Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo 2250-79 lufta bromsar?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mogg (trådstartaren)

#1 » 18:25:33, 16-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! jag har en 2250 -79 med pumpbroms och behöver lufta dessa.
Har läst några trådar här om att luftnipplarna sitter bak men min fråga är om det är några typ täckpluggar över dessa eller? Jag har letat mig grå men kan inte hitta nipplarna!Nån som vet?
Går det så går det!
mogg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:10, 05-10-2011
Ort: Tollarp
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 2250-79



Skogarn

#2 » 11:51:53, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en nått år äldre I H så sitter dom högst upp på bakaxeltrumpeten inåt mot traktor kroppen.Det var ett par vanliga nipplar.Vet inte om det är likadant på 2250 men det är väl nästan samma traktor.
Skogarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:53:00, 17-04-2011
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: M-F 165
Valmet 605
Deutz-Fahr M900
BSA Shooting Star -55
Opel Kapitän -61

lars.dalenius

#3 » 04:10:05, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ja det är rätt som tidigare inlägg säger.
Stå bakom traktorn, luftnipplarna sitter på traktorkroppen ovanför drivaxelinfästningen, en på varje sida.
Så här kan man enkelt lufta bromsarna:
Skaffa två genomskinliga slangar ca 1,5 meter långa.
Öppna oljepåfyllningen på hydraulen, öppna nipplarna lite (1/4-1/2 varv) och trä på slangarna på nipplarna.
Stick ned slangarna i påfyllningen, gå in i hytten och starta motorn.
Bromsolja (samma som transmission-hydraulik) fylls på i bromsoljebehållaren när motorn går.
Trampa ned en pedal i taget och släpp långsamt upp den, upprepa tills det inte kommer luft.
Kolla luften i slangarna genom bakrutan.

Funkar inte detta så får man ha en person som stänger nipplarna innan man släpper pedalen.
Den övre proceduren funkade alltid för mig. Ha alltid motorn igång så inte oljan tar slut i behållaren.

Om man får in luft igen efter några månader så är det enligt min erfarenhet vanligen läckage i tätningarna på bromskolvarna.
Många ompackningar av bromsventiler och byte av fördelningsventil gjordes när dessa traktorer var nya utan att problemet löstes.
Även ombyggnad av påfyllningen av bromsolja gjordes utan att felet försvann.
Då jag däremot provade att byta kolvtätningar försvann problemet (jobbade som mekaniker då).
Kolvarna är en ring med stor diameter och halva dessa ligger ovanför oljenivån i bakkroppen.
Luft verkar ha en förmåga att komma in upptill, ofta om traktorn stod stilla långa perioder.
Dessa sitter i traktorkroppen och nås då man demonterat drivaxelhusen.
Detta är enkelt på dessa traktorer men jag rekommenderar studie av verkstadshandbok.
lars.dalenius
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:23, 19-01-2010

kalles1

#4 » 06:33:58, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Är ny här på sajten men läst era tips ett par år och fått otroligt mycket hjälp (tack)men tillbaka till problemet har en ih784-81 och vad jag förstår så är det samma luftningsprossedur som lars.dalenius har luftat enligt tipset funkar perfa men om jag trycker en pedal itaget (h-v) så går dom ibotten. jag får stopp på min älskling men vill gärna vända på en femöring :grin:
kalles1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:58, 08-09-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH784

mogg (trådstartaren)

#5 » 19:33:53, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för tipsen det funkade kanon och nu finns där bromsar igen! :grin:
Går det så går det!
mogg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:10, 05-10-2011
Ort: Tollarp
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 2250-79

LeifAndersson

#6 » 20:34:39, 20-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kalles1 skrev:Hej! Är ny här på sajten men läst era tips ett par år och fått otroligt mycket hjälp (tack)men tillbaka till problemet har en ih784-81 och vad jag förstår så är det samma luftningsprossedur som lars.dalenius har luftat enligt tipset funkar perfa men om jag trycker en pedal itaget (h-v) så går dom ibotten. jag får stopp på min älskling men vill gärna vända på en femöring :grin:


Det sitter en bromskraftsfördelare mellan bromskretsarna som gör att bromsarna tar jämt. Den ska koppas ur automatiskt när du trycker på en pedal, vilket inte sker på din traktor och oljan från en pedal går ut i båda kretsar och pedalen går i botten. Tag isär och kontrollera ventilen, sitter direkt efter / mellan de båda huvudcylindrarna.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kalles1

#7 » 06:57:54, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men, men tog isär bromskraftsfördelaren putsade lite sen fungerade det perfekt (tack leif)sen lade jag på piggkjedjor vart som en dröm i snäva kurvor. :smile:
kalles1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:58, 08-09-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH784

rikard_e

#8 » 15:22:12, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma problem, samt att kopplingen kändes lika konstig
professionell Tumrullare
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se