Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fiat 80-90 DT Fel i Kylsystem/Vattenpump

68 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Michael Meier

#61 » 08:59:26, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

(läste hela tråden)

Har du gjort några uteslutningar ? Alltså något fel som det inte kan vara,

Beläggning (typ oljeslam) i kylkanaler, värmeväxlare och på termostat isolerar från värmeöverföring, om du inte får upp motortempen till arbetstemperatur när du tittar på visaren i hytten kan bero på flera olika saker.

Mathias o TD siktar in sei på inläck av förbränningsgas.
Oljan i kylvätskan visar på inläck, eller någon som hällt i fel. Någonstans måste du satsa på en idé och skippa det andra alternativet, och jag har inte påstått att det är enkelt.

Om det är läckage av gas och olja in i kylkanal är allt du har gjort hitintills bortkastad tid och frustrerande.. :)

Arbetstemperatur på kylvattnet uppnås med arbete ( traktorn måste gå under belastning) och stängd värmeväxlare, (har du utanpåliggande motorvärmare ? Stäng isåfall även den bypasslingan) stäng till värmeväxlaren i hytten, se till att kylvattnet inte kan cirkulera i kylaren.

Vattenpumpen måste interncirkulera kylvattnet i motorblocket för att jämna ut (kyla) hotspots, det är den absolut viktigaste, sedan ska termostaten glänta lite för att släppa in kallvatten i botten på blocket.

Det är stor skillnad på olika motorer, det enklaste sättet att få motorn att jobba för att överhuvudtaget få någon värmeöverskott borde vara via PTO, en hackfläkt till exempel har inga problem å gå tom, vet inte vad du har för tillgångar.

Att uppnå arbetstemperatur löser många smygande fel, har du ett litet gasläcka mellan cylinderlock och motorblock blir det tydligare när vattentempen närmar sei nittio C,
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Mikael.PG (trådstartaren)

#62 » 20:27:34, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Låna ett jäsrör av närmsta granne om han kan undvara det.
Det är ju inte bra med det bruna, men gör som du gjorde förra gången och eventuellt en syrabehandling efter diskmedlet

Vet ingen som har ett sådant, får isåfall köpa ett.

MN skrev:köpte du en pirat termostat? Inte helt ovanligt att de är kassa direkt ur kartong. kokar dem alltid före montage...

Jag köpte den på Olssons i Ellös, tror det var en från CNH.

Michael Meier skrev:(läste hela tråden)

Har du gjort några uteslutningar ? Alltså något fel som det inte kan vara,

Beläggning (typ oljeslam) i kylkanaler, värmeväxlare och på termostat isolerar från värmeöverföring, om du inte får upp motortempen till arbetstemperatur när du tittar på visaren i hytten kan bero på flera olika saker.

Mathias o TD siktar in sei på inläck av förbränningsgas.
Oljan i kylvätskan visar på inläck, eller någon som hällt i fel. Någonstans måste du satsa på en idé och skippa det andra alternativet, och jag har inte påstått att det är enkelt.

Om det är läckage av gas och olja in i kylkanal är allt du har gjort hitintills bortkastad tid och frustrerande.. :)

Arbetstemperatur på kylvattnet uppnås med arbete ( traktorn måste gå under belastning) och stängd värmeväxlare, (har du utanpåliggande motorvärmare ? Stäng isåfall även den bypasslingan) stäng till värmeväxlaren i hytten, se till att kylvattnet inte kan cirkulera i kylaren.

Vattenpumpen måste interncirkulera kylvattnet i motorblocket för att jämna ut (kyla) hotspots, det är den absolut viktigaste, sedan ska termostaten glänta lite för att släppa in kallvatten i botten på blocket.

Det är stor skillnad på olika motorer, det enklaste sättet att få motorn att jobba för att överhuvudtaget få någon värmeöverskott borde vara via PTO, en hackfläkt till exempel har inga problem å gå tom, vet inte vad du har för tillgångar.

Att uppnå arbetstemperatur löser många smygande fel, har du ett litet gasläcka mellan cylinderlock och motorblock blir det tydligare när vattentempen närmar sei nittio C,


Några uteslutningar har jag inte gjort. Fick det ju under 2016 att fungera klanderfritt och sen blev jag sjuk och orkade inte göra så mycket åt det och när det liks fungerade så brydde jag mig inte. Men då i början av sommaren i år så råkade jag ut för ett missöde med lastaren som resulterade i att kylaren sprack. Då jag liks bytte den så passade jag på att byta vattenpumpen när jag liks grejjade. Spolade ju ur hela systemet då och fyllde på med ny glykol och det har ju fungerat hur bra som helst. En tanke kan ju vara att jag inte fick ut all sörja men jag körde ju med diskmedelstablett och sköljde flera gånger med vatten efteråt.

Jag börjar också tro att Mathias och TD är inne på rätt spår därför jag upplever även traktorn som mer svårstartad nu. Men om det beror på dålig toppackning eller annat fel vet jag inte, tycker det borde ge mer tydliga symtom om den skickar in så mycket kompression i kylsystemet att den blir svårstartad men som sagt så vet jag inte mycket.

Jag har tyvärr ingen annan PTO utrustning än en Vajerkran och det blir väl inte tillräckligt stor belastning. Sen brukar jag skotta snö några kilometer bort så det brukar bli lite vägkörning ibland. Men jag får ta och sätta en kartong framför kylaren och se om det ger resultat.
Något jag tycker är skumt är att kylarvätskan i expansionskärlet är så blå och fin, det verkar som den aldrig blir så varm att någon vätska går dit.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

bonnen513

#63 » 20:42:36, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du expkärl borde du kunna se bubblor där och du borde ju även få tryck i systemet väldigt fort så det pyser när du öppnar locket.
Du behöver inte köpa nåt jäsrör (trodde att det fanns i alla norrländska hem), ta bara en lämplig slang,gärna genomskinnlig så du kan få till ett vattenlås.
Precis som du sa så sätt dit en ordentlig kylargardin
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#64 » 21:03:26, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har två jäsrör fast ja inte bor i norrlandet :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mikael.PG (trådstartaren)

#65 » 21:12:08, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har du expkärl borde du kunna se bubblor där och du borde ju även få tryck i systemet väldigt fort så det pyser när du öppnar locket.
Du behöver inte köpa nåt jäsrör (trodde att det fanns i alla norrländska hem), ta bara en lämplig slang,gärna genomskinnlig så du kan få till ett vattenlås.
Precis som du sa så sätt dit en ordentlig kylargardin


Det finns kanske hos fler än jag vet om... :mrgreen:

Är det då för att se om det kommer luftbubblor upp genom slangen? Och då indikerar luftbubblorna inläckage av avgaser? Hur ska jag på bästa sätt forma den slangen samt hur lång bör den vara?

Ska jag prova öppna antingen locket på expansionskärlet eller på kylaren direkt när jag startat för att se om det bildats tryck?
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

bonnen513

#66 » 21:21:06, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

som ett N
Lagom lång , så du får i några centimeter vatten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#67 » 21:28:58, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att nivån sjunker vid gaspådrag eller vid start av motorn tyder på komprimerbar gas , gas stiger uppåt, högsta punkten är värmeväxlaren på taket.
Pyttesmå mängder avgaser i kylvattnet gör motorn inte svårstartad.
Olja i kylvattnet är ingen lätt sak för någon att bli av med, frågan är om det kommer nytt hela tiden.

Driftsvarm motor och hög belastning är nog ändå den smidigaste lösningen för å locka fram ett större läckage, då behöver du inget jäsrör längre...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mikael.PG (trådstartaren)

#68 » 21:37:23, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:som ett N
Lagom lång , så du får i några centimeter vatten

Okej då borde en 40 cm slang räcka gott.

Michael Meier skrev:Att nivån sjunker vid gaspådrag eller vid start av motorn tyder på komprimerbar gas , gas stiger uppåt, högsta punkten är värmeväxlaren på taket.
Pyttesmå mängder avgaser i kylvattnet gör motorn inte svårstartad.
Olja i kylvattnet är ingen lätt sak för någon att bli av med, frågan är om det kommer nytt hela tiden.

Driftsvarm motor och hög belastning är nog ändå den smidigaste lösningen för å locka fram ett större läckage, då behöver du inget jäsrör längre...


Okej får testa och belasta på något sätt. Får väl fara och köpa en snöslunga och försöka öppna en igensnöad skogsväg :mrgreen: :mrgreen:
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: myra och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se