Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovering av Bolinder 1113 Topp

32 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tobbe-38 (trådstartaren)

#1 » 23:41:11, 05-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu har jag rivit av toppen på Boxern, och tagit ur ventilerna, två avgas ventiler hade väldigt konstiga frätskader som var flera mm djupa på insidan, gissar att det är vatten som gjort det.
(det var dom två avgasventilerna som sitter brevid varann dvs de som har samma avgasport och där är ju där vattnet rinner in i första hand)

och ett avgas säte var helt söndertrasat när ventilen var stängd var det glipa på 1-2mm på flera ställen, inte konstigt att det var ett sånt tjoffande avgas ljud.

har inga bilder att bjuda på nu, kommer i morgon.

Så frågan är vad behövs bytas. alla ventilstyrningar är fina och glappet är bra. två avgas ventiler och 1 insugsventil är slut, ett avgas säte är slut.

hur är det med spridarhylsor? de kanske kan vara bra att byta men tråkigt med tanke på att de kostar 250kr st.

toppen ska fräsas av, ska nog fräsa dom sätena som behövs med, förutom det avgassätet det går inte rädda, ventilerna vet jag inte, om man ska sätta de som inte har frätskador i svarven och köra med ett 45graders stål nån 10del för å få slät och fin yta, sen slipa in ventilerna

nu hade jag fiber packning som topp packning och när vi tog av toppen satt halva packningen kvar i toppen. och jag tänkte fräsa toppen bara för att inte få en för slät yta och inte för grov. och vad är bäst koppar eller fiber packningen.

och hur gör man med fodrena, jag tyckte dom var lite för långt ner. ska mäta dom. kanske var därför traktorn började koka vid vanlig körning, eller berodde de på att jag inte hade nått kylarlock?.

Mvh
Senast redigerad av tobbe-38 10:52:17, 06-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64



mccormic

#2 » 13:40:09, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd indikator klocka "mig veteligen finns det ingen som kan mäta 10/delar med ögonen knappt m,m" och mät upp spelen på ventilstyrningarna, och om ventilerna inte har frätskador slipa i ventilslipmaskin och fräs sätena. samma med foderhöjden mät.
satsa på att slipa alla ventilerna då toppen är lös så får du en tät topp
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

tobbe-38 (trådstartaren)

#3 » 16:32:20, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Använd indikator klocka "mig veteligen finns det ingen som kan mäta 10/delar med ögonen knappt m,m" och mät upp spelen på ventilstyrningarna, och om ventilerna inte har frätskador slipa i ventilslipmaskin och fräs sätena. samma med foderhöjden mät.
satsa på att slipa alla ventilerna då toppen är lös så får du en tät topp


jag ska kolla med en indikator klocka till veckan tänkte jag. alla ventiler verkar behövas bytas. och 2 avgas säten.

jag funderar på att dra ur fodrena byta o-ringar och kolvringar
sen schimsa in fodrena samt hona dem

slipa in ventilerna var det jag tänkte från början men nu blir det mer


Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

mccormic

#4 » 17:06:18, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upptäcker du inget fel med foderhöjden så du måste ha upp dom och det inte är något läckage från fodertätningarna så varför röra dom?
Om du bara byter kolvringar tänk då på att dom är gjorda för ett nytt foder som är runt, ett foder som har suttit i en motor blir det ovalt lopp på och det kan man inte hona runt,
och så blir det en vändkant som är rund och en ny kolvring som det är 90 graders vinkel på, har du otur så slår det av den översta ringen.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

63an

#5 » 17:11:24, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det och därför bearbetar den listige både vändkant och kompring så är det problemet löst! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mccormic

#6 » 18:01:39, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så kan man göra också, det beror ju på vilken nivå man renoverar.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

LeifAndersson

#7 » 18:15:22, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är vändkanten så stor så man måste bearbeta en ny ring då ska fodret bytas, är inte så listigt att börja med att fila av en ny ring. Och har du lyft ett foder finns det ingen anledning att återmontera det igen, Injusteringen av foderhöjden blir aldrig perfekt med ett begagnat foder. Det är så känsligt att ibland får men vrida ett nytt foder för att det ska bli perfekt!
Är foderhöjden ok, och förslitningen är inom toleranserna så låt fodret sitta kvar. Att lyfta fodret bara för att byta fodertätningar i förebyggande syfte ökar bara risken för framtida problem.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#8 » 21:07:56, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är ju det jag inte vet. om det är fel på tätningarna eller inte.

jag körde en bit på väg, utan kylarlock(fråga mig inte varför)
efter en stund så börja det rycka ur kylaren, stanna direkt. hörde hur det koka i kylaren. sen när det sluta koka kolla jag ner och det verka vara helt tomt med vatten, jag ringde en kompis och han kom, vi fyllde på vatten. och jag kom in på gården och det rök ur kylaren och välde ut vatten i omgångar.

sen fick den stå ett par dagar jag fyllde vatten då med. satte på kylarlocket som håller tätt. och då körde jag ner till en av våra åkrar. körde in en bit och sedan hem då koka de inte.

jag vet inte om det är något fel med fodertätningarna. kylarsystemet ska ju vara trycksatt. men inte ska det väll koka utan belastning utan kylarlock ändå.

är det som ni säger så är det ju absolut ingen ide att röra fodrena om det inte är nått fel.

men jag har sett en del som hona/hena fodrena och sedan bara bytt ringar fast det är ju en budget renovering. känns ju inte värt just nu att lägga ut bortimot 10000kr på att renovera hela motorn

vet inte om man bara ska ta toppen. och sen sätta ihop. den ventilerar ju ut rök ur vevhuset. kan nämna att fodrena är ganska blanka kolven speglar sig mot den


oj mycket text. men nu får säga vad ni tycker. och vad ni skulle gjort.

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

MekJan

#9 » 21:22:21, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du utan kylarlock eller ett lock som inte håller tätt ska traktorn klämma ur sig vatten samma sak gör en del motorer utan termostat.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

jörgen.ottosson

#10 » 21:28:26, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vist kan du hena loppen och byta ringar, men det är ju som du redan förstått ingen renovering.....utan en liten livstids förlängning.

Har du inget vatten i olja så är fodertätningerna ok.

Har du haft problem med varmgång/luft/bubblor i kylsystemet så är det troligen packningen ( kolla foder höjden... du sa ju att packningen separerade när du demonteratde toppen.... :???: ) eller en spricka i toppen (ovanligare).
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#11 » 21:31:00, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om fodertätningarna är otäta så förlorar du kylvätska över till motoroljan, det är det som händer då.
Att traktorn kokar har andra orsaker. Den enklaste är att fläktremmen är ordentligt slapp. Men det kan också vara skadad toppackning. Och kanske orsakat av låga foder. Rent teoretiskt kan man tänka sig att läckaget blir mindre med övertryck i kylsystemet.

Och för att hena fodren behöver de inte lyftas.

Tillägg: Jag skriver för sakta, Jörgen är snabbare!
Senast redigerad av LeifAndersson 21:33:43, 06-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#12 » 21:38:35, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör lossa tråget så du vet var du står om oljan/vattnet för det måste du göra i vilket fall om du ska åtgärda lopp å ringar, då ser du vad du står inför! Kan bli lagerbyten med på kuppen! Kan vattenpumpen vara sliten i pumphjulet? :eat:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#13 » 22:03:55, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

toppen är inte sprucken, remmen är spänd, foderna är iaf över blockkanten det vet jag men inte hur mycket. topppackningen verkar inte ha läckt ut till någon kanal. det jag menade med att packningen delade på sig var att det satt som klistrat mot toppen så den det satt kvar hälften av packningen när man tog lös den.

det är ingen vatten i oljan(jag kollar nivån regel bunden. oljan har inte gått många timmar den har jämt börjat fått mörk färg.men inget grått visar det.

jag tror också det är för att det inte var tryck i kylaren. och ligger man då och gasar upp traktorn på vägen så blir det väll sån cirkulation i systemet så det bubblar ut.

vi använde ju traktorn och drog in hö med den ett tag innan de. med kylarlocket på och det var ju ett par ton bakom traktorn. jag körde två omgångar till bilskroten också med bilar då blev det ibland nästan fullgas.
det tillsammans var ju iallafall 5h körande

just det ja körde utan kylarlocket för att när jag var ute på e45 så hoppa tempgivaren ut(den var ditsatt med gängtejp ist för reduceringsgänga)
och då tog jag bort kylarlocket för att den skulle sitta kvar dvs inget tryck i kylarsystemet som trycker ut den igen.

men kollar jag på blockpackningen så ser man på stålringarna att fodret har tryckt extra mot dom. verkar inte ha läckt nått där iallafall

det jag tänkt och göra är att byta ventiler. fräsa säten och byta dom kassa. slipa in dom. byta oringarna vid spridarhylsorna. och ventilstyrningar.

sen hena fodrena och byta kolvringar. traktorn kommer inte gå så mycket nu så det blir en liten "renovering" .

men det är det jag ville veta om det ens är att tänka på att byta kolvringar och hena loppen. eller om jag ska strunta i det och ta toppen nu bara. för kompl. motorrenovering har jag räknat med att göra om 5-10 år.

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

LeifAndersson

#14 » 22:17:28, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att säga utan att sett loppen och i tveksamma fall mäta upp de, och foderhöjden MÅSTE mätas, inte bara på ett ställe på varje foder utan runt om.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#15 » 22:22:48, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ä de känns så onödigt och hålla på det är ju renoveringsdags på de. känns inte så värt att byta bara ringarna. när man vet att fodrena är slitna.

märkena efter kolvringarna i loppet då motorn stod med vatten i sig är tom kvar trotts över 10h körande. loppet har ju en liten vändkant fast väldigt liten med tanke på hur mycket motorn har gått. det är om man kollar väldigt noga små rever i fodrena lodrätt. skulle inte förvåna mig om översta kolvring är brusten med tanke på att det ryker ur vevhusventilationen. när vi körde in hö med den var det ingen huv på traktorn då rök det en hel del ur locket
Senast redigerad av tobbe-38 22:27:00, 06-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se