Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Servoläcka på Volvo BM2254

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Remomannen (trådstartaren)

#1 » 10:41:40, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal Volvo BM 2254 som jag köpte ett halvår sen och som jag upptäcker behöver en massa småmeckande hela tiden. Något som inte är min starka sida, och då jag inte hittat någon som är duktig på det i närheten, så får jag väl helt enkelt lära mig att göra det själv.

Ett problem är att veta vad som ska göras och hur, och jag söker gärna kontakt här med någon som har mycket erfarenhet och kunskap kring 2254-an. Eller så kommer jag att fortsätta bomba forumet med frågor kring hur diverse problem ska lösas.

Mitt akuta problem just nu är att servon läcker olja framme vid vänster framhjul. Antagligen är det ju en packning el liknande som har gått sönder. Jag kommer dock inte på hur jag ska komma åt eländet. Vill ju inte ha sönder något heller.

Är det någon som vet?

Bifogar en bild som jag hoppas förklarar:

Läckan sker i skarven. Se svart cirkel.

Jag antar då att det är en packning som är trasig i den grå delen där hydrauliken kommer in och vill få loss den, och det är detta jag inte lyckas med.

Jag har lossat på hydraulslangarna in, och även på muttern vid blå cirkel.

Lossade också på muttern vid röd cirkel, men det var helt verkningslöst. Bulten som den satt på verkar sitta gjuten i nästa del. Förstår alls inte vad bulten ska vara till för.

Måsta jag ge mig på bultarna vid gul cirkel?

Ett annat problem är att när jag försöker skruva på den grå hylsan så vrider sig hela staget (blå pil) som den sitter på.

Hoppas på snabbt svar. Med trasig traktor inget skogsarbete, och nu är det hårt och fint i skogen för att jobba.
Bild
Bild
Remomannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:20, 17-10-2015
Ort: Stava, Åkersberga, Österåkers kommun, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254



johnneballe

#2 » 18:35:57, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kanske du ångrar dig att du köpte en Volvo BM.....Till P-änden den i den röda ringen: För att slå loss en P-ände behöver man en handslägga,sopa till den från sidan så att hålet blir lite ovalt spraya lite WD-40 innan. Du kan ju samtidig hänga på ett järnspett som tynger ner änden.Då ska den lossna. Slå hårt inga fjösslag.Skruva sen bort alltihop och ta in det i värmen använd Loctite gängtätning istället för gängtejp. ett tips.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

nordlander

#3 » 21:50:39, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läker det mycket? Kanske går att fylla på och byta till sommaren.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Remomannen (trådstartaren)

#4 » 09:29:02, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Väcker upp den här tråden igen eftersom mitt problem inte är avhjälpt och hoppas på att någon kan råda en ganska okunnig (på traktorer iaf) och oteknisk person.

Att få loss muttrarna och det där som jag frågade om när jag startade tråden - det är löst. Tack för alla inputs. Jag fick loss grejerna, och insåg då att jag inte hade behövt ta loss det för att avhjälpa problemet.
:???:

Det är den där j-a servoläckan som ständigt återkommer. Det läcker alltså ut i skarven där jag satt svart cirkel. Jag har tätat med loctite 577 och då har det funkat ett tag, men börjat läcka igen efter några timmars körning. Sen kom jag ju på att det finns plats för en o-ring och köpte tre varianter av såna. Det funkade då ganska bra ett tag, men har börjat läcka igen. Och nu senast så har jag inte lyckats täta ens tillfälligt och traktorn står jäkligt illa till. Nästan mitt i byn för den passade på att haverera under en vedtransport till en kund. Så där står jag!

Så jag har följande frågor:
Är loctite 577 det mest lämpliga att täta med?

Nu är det ganska kallt ute, runt nollan, - kan man täta med loctite då och hur länge måste den härda?

Ska jag dra åt den där hylsan så j*vla hårt jag bara kan på kolven, eller finns det risk då att jag bara skadar o-ringen? Jag frågar eftersom jag inte helt kan välja hur hårt åt jag drar hylsan eftersom anslutningen till hylsan kan hamna i fel position och hamnar då i vägen för hjulaxeln. Så antingen får jag dra benhårt, eller så får det bli draget ett 3/4 varv mindre och då sitter det inte så jäkla bra.

Kan det slutligen vara så att jag gjort allt i min makt och att problemet sitter någon annanstans, att jag måste kanske byta ut servokolven eller så?
Remomannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:20, 17-10-2015
Ort: Stava, Åkersberga, Österåkers kommun, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

bonnen513

#5 » 23:15:31, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du lossar vid blå ring, kan du inte få hylsan i rätt läge då så att du kan dra lagom hårt?
det är o-ringen som ska täta och loctiten ska bara låsa gängan så därför måste du dra lagom hårt och ha rätt o-ring
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se