Kanske dags för en liten bekännelse.
Jag är en penselrenoverare.
Det är inte så att jag är helt mekaniskt okunnig men jämfört med flera ”orakler” på detta forum så är det bara att konstatera att man står sig slätt. Kan inte svetsa trots att jag gjort några tappra försök för många år sedan. Funderar dock på att skaffa en svets och börja öva. Jag antar att det är så det går till. Har dock gett mig på att dela traktorn för packboxbyte vilket gick (bra). På tredje försöket blev det rätt. Har gjort några andra operationer också så tummen sitter inte helt centrerad i handen.
När det blev dags för motorrenovering insåg jag min begränsning i tid och kunskap. Lämnade in den hos ett proffs för helrenovering. Med facit i hand så känns det skönt att jag gjorde så. Nu vet jag att det är en motor i ”nyskick”. Har läst andra trådar med både de som helrenoverar i garaget och de som gör som jag och lämnar iväg till experter. Bugar i avund för de som gör det själva och nickar igenkännande till de som lämnar till proffs.
När jag köpte pärlan en MF 35 årsmodell 1958 var den målad med grå och röd primer. Taskigt underarbete gjorde att färgen flagade. Att det var primer insåg jag eftersom det bara var ett lager färg och att den var matt. Den röda färgen som normalt ska vara högblank såg mest ut som en gammal loge med solblekt falurödfärg. Det gråa var sprutat så att alla elledningar hade samma färg.
Jag tog tag i måleriarbetet när jag delade på traktorn och därmed kom åt massa ställen som normalt sitter oåtkomligt. Därefter har jag tagit en bit i taget. Av det gråa är det bara framaxeln som är kvar att måla. Den får vänta till nästa sommar. Nu ska det inte delas något så man måste panikjobba när snön börjar falla.
I år har jag fokuserat på det röda på traktorn. Hytt, skärmar och huv har fått ny färg. Dörrarna får vänta till nästa år. Sidopanelerna och frontplåten till huven är ett särskilt kapitel. Jag började att skrapa bort ett tjockt lager med spackel som dolde en del bulor utöver de som man ändå kunde se. Det kändes som mycket jobb att få dem i ordning så jag slog till och beställde nya från OIE. Efter lång väntan (beställningsvara) kom dom hem. Provmonterade dom innan jag satte igång måleriarbetet. Det var tur för det visade sig att passformen var allt annat än vad jag önskade. Det skiljde flera cm för att jag skulle kunna få ihop dom. Retur till OIE. Fick nya efter någon vecka men även dom var fel passform på även om de var bättre än de första. Så nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka till originalen och fixa till dom. Men det får också vänta till nästa år. Blåste dock på ett lager färg som skydd eftersom det var delvis plåtrent. Vill ju inte bjuda rosten på den gratischansen.
För alla som funderar på måleriarbetet och kanske går i liknande tankar måste jag bekänna att jag använder mig av pensel och roller (skumgummiroller). Jag vet att det finns de som får rysningar av det och anser att sprutmålning är det enda som gäller. Jag håller med om att om man ska ha ett bra resultat med en jämn och blank yta så är det bara sprutmålning som gäller.
Men:
- jag har inte tillgång till den utrustningen
- det är en 50 år gammal traktor i bruksskick
- det finns bulor och annat som kommer att vara kvar
- jag har ingen ambition att få den i ”museiskick”
- jag vill kunna bättringsmåla med enkelhet vid behov
Därför accepterade jag att köra pensel och roller. Jag är efter omständigheterna riktigt nöjd med resultatet. På några meters håll är det helt OK. Den kräsne går närmare och ser skillnaden men det bjuder jag på. Skillnaden i finish är störst på plåtdetaljer och bur. På gjutjärnsdelarna märks ingen större skillnad. Ojämnheterna i gjutgodset tar bort problemen med finishen.
Skickar med några bilder på projektet i olika stadier. Uppdateringar kommer så småningom.
Så här såg den ut innan jag satte igång med måleriarbetet.
Så här långt har jag kommit nu. Det mörkröda är bara tillfälligt över vintern till dess att jag kan ta tag i renoveringen igen. Behövs lite plåtbyte och spackel före målning. Kapellen till dörrar och hytt ser extra blekt ut nu. Det får bli ny kapellväv snart. Har redan kollat med firma i Örebro som kan fixa det.
Dekaler ligger och väntar men dom kommer på när hela huven är fixad.
Här syns skillnaden i finish på det nymålade blocket och toppen i ”originalskick”
Här syns skillnaden i passform på de delar jag beställde från OIE. Det röda är originalhuven och det vita är ny sidopanel.
Lite bättre arbetsbelysning fick det bli också. 3 framåt och 2 bakåt.
Här ser man tydligt skillnaden i finish mellan nytt och gammalt. Har börjat skrapa bort färgen för kommande måleriarbete. Jag kunde inte låta bli. Det gick ju så lätt.
Har gjort ett tillfälligt kapell över motorhuven. Det ska bli en mall för kommande tillverkning av riktigt kapell.
Ifall någon skulle undra vems den är