Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fiat 80-90 DT Fel i Kylsystem/Vattenpump

68 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mikael.PG (trådstartaren)

#1 » 20:38:18, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en Fiat 80-90 DT från 1986 med 6600 timmar på mätaren där det blivit något fel i kylsystemet. Helt plötsligt häromdagen när jag skulle köra så fanns det ingen värme i hytten fastän motortempen började stiga, nåväl jag körde på lite men upptäckte att motortempen steg ännu mera utan att det blev någon värme så jag stannade och gick ut och kände på slangarna som går upp till hytten, dom var kalla. Så idag skulle jag byta termostat samt packning till termostathuset för jag har sett tidigare att det läkt/fuktat lite kring den övre packningen. Tog lös övre kylarslangen från termostathuset och det kom inte en droppe vatten, var snustorrt i slangen och termostathuset så jag bytte termostat och packning och fyllde på ca 5 liter kylarvätska i kylaren och startade traktorn och motortempen steg efter en stund men ingenting bler varmt. Varken slangarna upp till värmepaketet, slangarna till kylaren eller kylaren blir varm. Det är kallt alltihop.

Då undrar jag om det är någon typ av luftbubbla i kylsystemet som orsakar detta eller om det är så att det är vattenpumpen som har gett upp. Om det är en luftbubbla hur luftar man då isåfall systemet?

Om det är vattenpumpen som packat ihop är den då svår att byta?
Den ger inte ifrån sig något missljud vad jag kan höra.

En sak som jag märkte är att om man har påfyllningslocket öppet till kylaren så bubblar det ingenting men när man gasar så sjunker nivån i kylaren för att sen stiga när man släpper gasen.

Jag har även kollat oljan och färgen verkar vara normal.

Är det någon som har någon idé, vet att Maskinisten är fullt av kluriga människor :grin: :grin: .

MVH Mikael
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510



mathiast

#2 » 20:41:36, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara toppackningen sombörjat småläcka,dukan borra ett 2mm bypasshål i termostaten för att lättare få bort luft/förbränningsgaser men troligtvis kommer du få byta packning med tiden
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mikael.PG (trådstartaren)

#3 » 20:51:27, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Kan vara toppackningen sombörjat småläcka,dukan borra ett 2mm bypasshål i termostaten för att lättare få bort luft/förbränningsgaser men troligtvis kommer du få byta packning med tiden


Ajfan, var inte nå bra, hoppades på ett lätt fel. Vad är kännetecknen för det då, avgaser i kylsystemet?

Hur svårt är det att byta toppackning på en Fiat då?
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

Mikael.PG (trådstartaren)

#4 » 20:58:28, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst borde kylarvätskan cirkulera ändå fast det är läckage i toppackningen?
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

mathiast

#5 » 21:45:04, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När termostaten är stängd lägger sig gaserna under den och trycker vattnet bakåt,oftast hamnar gaserna först i takvärmaren då den är högsta punkten.
Sägerinte100% att det är packningen men ganska trolig möjlighet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mikael.PG (trådstartaren)

#6 » 22:08:06, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:När termostaten är stängd lägger sig gaserna under den och trycker vattnet bakåt,oftast hamnar gaserna först i takvärmaren då den är högsta punkten.
Sägerinte100% att det är packningen men ganska trolig möjlighet


Okej då förstår jag, hur gör jag för att "lufta ut" gaserna som redan finns i systemet då? Antar att det är ganska mycket gaser då det inte finns någon cirkulation. Ska jag lossa nån slang uppe vid värmekranen?
Om det är kraftigt inläckage av gaser, räcker det då att borra ett litet hål i termostaten eller ska jag ta bort den helt? Är väl dock inte så nyttigt att köra utan termostat...
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

InläggDetta inlägg har raderats av Mikael.PG den 22:10:10, 09-03-2016.
Anledning: Dubbelpost

mathiast

#8 » 22:52:44, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara lite gaser som bildar luftfickan annars hade du haft en geiser ur kylarlocket.
Just att vattnet sjunker undan när man varvar beror på att vattentrycket ökar och då komprimerar gaserna.
Kan ju vara nått annat fel också men detta är lite typiskt för inläckande förbränningsgaser,ibland ser man även skum i kylaren
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Lm 621

#9 » 02:27:17, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kylvätskan missfärgad (svar eller brun?) Prova lufta systemet ordentligt först. Lossa någon slang som sitter högt upp och fyll på glykol eftersom.
Lm 621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 19-10-2015
Ort: Norra Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 621-73
Belarus t42
Gigantic f20
Bm terrier 425

Mikael.PG (trådstartaren)

#10 » 06:28:08, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Det är nog bara lite gaser som bildar luftfickan annars hade du haft en geiser ur kylarlocket.
Just att vattnet sjunker undan när man varvar beror på att vattentrycket ökar och då komprimerar gaserna.
Kan ju vara nått annat fel också men detta är lite typiskt för inläckande förbränningsgaser,ibland ser man även skum i kylaren

Okej då förstår jag lite mer.


Lm 621 skrev:Var kylvätskan missfärgad (svar eller brun?) Prova lufta systemet ordentligt först. Lossa någon slang som sitter högt upp och fyll på glykol eftersom.

Svårt att säga då jag bara fyllde på vätska. Men jag ska prova lufta och borra hål i termostaten. Är väl bara att ta lös slangen uppe vid värmekranen i hyttaket och varva upp motorm. Finns väl ingen luftskruv antar jag
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

Eikåsen

#11 » 06:43:14, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det kaldt hos deg?

Jeg tror den har fryst, og dumpet kjølevæske i en frostplugg eller sprukket radiator.

Nå står det igjen en fryst seksjon med væske i systemet, og hindrer sirkulasjon.
Eikåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:47, 24-02-2016
Norge
Maskintyp: Traktor

Lm 621

#12 » 08:07:46, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det finns någon luft skruv. Låt maskinen gå på tomgång medan du öppnar..förhoppningsvis får du ut luft. Fyll sedan glykol och släpp ut mer luft om det behövs. Ibland räcker det att man låter motorn gå på tomgång med kylarlocket öppet men om du har värmepaketet i taket så är det väl där luften hamnar.
Lycka till :thumme:
Lm 621
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 19-10-2015
Ort: Norra Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 621-73
Belarus t42
Gigantic f20
Bm terrier 425

Mikael.PG (trådstartaren)

#13 » 17:52:59, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eikåsen skrev:Er det kaldt hos deg?

Jeg tror den har fryst, og dumpet kjølevæske i en frostplugg eller sprukket radiator.

Nå står det igjen en fryst seksjon med væske i systemet, og hindrer sirkulasjon.


Ja har väl varit kring 10-15 grader kallt och nu är det väl kring 0 grader ungefär, tycker det är konstigt om den frusit, kollade med glykolmätare före vintern och denligt den hade jag frostskydd till ca -50 grader och så kallt har det inte varit, som lägst kring 30 men mätaren kan ju ha visat fel. Får kolla om jag ser någon sprucken slang eller frostplugg.

Lm 621 skrev:Vet inte om det finns någon luft skruv. Låt maskinen gå på tomgång medan du öppnar..förhoppningsvis får du ut luft. Fyll sedan glykol och släpp ut mer luft om det behövs. Ibland räcker det att man låter motorn gå på tomgång med kylarlocket öppet men om du har värmepaketet i taket så är det väl där luften hamnar.
Lycka till :thumme:


Okej ska se om jag hinner testa det ikväll
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

Mikael.PG (trådstartaren)

#14 » 20:53:52, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag varit ute och felsökt lite och började med att ta isär slangen till värmekranen i hyttaket med motorn på tomgång, en liten "puff" hördes men inget vatten kom. Då ökade jag till 1500 rpm och då började det komma lite vatten som rann ganska sakta. Nåväl stängde av traktorn och gick för att leta nya slangklammer då dom gamla var någon typ av engångsklammer som man var tvungen bryta sönder för att kunna öppna.
Startade traktorn och drog upp handgasen till 1500 varv, tog återigen isär slangen till värmekranen men inget vatten kom från början men efter ca 20 sekunder började det spruta rostbrunt vatten som fyllde en 50 cl flaska på några sekunder. Satte tillbaka slangen och öppnade den nedre slangen på värmepaketet och samma rostbruna vatten strömmade ut även där. Nåväl satte tillbaka luckan till värmepaket på taket och klättrade in i hytten för att dra ner handgasen och kände med handen under ventilationsmunstyckena och det kom varm luft. Fint tänkte jag, nu har jag cirkulation. Öppnade locket till påfyllningen på kylaren för att se om det försvunnit något kylarvatten men det hade det inte. Klev in i hytten för att stänga av traktorn och då blåste det kalluft ur ventilationsmunstyckena. Gick inte hur jag än gjorde att få någon värme fastän motortempen börjat stiga. Stängde av traktorn och kände på slangarna och slangarna till värmepaketet var varma, varmast närmast vattenpumpen och svalare längre bort men slangarna till kylaren och själva kylaren var kalla.

Är det bruna vattnet oljeblandat vatten eller är det rostavlagringar?
Läste även att brunt vatten kan bero på att man blandat etylenglykol med propylenglykol och att den kombinationen även kan bilda slamproppar i kylsystemet, kan det vara något sånt som hänt?

Bifogar även en bild på det mysiga vattnet som jag lät rinna ner i en flaska

Bild
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

daddy cool

#15 » 21:41:20, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag hade liknande symptom på en jd det visade sig vara impellern i vattenpumpen som delat sig i 6 delar den var av plast och inget satt kvar på axeln så den pumpade ingenting. Kanske du kan lossa nån av slangarna och lysa in i pumpen och se om den snurrar inuti.
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dongan, o21 och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se