Så nu har jag rivit av toppen på Boxern, och tagit ur ventilerna, två avgas ventiler hade väldigt konstiga frätskader som var flera mm djupa på insidan, gissar att det är vatten som gjort det.
(det var dom två avgasventilerna som sitter brevid varann dvs de som har samma avgasport och där är ju där vattnet rinner in i första hand)
och ett avgas säte var helt söndertrasat när ventilen var stängd var det glipa på 1-2mm på flera ställen, inte konstigt att det var ett sånt tjoffande avgas ljud.
har inga bilder att bjuda på nu, kommer i morgon.
Så frågan är vad behövs bytas. alla ventilstyrningar är fina och glappet är bra. två avgas ventiler och 1 insugsventil är slut, ett avgas säte är slut.
hur är det med spridarhylsor? de kanske kan vara bra att byta men tråkigt med tanke på att de kostar 250kr st.
toppen ska fräsas av, ska nog fräsa dom sätena som behövs med, förutom det avgassätet det går inte rädda, ventilerna vet jag inte, om man ska sätta de som inte har frätskador i svarven och köra med ett 45graders stål nån 10del för å få slät och fin yta, sen slipa in ventilerna
nu hade jag fiber packning som topp packning och när vi tog av toppen satt halva packningen kvar i toppen. och jag tänkte fräsa toppen bara för att inte få en för slät yta och inte för grov. och vad är bäst koppar eller fiber packningen.
och hur gör man med fodrena, jag tyckte dom var lite för långt ner. ska mäta dom. kanske var därför traktorn började koka vid vanlig körning, eller berodde de på att jag inte hade nått kylarlock?.
Mvh