Sida 5 av 8

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 20:54:17, 17-01-2016
av Janson1
Jonnordvall: Kan du se nåt matnyttigt på traktorhjulen?

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 09:25:19, 29-01-2016
av Janson1
Nu i snöyran blev det en del plogning, och skottning med frontlastaren, en snökedja har jag fått på också. Jag blir inte klok på ventilpaketet till lastaren. Spärren för flytläget sitter på ena ventilsliden och själva flytläget sitter på den andra ventilsliden... Nu har jag bytt plats på allt i hopa enligt mitt tycke och nu fungerar allt men när man sänker lastaren så blir det flytläge hela tiden samtidigt som motorn går tyngre vilket tyder på att övertrycksventilen löser ut på ventilpaketet. Vad är det som skiljer i ventilpaketet, är det skillnader i huset eller sitter hela skillnaden i ventilsliderna (Pinnarna)?
Det här hör väl inte riktigt hit men jag byte bakdäcken på Fordson i går och har väl en antydan till träningsvärk i dag... Är gamla (mycket torrsprickor) däck med bra mönster nåt att ha eller skall jag skicka dom till återvinningen? Dom är ju betydligt bättre än vad vissa av mina grannar kör omkring med sen 10 år tillbaka. Tyvärr passar dom inte mina grannars traktorer pga storleken. Mina är 12.4 x 28 tum.

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 22:22:15, 31-01-2016
av Janson1
Ang lastarens hydraulpaket, jag justerade ena teleflexen och nu finns både aktiv nerfart och flytläge, dock ingen mekanisk låsning då det sitter på fel slid "pinne", men den saknar jag inte.
1900:an är ganska klar nu, det blir väl till att dela den nån gång i sommar för urtrampningslagret är på upphällningen, det hörs, och det syns på kopplingsarmen som har en ogynnsam vinkel.
Min Dexta har fått en egen tråd så den kommer jag inte nämna mera här.

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 17:43:54, 01-02-2016
av cekstam
Akta dig för att ha kedjor på framhjulen, allt för många axlar har lämnat oss i samverkan mellan lastare och kedjor på framhjulen.

-ekstam

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 21:19:55, 01-02-2016
av Janson1
Jag har misstänkt att framaxeln lämnar in om den får kedjor också så det blir bara kedjor bak.

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 19:51:15, 12-03-2016
av Janson1
Jag fick besök av mina grannar och dom hade vedprocessor som vi spände för 1900:an
Den blev väldig lätt i nosen. Huv vilken fart det blev, vedsäsongen görs på två halvdagar.
Bild
Den har, hade dubbelkoppling men PTO går inte att koppla ur så man får starta med vederiet igång, inga problem med det. Det blir till att dela på traktorn förmodligen nu i sommar.

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 00:08:12, 13-03-2016
av Øyvind 1975
Hei. Det ser bra ut at vinterveden blir gjort i stand, trivelig arbeid.

Kanskje det er lenge siden PTO-koblingen har vært i bruk, slik at den har satt seg fast? Det beste er nok å dele traktoren og granske hva som er feil, og utbedre. Hvis det ikke kan klare seg med en justering du kan gjøre utenfra? Men ofte så må man demontere for å få det ordnet.

Men jeg har et eksempel på en traktor som hadde vært lenge ute av bruk, og som koblet dårlig fri på PTO-koblingen. For øvrig min MF 30. Der hadde det nok vært rust på trykkplaten slik at den ikke koblet helt ut. Men dette kom seg etter kort tids bruk. Så etter og ha satt i gang et redskap noen ganger, så ble det helt perfekt, og behøvde ingen reparasjon. Men det er nok annerledes på din traktor der den ikke frikobles i det hele tatt.
Mvh Øyvind

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 08:21:20, 30-05-2016
av Janson1
Nu när Dextan är klar och har lämnat gården till förmån för Morup så blir det väl att ta tag i kopplingen... Frågan är bara i vilken ordning allt skall göras tro... Byta tak på husets baksida, då behövs ju traktorn. Hämta ett par träd, samma sak.
Bygga rototilt, då behövs inte traktorn men då hinner jag ju inte fixa den heller...
Svåra val här i livet. Och så varje gång jag skall planera i framtiden, då blir jag förkyld, för femte, sjätte gången i år. :sad:

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 11:18:11, 30-05-2016
av jonnordvall
Hej, va fel däck för mig.
Såg aldrig att du svarat..... Sorry.
Däcken från dextan torde väl ha varit lättsålda? Många som vi ha en sådan dimension

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 07:44:37, 31-05-2016
av Janson1
Dom "telefonslogs" om mina gamla dextadäck, Hade jag haft 10 par istället så blev inte fullt så många utan däck...

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 06:53:29, 15-09-2016
av Janson1
Bild
Traktorn används inte överdrivet mycket men jag har klippt allt det höga gräset med den bakmonterade betesputsen, det funkar bra förutom att jag blir påmind om PTO kopplingsproblemet... Här har jag lyckats få ut ungarna att hjälpa till med den eviga vedhanteringen, så lite dressering gör nytta. Dom verkar inte vilja vara med på bild om dom får bestämma själva. :wave:

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 12:34:20, 15-09-2016
av fourdoor
Den där traktorn är fanimej en av mina favoriter, liten och kompakt men finfin utrustning och riktig hytt.

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 18:24:51, 26-09-2016
av smen@bahnhof.se
Hej har några frågor om din Ford. Jag hjälper en med en 1710 och har monterat en hara 500 lastare, den var i minsta lagret. Så att få den att räcka fram förbi frontlyften så förlängde jag den 40cm och fick även på ett trima-fäste. Men vid provkörning med skopan som kanske är något större än din, orkade den ca 70-80 kg är ju väldigt klena kolvar 40mm. Så undrar vad din lyfter i skopan eller finns det större lastare har du en 700? och styrningen kan du svänga fulla rattutslag med tom skopa stillastående? Jag kan svänga knappt hälften stillasående.

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 20:30:34, 26-09-2016
av Janson1
Hej Smen, Jag har nog också runt 40mm kolvar och jag tror den lyfter ett par hundra kilo utan vidare, jag kan ha hela skopan fylld med otorkade vedklampar, motorsåg och en eller två personer åkandes snålskjuts i skogen på skopan så 1710:an har nog för dåligt oljetryck i hydrauliken. Min styrning är inte jättebra men rör sig traktorn allra minsta så är det inga problem att svänga med last i skopan. Nu vet jag inte antingen märke eller storlek på lastaren så jag kan inte riktigt svara dig där. På min så finns det två övertrycksventiler, en maxventil till hela hydraulsystemet på jag tror ca 150 bar och sen har syrningen en inbyggd på ca 100 bar, vidare har jag en prioritetsventil, det tror jag alla med styrservo har. Om du provar att vrida på ratten samtidigt som du höjer skopan, blir skopan starkare eller svagare? Arbetar motorn tyngre eller lättare när du höjer skopan?

Re: Senaste tillskottet, Ford 1900 (Shibaura)

InläggPostat: 06:32:41, 30-09-2016
av Erland Karlsson
1900 jag körde i ungdomen hade lastare, minns inte märket, men nån orange historia iaf. Den lyfte mer än vad traktorn viktade ned, dvs bakänden lyfte innan lastaren gav upp...