Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur få annat avgasljud?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#16 » 00:43:04, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:
De er justerbare ja. Men man kan ikke bytte ut dysespissene som på en mer konvensjonell dyse (spridare).Om de ikke lar seg justere inn korrekt, så bytter man komplett spridare.

Jeg tror ikke pumpen er montert feil ihop med hensikt, og tror heller ikke at den faktisk er feilmontert. Jeg ville ha begynt med kontroll av spridarna. For om de ikke har vært kontrollert siden 1976 da motoren var ny, så kan de være i stort behov av ettersyn. Men du behøver et spesialverktøy for å demontere de.
Mvh Øyvind


Okej! Tack för att du tar dig tid Öyvind! :thumme: Ja är de 40 år, så bör de nog ses över i vilket fall. Ska kolla spridarna det första jag gör!
Tycker även att tomgången är något högre än "normalt", skulle Det kunna bero på att fjädern sitter i fel hål? Eller vad händer om man sätter den i fel hål?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Øyvind 1975

#17 » 01:17:14, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bare trivelig :smile: Ja å kontrollere dysene hører til vanlig vedlikehold på dieselmotorer. Noen har ganske korte intervaller for dette. Kan ikke huske om JD oppgir noen intervall her. Men etter 40 år tenker jeg det kan være på sin plass uansett.

Dysene kan sitte godt fast etter mange år. Spesialverktøyet for å demontere de heter: Special Puller No. JDE 38. Dette i følge original JD vhb. Kanskje du kan få lånt et slikt verktøy, om de sitter fast. Kanskje de som skal kontrollere de, har et du kan låne.

Jeg er usikker på om hvordan det utarter seg desom fjæren settes i feil hull. Men finner det svært lite sannsynlig at det er feilmontert. Har du forsøkt å justere ned tomgangen på justeringsskruen ved gassarmen? Du må se at gassarmen ligger an mot tomgangsskruen på dieselpumpen. Hvis ikke, så kanskje du må justere stagene (reglaget) til gassen. For det kan muligens være litt forskjell på enkelte stag siden din traktor opprinnelig hadde Boschpumpe. På vår 1120 er det Bosch.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975

#18 » 01:35:14, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan være at dysene behøver rengjøring i tillegg til justering. Det vil jeg tro ditt dieselverksted eventuelt tar hånd om. JD anbefaler dog ikke å demonterere dysene om ikke rett type spesialverktøy for rengjøring finnes. Det er også mulig å bytte visse deler inni dysen, sånn som fjæren. Men om det idag er mulig å kjøpe løse deler, det vet jeg ikke. På 70-tallet var det annerledes, da reparterte man gjerne mer. I dag byttes ofte deler i sin helhet. Og dysespissene på JD går som tidligere nevnt ikke å bytte.

Og i dag kanskje det blir billigere å kjøpe nye dyser, om de behøver mer enn bare justering. Det blir fort store penger på verksted. Nye dyser (spridare) er ikke så veldig dyre til JD.

Men ville bare nevne at det er en mulighet å demontere dysene for rengjøring.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Mixon1

#19 » 08:22:34, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller skicka spridarna till dieselmeken i Aneby, han är erkänt duktig. 0380-411 00
El. Gunnars Maskiner i Åsarp (John Deere) 0515-831 00

Med vänlig hälsning Micke

1 person gillar det här inlägget.
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

Göran Ekman

#20 » 09:03:02, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När spridarna är urplockade passa på och ta ett komp prov.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#21 » 14:33:15, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:När spridarna är urplockade passa på och ta ett komp prov.
Göran i Björnarbo


Smart tips Göran! :) :thummar:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 14:38:29, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mixon1 skrev:Eller skicka spridarna till dieselmeken i Aneby, han är erkänt duktig. 0380-411 00
El. Gunnars Maskiner i Åsarp (John Deere) 0515-831 00

Med vänlig hälsning Micke


Tack Micke! Men Gunnars har väl "bara" handpump för att se öppningstryck? Behöver ju vara någon som har Ögon för sprutbilden också....tror nog att de skickar iväg de mesta, o då kan ja ju lika gärna göra det själv :).
Ska kika pris på nya delar först, kanske lika bra att byta utan kontroll av de gamla.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Øyvind 1975

#23 » 02:55:16, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Tack Micke! Men Gunnars har väl "bara" handpump för att se öppningstryck? Behöver ju vara någon som har Ögon för sprutbilden också....tror nog att de skickar iväg de mesta, o då kan ja ju lika gärna göra det själv :).
Ska kika pris på nya delar först, kanske lika bra att byta utan kontroll av de gamla.


Hei. Med en dysetester (spridarprovare?) kan man finne ut det man behøver om en dyse. Man hører om det er rett lyd i dysen, om den lekker diesel ut i spissen. Man finner også ut hvor mye diesel den lekker til returen. Man ser mønsteret på forstøvningen (sprutbilden) Og selvsagt åpningstrykket.

Grunnen til at jeg foreslo kontroll av de gamle dysene var at de kan si noe om hvilke arbeidsforhold motoren har hatt. Og i beste fall kan dysene gjøres klar til videre bruk. Sistnevnte er nok dog mindre sannsynlig på en motor som er 40 år.

Selv med nye JD-dyser, så kontrollerer jeg de, og eventuelt justerer de. For har opplevd at de ikke hadde rett åningstrykk for den aktuelle motoren.

Prisen på nye dyser (spridare) er ikke så enorm. Kr 540,- +moms pr stk hos oie. Du kan jo også sammenligne hva de koster hos JD-forhandleren. Men tipper de er noe dyrere.
Mvh Øyvind

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Lars-Peter D

#24 » 08:38:45, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Behöver ju vara någon som har Ögon för sprutbilden också....tror nog att de skickar iväg de mesta, o då kan ja ju lika gärna göra det själv :)"

Att ha en handpump för att testa spridare är nog det absolut vanligaste..... Hur uppfattar Andreas att ett test borde gå till? Att tro är inte samma som att veta. Att i samband med provtryckningen titta på spridarbilden är heller inget märkligt. Och har du provtryckningspump så gör det själv, så kommer du till insikt. Sprutbilden skall vara "dimma" , inge droppar efter ett pumpslag, på spets, och en frisk spridare brukar ha ett karakteristiskt "knarr" när den öppnar. OCH INGA FINGRAR I NÄRHETEN AV SPRIDAREN VID PROVTRYCKNINGEN!! Att skjuta in bränsle i finger betyder med största sannolikhet läkarbesök och amputation........
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#25 » 03:42:53, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tog en stund innan ja fick tummen ur att filma, dock så blev det tyvärr en del vindbrus som man får försöka ignorera.
Om någon vill och orkar lyssna, och ni hör något konstigt så påpeka gärna det! :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZPKo9X4FyfY
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#26 » 09:12:35, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stund? Har du afrikansk tideräkning?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#27 » 22:44:20, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:En stund? Har du afrikansk tideräkning?


Ja undrar ju isåf vad du säger Denna gången! :grin: :lmao:
Jag hällde i HVO100, och det blev en helt annan (mjukare) gång, och därmed blev det aldrig något spridartest....dock är det väl något som Bör göras snarast ändå!
Frågan kvarstår fortfarande, om det kan finnas någon möjlighet att få tillbaka det "goa" ljudet som det blev från Boschpumpen? (Tappar ja nån HK så är det inte hela världen).....sången har ett stort värde anser ja! :cool: :grin: 1130-motorn med CAV är rappare på något sätt....och det märks tydligt på gasresponsen.....1120-motorn med Boschpump var betydligt segare........men hade ett dovare ljud/mycket insugsljud på fullgas och knackade likt en bm 350 på tomgång......nu är det mer hårdare modell "6-cyl gas-ljud" upp till fullvarv sen "försvinner" de när den har fått varva ur. Efter motorbytet var det fiskebåt/väldigt hård gång.....men hade gammal diesel i + att motorn hade stått i 8 år. Men har som sagt blivit betydligt bättre, inte minst efter att ha gått över till ren hvo. Vad säger ni om att vrida lite på pumpen, kan den bli lite "tamare" då?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se