Hej.
Ja det är rätt som tidigare inlägg säger.
Stå bakom traktorn, luftnipplarna sitter på traktorkroppen ovanför drivaxelinfästningen, en på varje sida.
Så här kan man enkelt lufta bromsarna:
Skaffa två genomskinliga slangar ca 1,5 meter långa.
Öppna oljepåfyllningen på hydraulen, öppna nipplarna lite (1/4-1/2 varv) och trä på slangarna på nipplarna.
Stick ned slangarna i påfyllningen, gå in i hytten och starta motorn.
Bromsolja (samma som transmission-hydraulik) fylls på i bromsoljebehållaren när motorn går.
Trampa ned en
pedal i taget och släpp långsamt upp den, upprepa tills det inte kommer
luft.
Kolla luften i slangarna genom bakrutan.
Funkar inte detta så får man ha en person som stänger nipplarna innan man släpper pedalen.
Den övre proceduren funkade alltid för mig. Ha alltid motorn igång så inte oljan tar slut i behållaren.
Om man får in luft igen efter några månader så är det enligt min erfarenhet vanligen
läckage i tätningarna på bromskolvarna.
Många ompackningar av bromsventiler och byte av fördelningsventil gjordes när dessa traktorer var nya utan att problemet löstes.
Även ombyggnad av påfyllningen av bromsolja gjordes utan att felet försvann.
Då jag däremot provade att byta kolvtätningar försvann problemet (jobbade som mekaniker då).
Kolvarna är en ring med stor
diameter och halva dessa ligger ovanför oljenivån i bakkroppen.
Luft verkar ha en förmåga att komma in upptill, ofta om traktorn stod stilla långa perioder.
Dessa sitter i traktorkroppen och nås då man demonterat drivaxelhusen.
Detta är enkelt på dessa traktorer men jag rekommenderar studie av verkstadshandbok.