Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

En penselrenoverares bekännelse

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Christofer K (trådstartaren)

#1 » 01:13:13, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske dags för en liten bekännelse.
Jag är en penselrenoverare.
Det är inte så att jag är helt mekaniskt okunnig men jämfört med flera ”orakler” på detta forum så är det bara att konstatera att man står sig slätt. Kan inte svetsa trots att jag gjort några tappra försök för många år sedan. Funderar dock på att skaffa en svets och börja öva. Jag antar att det är så det går till. Har dock gett mig på att dela traktorn för packboxbyte vilket gick (bra). På tredje försöket blev det rätt. Har gjort några andra operationer också så tummen sitter inte helt centrerad i handen.
När det blev dags för motorrenovering insåg jag min begränsning i tid och kunskap. Lämnade in den hos ett proffs för helrenovering. Med facit i hand så känns det skönt att jag gjorde så. Nu vet jag att det är en motor i ”nyskick”. Har läst andra trådar med både de som helrenoverar i garaget och de som gör som jag och lämnar iväg till experter. Bugar i avund för de som gör det själva och nickar igenkännande till de som lämnar till proffs.
När jag köpte pärlan en MF 35 årsmodell 1958 var den målad med grå och röd primer. Taskigt underarbete gjorde att färgen flagade. Att det var primer insåg jag eftersom det bara var ett lager färg och att den var matt. Den röda färgen som normalt ska vara högblank såg mest ut som en gammal loge med solblekt falurödfärg. Det gråa var sprutat så att alla elledningar hade samma färg.
Jag tog tag i måleriarbetet när jag delade på traktorn och därmed kom åt massa ställen som normalt sitter oåtkomligt. Därefter har jag tagit en bit i taget. Av det gråa är det bara framaxeln som är kvar att måla. Den får vänta till nästa sommar. Nu ska det inte delas något så man måste panikjobba när snön börjar falla.
I år har jag fokuserat på det röda på traktorn. Hytt, skärmar och huv har fått ny färg. Dörrarna får vänta till nästa år. Sidopanelerna och frontplåten till huven är ett särskilt kapitel. Jag började att skrapa bort ett tjockt lager med spackel som dolde en del bulor utöver de som man ändå kunde se. Det kändes som mycket jobb att få dem i ordning så jag slog till och beställde nya från OIE. Efter lång väntan (beställningsvara) kom dom hem. Provmonterade dom innan jag satte igång måleriarbetet. Det var tur för det visade sig att passformen var allt annat än vad jag önskade. Det skiljde flera cm för att jag skulle kunna få ihop dom. Retur till OIE. Fick nya efter någon vecka men även dom var fel passform på även om de var bättre än de första. Så nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka till originalen och fixa till dom. Men det får också vänta till nästa år. Blåste dock på ett lager färg som skydd eftersom det var delvis plåtrent. Vill ju inte bjuda rosten på den gratischansen.

För alla som funderar på måleriarbetet och kanske går i liknande tankar måste jag bekänna att jag använder mig av pensel och roller (skumgummiroller). Jag vet att det finns de som får rysningar av det och anser att sprutmålning är det enda som gäller. Jag håller med om att om man ska ha ett bra resultat med en jämn och blank yta så är det bara sprutmålning som gäller.
Men:
- jag har inte tillgång till den utrustningen
- det är en 50 år gammal traktor i bruksskick
- det finns bulor och annat som kommer att vara kvar
- jag har ingen ambition att få den i ”museiskick”
- jag vill kunna bättringsmåla med enkelhet vid behov

Därför accepterade jag att köra pensel och roller. Jag är efter omständigheterna riktigt nöjd med resultatet. På några meters håll är det helt OK. Den kräsne går närmare och ser skillnaden men det bjuder jag på. Skillnaden i finish är störst på plåtdetaljer och bur. På gjutjärnsdelarna märks ingen större skillnad. Ojämnheterna i gjutgodset tar bort problemen med finishen.
Skickar med några bilder på projektet i olika stadier. Uppdateringar kommer så småningom.

Så här såg den ut innan jag satte igång med måleriarbetet.

Bild

Så här långt har jag kommit nu. Det mörkröda är bara tillfälligt över vintern till dess att jag kan ta tag i renoveringen igen. Behövs lite plåtbyte och spackel före målning. Kapellen till dörrar och hytt ser extra blekt ut nu. Det får bli ny kapellväv snart. Har redan kollat med firma i Örebro som kan fixa det.
Dekaler ligger och väntar men dom kommer på när hela huven är fixad.

Bild

Här syns skillnaden i finish på det nymålade blocket och toppen i ”originalskick”

Bild

Här syns skillnaden i passform på de delar jag beställde från OIE. Det röda är originalhuven och det vita är ny sidopanel.

Bild

Lite bättre arbetsbelysning fick det bli också. 3 framåt och 2 bakåt.

Bild

Här ser man tydligt skillnaden i finish mellan nytt och gammalt. Har börjat skrapa bort färgen för kommande måleriarbete. Jag kunde inte låta bli. Det gick ju så lätt.

Bild

Har gjort ett tillfälligt kapell över motorhuven. Det ska bli en mall för kommande tillverkning av riktigt kapell.

Bild

Ifall någon skulle undra vems den är

Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a



Holger

#2 » 11:11:05, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

henkek

#3 » 22:57:26, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser riktigt bra ut!
Du vet kanske om en annan sida än OIE?
Agriline heter den o e från england, har själv beställt grejer där till mkt bra pris o snabb frakt, ett tips bara.

www.agrilineproducts.com/
Användarvisningsbild
henkek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:05, 17-07-2010
Ort: Strömsunds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D13006A-S

Benz

#4 » 23:12:08, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

snyggt!

skulle också vilja måla om hela min MF 35 men av tidbrist, jag försöker måla smågrejer när jag är i farten renovera tex fram och bak fälgar.

har du likström-generator? och hoppas den räcker till din arbetsbelysningar?

håller nu på konventra till växelström 70a generator och minusjordad, satte flera halogenlampor ikväll med.
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Christofer K (trådstartaren)

#5 » 00:24:14, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Benz skrev:snyggt!

skulle också vilja måla om hela min MF 35 men av tidbrist, jag försöker måla smågrejer när jag är i farten renovera tex fram och bak fälgar.

har du likström-generator? och hoppas den räcker till din arbetsbelysningar?

håller nu på konventra till växelström 70a generator och minusjordad, satte flera halogenlampor ikväll med.


Tack!

Känn dig inte pressad av tidsbrist. Jag har tagit del för del och låter det ta tid. Det gråa började jag med förra våren och fortsatte på sommaren. Tog några delar när jag lämnade in den för motorrenovering när de blev lösa och åtkomliga. I vintras blev det inget målat eftersom snöröjningen prioriterades.
Började med årets insats i somras när årets bygge var klart.
Nu är det rustat för snöröjning igen så resten av måleriet får vänta till nästa år. Alltså minst ett två års projekt.

Jo jag har Lucas original likströmsgenerator. Jag har provat och än så länge orkar den ladda så belysningen hänger med. Skulle det svikta får jag bara slå om till originalstrålkastarna. Jag satte in en tvåläges brytare och två reläer. Det är ju mindre bra att åka som en julgran på allmän väg.
Men jag har insett att om det skulle bli problem med strömförsörjningen så blir det bara till att konvertera till växelströmsgenerator.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

fourdoor

#6 » 15:18:32, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att den blir jättefin! :thummar:

Det kvittar fullkomligt att den inte är sprutmålad tycker jag.
Dom gamla traktorerna är ju främst ett arbetsfordon som man ska våga använda utan att behöva stå och polera den våtslipade lacken för att man har kört genom en vattenpöl.

Jag har sprutmålat mina men enbart pga det går fortare, och jag har heller ingen superfinish.

Heja heja säger jag! :buga:
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Ulf

#7 » 15:49:13, 10-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara instämma i hejakören!

Det blir ju lite som med barn, hela, rena och det gör inget om dom blir dretiga.

Hm, jag hinner inte ens med att småfixa tycker jag....
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se