Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem Zetor 4611, bränslet kommer inte fram till spridarna

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kapten Bölja (trådstartaren)

#1 » 12:30:07, 25-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag är en alldeles ny medlem som ibland blir tokig på maskiner.
Just nu är det min Zetor 4611 som inte vill starta. Den har stått still ett antal år (6) och jag har bytt batterier och bränsle.
Bränslesystemet har jag gått igenom och rengjort ända fram till spridarna. Systemet är luftat enligt konstens alla regler, ändå kommer ingen diesel fram till matarledningen före spridarna. Fick ett tips om att den manuella avstängningen kan ha hängt sig, så den har jag smort upp och den fungerar med returfjäder och allt. Jag vet inte om det finns en stoppsoleniod på Zetor 4611 och var den i så fall sitter?
Vore tacksam om någon har några goda råd.
P.S.
Jag har mot alla rekommendationer använt startspray och då går motorn igång så länge sprayen räcker.
D.S.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Kapten Bölja 14:14:26, 25-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kapten Bölja
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:06:05, 25-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4611



Turbodiesel

#2 » 12:34:48, 25-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej & välkommen :thumme:


Det verkar som regleringen i pumpen har kärvat ihop..

Finns det möjlighet får du gärna ta lite bilder på traktorn (speciellt insprutningspumpen) sedan har vi lättare att hjälpa dig..


Låt bli startgasen då den ändå inte hjälper i detta läge :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mb 307d

#3 » 23:13:17, 25-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att det siter fjädrar i insprutningspumpen som kan ha fastnat.
Man kan peta loss dom tror jag. Var så på en 70 tals zetor här i byn.
mb 307d
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:04, 20-06-2010
Ort: Gafsele / Åsele
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM VOLVO GM 614
BM VOLVO LM 641
Volvo Bm T 700
Volvo Bm T 2250
Valtra N 111 eh
MF 5450
Scania P 93

Kapten Bölja (trådstartaren)

#4 » 11:58:54, 26-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild nummer tre visar "kläppen" som vajern drar i för stoppfunktionen, som synes har den en returfjäder. På fotot syns även en förhöjning på "kläppen" som kanske skall slå till något när man drar i stoppvajern.
Jag kan skönja något som liknar en större knapp en bra bit framför förhöjningen. Kan det möjligtvis inte vara så som jag trodde att det är axeln på "kläppen" som styr bränsletillförseln, utan att den slår till en mekanisk givare på utsidan motorn som naturligtvis hängt sig?
Som synes vet jag inte hur stoppmekanismen fungerar.
Kapten Bölja
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:06:05, 25-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4611

agvg

#5 » 14:45:08, 26-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er vel ingen egen stopper på disse i og med du bruker håndgassen til dette, det skal være olje på pumpa, er det olje på den?

Sjekket matepumpa? Både ventilene og stempelet kan ha satt seg.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Turbodiesel

#6 » 19:53:21, 26-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa stora luckan på pumpen så ser du vad som påverkar.

Jag tror att handgasen styr stoppen även på denna Zetor.
Vad wiren går till är svårt att se.

Observera att bilderna nedan visar en Boschpump (Volvo D50)
principen är densamma även om det säkert ser annorlunda ut.

En bild innanför luckan

Bild


En bild visande reglerhylsorna i stoppläge.

Bild

En bild visande reglerhylsorna i fullgasläge. Det viktigaste är att gas/stoppreglaget påverkar reglerstången (som reglerar hylsorna).


Bild

En bild visande lyftarna. Det är en kamaxel som påverkar dessa lyftare. De ska således röra sig upp&ner när du kör med startmotorn.

Bild



Ta gärna lite liknande bilder på din pump.

Steg ett är att kolla om regleringen rör sig (övre bilderna). Rör sig även alla lyftare ungefär lika mycket då ska det komma bränsle från spridarrören.

Försök undvika våld inuti pumpen. Reglerhylsorna styrs av en kuggstång med känsliga kuggar, Lite hjälp med fingerkraft gör inget.



:grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kapten Bölja (trådstartaren)

#7 » 16:40:18, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:???: Nu är vi på den gamle Zetor igen!
Jag öppnade luckan och hittade mycket riktigt samma sak som Du.
När jag drar runt maskineriet med startmotorn rör sig lyftarna alltså kolvarna underst upp och ner, även fjädrarna rör sig på alla utom på nummer två från vänster, den verkar ha fastnat uppe i någonstans. Det syns faktiskt på bild nummer ett.

Reglerhylsorna stod som jag anat på stoppläge och detta förändrades inte när jag flyttade handgasen.
Skam den som ger sig. Jag bände lite försiktigt på den hylsan som sitter längst till vänster och då flyttade sig alla hylsorna något åt rätt läge. Nu står de som visas på bild nummer två och påverkas fortfarande inte av handgas eller andra övningar.
Jag vågar inte bända mer då det känns som något tar emot och att de fina kuggarna kanske blir skadade.

Bild nummer tre visar det som jag trodde var stoppfunktionen inne i hytten, den sitter som synes under tändningslåset.

Bild nummer fyra visar hur handgasen växlas ut från rattstången till gasreglaget som går fram till pumpen, samma reglage som påverkas av gaspedalen.
Bild

Bild

Bild

Bild
Kapten Bölja
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:06:05, 25-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4611

Turbodiesel

#8 » 17:21:21, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan räcka att lyfta kolv nummer två en aning till. Det är den kolven som kärvat fast. Det är också detta som gör att regleringen kärvar.

Prova bara att lyft den någon millimeter. Då känner du hur tungt det går.
Du kan även (med stor försiktighet) "bända" med två skruvmejslar mellan fjädervarven (en på varje sida) för att få kolven nedåt.

Om du orkar att för hand (utan verktyg) påverka reglerstången är det bästa att försöka mjuka upp den fram & tillbaka.

Det känsligaste är reglerhylsornas inbördes lägen. Det är lätt att det ändras om det brukas någon form av våld.

Absolut inget startförsök innan reglerstången rör sig fingerlätt!

Lossa på alla spridarrör så ser du sen om det kommer soppa. Samt att stoppreglaget/gasen verkligen stänger av flödet.


Ta det lugnt :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kapten Bölja (trådstartaren)

#9 » 11:14:20, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: Jippie!
Nu har gamle Zetor startat, den går som en klocka. Tack för all hjälp som jag fått och den nya kunskapen beträffande bränslesystemet på en diesel.

Ett litet sammandrag av vad jag gjorde efter konstaterandet av den kärvade kolven.

Först försökte jag bända på fjädern, utan resultat. Sedan slog jag lite försiktigt med skruvmejseln på en av reglerhylsorna för att flytta tillbaka den till stoppläget, detta fungerade och jag flyttade mejseln till andra änden där jag bände reglerhylsan till startläge. Då helt plötsligt föll kolven på plats och allt gick att ändra på med fingerkraft.
Därefter följde jag "Turbodiesels" instruktioner och sedan startade allt som ett kick.

Återigen ett riktigt stort tack!
:buga:

P.S.
Ni hade rätt om att handgasen styr reglerhylsorna.
D.S.
Kapten Bölja
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:06:05, 25-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4611

Turbodiesel

#10 » 22:22:44, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att Zetorn fungerar igen. Var först lite tveksam till att ge råd om pumpskruvande. I detta fall gick det bra i och med att du var försiktig. :thumme:

Kom du fram till vad wiren med "handtaget" hade för funktion?


Lite helhetsbilder på traktorn kanske? :eat:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kapten Bölja (trådstartaren)

#11 » 13:34:21, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad det lilla handtaget med vajern som drar i vipparmen fram på motorn är fortfarande en gåta. Nu när gamle Zetor fungerar igen vågar jag inte dra i
handtaget, tänk om allt bara lägger av?

Jag har haft lite funderingar kring handtagets funktion med tanke på var vipparmen är placerad, kanske är det en kallstartsfunktion?
Instruktionsboken ger som vanligt ingen hjälp.

Bifogar lite nya bilder på Zetor "in action" .
Bild

Bild
Kapten Bölja
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:06:05, 25-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4611

Turbodiesel

#12 » 13:45:04, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder :thumme:



Den Zetormodellen är charmig, fint originalskick :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Håkk

#13 » 14:27:16, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapten Bölja skrev::

Bild

Kallstart knappen brukar sitta på "muttern" som syns längst fram på pumpen
Håkk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:50, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: JOHN DEERE 6620 autopowr
JOHN DEERE 5820
VOLVO BM LM846

Kapten Bölja (trådstartaren)

#14 » 19:01:08, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alldeles rätt "Håkk" där sitter en liten knapp på muttern.

Trots jag har haft traktorn i femton år visste jag inte detta!! Kan det bero på varma vintrar eller på att det finns en motorvärmare?

Fortfarande är draghandtaget en gåta? :lmao:
Kapten Bölja
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:06:05, 25-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4611


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stork och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se