket fast pumpen är ny.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: frippis, Z004927 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se