Turbodiesel skrev:Knoppen ska fixa bort luften ja,
8045 är likvärdig med de flesta andra konventionella traktormotorer från den tiden, inga överraskningar direkt.
Okej låter ju bra det.
Hymas 89 skrev:När du gasar sjunker vatten nivån, och när motorn släpps ner till tomgång stiger vatten nivån. Detta är helt normalt.
Vattenpumpen är ok då nivån sjunker och stiger.
Tappa ur kylarvattnet och fyll på nytt rent vatten. Varmkör, sätt gärna en skiva framför kylaren för att snabbare få upp temperaturen, och tappa ur och fyll på nytt rent vatten. Varmkör och tappa ur. Räkna med tre vattenbyten eller fler tills att vattnet som tappas ur är rent.
Gammalt rostigt vatten cirkulerar dåligt och ger värme dåligt. Så byt tills det urtappade vattnet är rent.
Är det så illa att inte detta hjälper, är kylsystemet renspolat om motorn skall repareras.
Hoppas att du klarar detta och du inte har det för kallt.
glöm inte att fylla på glykolblandning efteråt.
Okej då ska jag prova med det, borde ju gå bra.
Lm 621 skrev:Har tempmätaren visat onormalt hög temp? Eller har den stigit till normal temp och sedan legat stadigt där?
Den har när det varit kallt haft ganska låg temp men ändå gett bra värme i hytt och kylaren har blivit varm men nu efter det här felet har uppdagats så har tempen stigit fortare och ungefär halvvägs upp på mätaren vilket ju i sig inte är så farligt och sedan när man låtit traktorn stå nån eller några minuter på tomgång så har tempen sjunkit till 1/4 av mätaren ungefär för att sedan vid belastning stigit till halva mätaren igen. Efter det har jag inte vågat köra på mer för jag vet ju inte hur cirkulationen fungerat, är rädd att överhetta vissa delar av motorn. Dock har jag ju känt efter kring motorn och den är väl inte jättehet men man vet ju aldrig hur det är "under skalet" så att säga.