(läste hela tråden)
Har du gjort några uteslutningar ? Alltså något fel som det inte kan vara,
Beläggning (typ oljeslam) i kylkanaler, värmeväxlare och på termostat isolerar från värmeöverföring, om du inte får upp motortempen till arbetstemperatur när du tittar på visaren i hytten kan bero på flera olika saker.
Mathias o TD siktar in sei på inläck av förbränningsgas.
Oljan i kylvätskan visar på inläck, eller någon som hällt i fel. Någonstans måste du satsa på en idé och skippa det andra alternativet, och jag har inte påstått att det är enkelt.
Om det är läckage av gas och olja in i kylkanal är allt du har gjort hitintills bortkastad tid och frustrerande..
Arbetstemperatur på kylvattnet uppnås med arbete ( traktorn måste gå under belastning) och stängd värmeväxlare, (har du utanpåliggande motorvärmare ? Stäng isåfall även den bypasslingan) stäng till värmeväxlaren i hytten, se till att kylvattnet inte kan cirkulera i kylaren.
Vattenpumpen måste interncirkulera kylvattnet i motorblocket för att jämna ut (kyla) hotspots, det är den absolut viktigaste, sedan ska termostaten glänta lite för att släppa in kallvatten i botten på blocket.
Det är stor skillnad på olika motorer, det enklaste sättet att få motorn att jobba för att överhuvudtaget få någon värmeöverskott borde vara via PTO, en hackfläkt till exempel har inga problem å gå tom, vet inte vad du har för tillgångar.
Att uppnå arbetstemperatur löser många smygande fel, har du ett litet gasläcka mellan cylinderlock och motorblock blir det tydligare när vattentempen närmar sei nittio C,