jannejoel skrev:jörgen.ottosson skrev:Det tror jag inte stämmer ....viskositeten anger flytbarhet vid en viss
temperatur, hade den varit lika en 10W-30 hade den hetat just det (och inte 15W40)
Det har ingen betydelse för viskositeten om det är en mineral, delsyntet eller helsyntet....däremot kan andra egenskaper skilja (då får man titta på övriga klassningen)
Kan det vara så att en syntet behåller sitt "flyt" längre ner i temperatur än en mineralolja? Alltså om man går längre ner i temp än den temp de är testade vid? Då tjocknar kanske mineraloljan mer och fortare?
Skickat från min F5321 via Tapatalk
Så kan det vara ( men det är inget som testas av "standarden") utan standarden anger en viss
viskositet ( minsta eller högsta eller ett intervall) vid en viss temperatur. (sen ska oljan dessutom vara "pumpbar" 5°C lägre temperatur än standarden anger....och det kan vara där som en syntet
olja är bättre) Om man startar en motor med kall olja som inte är "pumpbar" får man ingen smörjning till motorn. ( oljan ligger kvar som en "klump" i oljetråget) och för 15W är den gränden minst -25°C , så under den oljetemperaturen lovar inte oljeleverantören att oljan är "pumpbar"
Jag har själv gjort liknande prov (som filmen ovan) med olika oljor vid mycket låga temperaturer, och det skiljer ganska mycket hur flytande en olja är utan för det temperaturintervall som ges av klassningen. ( sen kan man alltid fundera på om det har någon praktisk nytta för just dig....kör du din bil/maskin vid -40°C ? )
exempel:
SAE15W ska ha max 7000cP (viskositet) vid
-20°C SAE10W Ska ha max 7000cP (viskositet) vid
-25°C Där för tror jag inte att en tillverkare som uppfyller 10W säljer sin olja som en 15W .....
SAE 30 ska ha 9,3-12,5cST vid +100°C
SAE 40 ska ha 12,5-16,3cST vid +100°C
Så vist, om en olja har
precis 12,5cST så kan man kanske säga att den är antingen en 30 eller en 40 olja .....men det är väl inte så troligt .....
( och ja jag kommer inte i håg siffrorna i huvudet, jag tjuvkikar i literaturen.... )
Här finns en bra beskrivning tex. :
http://www.fordson.se/oljor.pdf