Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 350 Boxer - Val av motorolja

28 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jörgen.ottosson

#16 » 06:00:06, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:.....
Men för Boxern min, tycker det lutar åt 750-15w-40, eller är t520-10w-30 ett bättre val för mig här i södra Dalarna/norra Västmanland?

http://www.swedol.se/t750-15w-40-20l.html
http://www.swedol.se/t520-10w-30-20l.html


"40" har du bara nytta av när det är riktigt varmt (eller när du kör riktigt hårt)

jag ser det som står före W som viktigare (dvs hur kallt är det ute när du tänker köra/starta)

exempel från instruktionsbok ( H10 baklastare med 1113motor, samma som BM350 boxer)

Bild

roddjer skrev:....
jörgen.ottosson skrev:Att den heter T520 betyder bara att oljan är av en viss typ/klass...

... det var detta jag hängde upp mig på. Typ/klass är då motsvarande de här API-systemet?
....

Ja, ungefär ....men det är "tillverkarens klass" ...och kan uppfylla flera "API-klasser" (eller andra standarder) samtidigt....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



roddjer

#17 » 19:15:05, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
jörgen.ottosson skrev:...exempel från instruktionsbok...

:ohnej:
Om man nu inte är ett arsel och dessutom läskunnig, som vissa inte verkar vara emellanåt,_ :vissla: står det ju faktiskt i dokumentationen till Boxern.

Laddade hem samtliga pdf'er för Boxern från vårt utmärkta Downloads ( :thummar: ) för någon vecka sen, de kan ju va "bra-te-ha",_ :grin: _ men hade lyckats missa sid 96 i instruktionsboken med liten text.

Bild


Istället för att bara slöa till med en skål Polkagrisar på magen och mugg kaffe i näven och börja posta hej vilt på Maskinisten hade jag istället kunna slå upp sid 24 i Verkstadshandboken...

Bild

10w-30 it is!

Blir väl den här då...
http://www.swedol.se/t520-10w-30-20l.html
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jannejoel

#18 » 20:40:47, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden hoppas ok.
Kan man jämföra viskositeter rakt av mellan mineraloljor och t.ex delsyntetiska? Jag har trott det hittills.
Men den jag brukar köpa - 10w - 30 - mineralolja hade gått ut ur sortimentet. SÄljaren rekommenderade då en 15W - 40 delsyntet och menade att den har så fina tillsatser så att trots att den är 15w så är den mer lättflytande än 10w mineral i kyla.
Kan det stämma? Isåfall är ju inte viskositetsbeteckningarna riktigt jämförbara...
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jörgen.ottosson

#19 » 21:22:57, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tror jag inte stämmer ....viskositeten anger flytbarhet vid en viss temperatur, hade den varit lika en 10W-30 hade den hetat just det (och inte 15W40)

Det har ingen betydelse för viskositeten om det är en mineral, delsyntet eller helsyntet....däremot kan andra egenskaper skilja (då får man titta på övriga klassningen)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

fretchi

#20 » 21:49:38, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan viskositeten variera, t.ex. 15W har ju ett visst viskositetsspann inom vilken oljan måste hålla sig vid mättemperaturen, men en 10W har alltid lägre viskositet kall än en 15W.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

63an

#21 » 21:55:12, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll intervallerna på filter å oljebyten så håller motorn sej ren, syns i påfyllningshålet på ventilkåpan! Jag råkar veta "varför de som är skitiga har haft för ägare"! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jac

#22 » 21:56:19, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


Tror jag fann denna videoen i nån annan tråd här på forumet, kommer inte ihåg var.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

63an

#23 » 21:59:23, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte nåt fel med synt. men kan börja driva i packningarna :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#24 » 21:59:44, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot kan man räkna med att om man har en mineralolja och en syntetolja med samma viskositetsklassning, så behåller syntetoljan samma viskositet under längre tid, medan mineraloljan blir mer tunnflytande i värme när den blir gammal och tillsatserna som ska hindra detta har brutits ned. En åldrad mineralolja SAE 10W-40 kanske snarare motsvarar 10W-20 eller en "rak" SAE 10W, medan en motsvarande syntetolja troligen inte har ändrat sig alls efter samma tid.

För många år sedan brukade jag köpa 20-litersdunkar med Elf 10W-40, tror det påstods vara en delsyntetolja, billigt. Den hade egenheten att den blev mycket blaskig i värme när den hade varit med ca 800 mil i en personbil med bensinmotor. I mina föräldrars dåvarande MB 123-serie som hade vissa tendenser att dra olja pga dåliga ventiltätningar, ökade oljeförbrukningen drastiskt 800 mil efter senaste bytet. Andra bilar fick problem med oljetrycket vid tomgång efter ungefär samma sträcka. Så det var bäst att inte köra mer än 800 mil med den oljan även om bilens serviceschema pratade om längre bytesintervall.

Jag skulle gärna vilja se verkligt uppmätta viskositetsdiagram för olika motoroljor. Jag har försökt googla efter sådana, men det enda man hittar är mycket förenklade skisser med bara räta linjer. Det verkar vara tillrättalagd information för grundläggande skolböcker eller reklambroschyrer, uppgifter som verkar det minsta lilla vetenskapliga eller ingenjörsmässiga lyser med sin frånvaro.

Man ska väl inte behöva bygga sig en egen viskosimeter för att stilla sin nyfikenhet?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel

#25 » 08:39:12, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Tror jag fann denna videoen i nån annan tråd här på forumet, kommer inte ihåg var.
Jag är inte så haj på engelska men på testet där dom häller ut ny och begagnad olja står det att de mineraloljan är 15w40 medan synteten är 5w40. Är det en felskrivning? Om inte förstår jag inte vad de vill visa. Är ju orättvist mot mineraloljan.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel

#26 » 08:47:00, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det tror jag inte stämmer ....viskositeten anger flytbarhet vid en viss temperatur, hade den varit lika en 10W-30 hade den hetat just det (och inte 15W40)

Det har ingen betydelse för viskositeten om det är en mineral, delsyntet eller helsyntet....däremot kan andra egenskaper skilja (då får man titta på övriga klassningen)
Kan det vara så att en syntet behåller sitt "flyt" längre ner i temperatur än en mineralolja? Alltså om man går längre ner i temp än den temp de är testade vid? Då tjocknar kanske mineraloljan mer och fortare?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jörgen.ottosson

#27 » 10:03:34, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
jörgen.ottosson skrev:Det tror jag inte stämmer ....viskositeten anger flytbarhet vid en viss temperatur, hade den varit lika en 10W-30 hade den hetat just det (och inte 15W40)

Det har ingen betydelse för viskositeten om det är en mineral, delsyntet eller helsyntet....däremot kan andra egenskaper skilja (då får man titta på övriga klassningen)
Kan det vara så att en syntet behåller sitt "flyt" längre ner i temperatur än en mineralolja? Alltså om man går längre ner i temp än den temp de är testade vid? Då tjocknar kanske mineraloljan mer och fortare?

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Så kan det vara ( men det är inget som testas av "standarden") utan standarden anger en viss viskositet ( minsta eller högsta eller ett intervall) vid en viss temperatur. (sen ska oljan dessutom vara "pumpbar" 5°C lägre temperatur än standarden anger....och det kan vara där som en syntet olja är bättre) Om man startar en motor med kall olja som inte är "pumpbar" får man ingen smörjning till motorn. ( oljan ligger kvar som en "klump" i oljetråget) och för 15W är den gränden minst -25°C , så under den oljetemperaturen lovar inte oljeleverantören att oljan är "pumpbar"

Jag har själv gjort liknande prov (som filmen ovan) med olika oljor vid mycket låga temperaturer, och det skiljer ganska mycket hur flytande en olja är utan för det temperaturintervall som ges av klassningen. ( sen kan man alltid fundera på om det har någon praktisk nytta för just dig....kör du din bil/maskin vid -40°C ? )

exempel:
SAE15W ska ha max 7000cP (viskositet) vid -20°C
SAE10W Ska ha max 7000cP (viskositet) vid -25°C

Där för tror jag inte att en tillverkare som uppfyller 10W säljer sin olja som en 15W .....

SAE 30 ska ha 9,3-12,5cST vid +100°C
SAE 40 ska ha 12,5-16,3cST vid +100°C

Så vist, om en olja har precis 12,5cST så kan man kanske säga att den är antingen en 30 eller en 40 olja .....men det är väl inte så troligt .....

( och ja jag kommer inte i håg siffrorna i huvudet, jag tjuvkikar i literaturen.... )
Här finns en bra beskrivning tex. : http://www.fordson.se/oljor.pdf
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

frippis

#28 » 10:46:45, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
Jac skrev:
Jag är inte så haj på engelska men på testet där dom häller ut ny och begagnad olja står det att de mineraloljan är 15w40 medan synteten är 5w40. Är det en felskrivning? Om inte förstår jag inte vad de vill visa. Är ju orättvist mot mineraloljan.


Han säger i videon att han är medveten om skillnaden. Oljan är nerkyld vid testet, och han påpekar att det inte finns 5w mineralolja. Och det viktigaste som testet visar är skillnaden mellan ny och begagnad syntetolja, samt skillnaden mellan ny och begagnad mineralolja. Så det testet ska visa är alltså att mineralolja förändras mer när den är begagnad jämfört med syntetolja.

2 personer gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se