Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

IH 844 projekttråd

228 inlägg • Sida 1 av 16
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

qsecofr (trådstartaren)

#1 » 20:04:06, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag och pappa gick och köpte en IH-844 som har stått ute i ca 10 år.
Den har stått utan lock på avgasröret och pga det har det förmodligen regnat in i en eller flera cylindrar.

Motorn sitter fast och tråget innehöll cirka tre liter vatten när vi tappade av oljan.
Detta gjorde vi på plats då vi tittade på den. Men priset var rätt och traktorn stod nära så vi slog till.
Enligt förre ägaren så är motorn utbytt och har inte gått så många timmar efter det. Traktorn fungerade när den långtidsparkerades.

Bild

En lokal firma stod för hemtransporten med ett lastväxlarflak, jädrar vad brant det blev :)

Bild

Då var den på plats hemma. Har tyvärr ingen fancy maskinhall :(

Bild

Massa plats kvar, kunde köpt en större traktor :)

Bild

Planen är att ta ut spridarna och slå i diesel och sedan känna på startkransen med ett koben när det stått ett tag.
Började montera bort spridarna och fick loss de tre första utan större problem. Spridarhylsorna stannade kvar i toppen vilket jag är glad för.
Naturligtvis bråkar den sista spridaren för mig, den verkar sitta som berget och vill inte komma ut med mild övertalning. Har sprayat en massa rostlösning runt omkring den och hoppas att den lossnar om det får verka ett tag. Som man ser på bilden nedan så fick vi såga av avgasröret då det satt stenhårt och vi vågade inte bryta mera i det så att grenröret skadades.

Bild

I cylinder ett och två kunde jag inte se något vatten. Men cylinder tre verkar vara full av olja? Dessutom var den spridaren riktigt oljig när jag drog ut den. Vad kan det komma ifrån? trasig topplockspackning?
Hade en fundering på om det kan ha läckt olja från ventilkåpan som har letat sig ned mellan spridare och hylsa, kan det bli så? Men oljan i cylindern kan knappast ha kommit den vägen.

Spridarspetsen på denna cylinder såg riktigt risig ut jämfört med de andra, stora kratrar som jag antar är från rost. Kan man byta en spridarspets själv eller måste det ställas in tryck osv?

Jag vet att det är smutsigt och grisig och att jag borde rengjort bättre. Tyvärr har jag ingen tillgång till hetvattentvätt så jag blåste bort löst sittande skräp och damm med tryckluft innan jag började skruva.

Bild

Här är spridaren som bråkar med mig. Bilden blev upp och ner av någon anledning. Tips på att få loss den. Skall jag försöka att få bort pinnbulten (den andra är redan borta) och sedan vrida lite fram och tillbaks med en skiftnyckel?
Vart köper man skyddshattar för spridare och rör? Har googlat men får mest träffar på spridare till segelbåtsmaster. Förstår att dieselpumpsfirmor har det, men finns det kanske på Swedol eller liknande affärer?

Om nu hylsan får för sig att följa med måste då toppen av för att montera en ny?
Jag trodde att det skulle vara kopparbrickor som tätar längst ned i spridarhylsan men jag hittar inga? Eller sitter de under hylsan?

Bild

Nu kom jag inte längre ikväll. Kanske känner lite på spridaren i morgon efter jobbet och ser om den fortfarande sitter stenhårt.
Kände lite på startkransen med kobenet men det var stumt. Tog inte i för kung och fosterland, får låta dieseln verka lite först. Får åka förbi Jula på vägen hem för att köpa en oljesug och suga upp det som finns i cylinder tre innan jag slår i diesel där också. Dom hade en handsug med 6mm slang, den borde gå ner genom botten på spridarhylsan hoppas jag.

Byta oljefilter känns som det minsta problemet just nu, men det bör nog bytas :) Fast väntar med allt finlir till jag vet om jag får loss motorn hyfsat lätt.

Bild

Lite bilder på den mossgröna inredningen.

Bild

Hytten är rätt murken på sina nedre delar.

Bild

Låter bilderna tala för sig själva.


Bild
Bild
Bild

Det verkar inte helt lätt att köra den med alla växelspakar, dessutom någon slags kopplingsfri snabbväxel. Men detta funkade som det skulle då den långtidsparkerades.

En rephandbok hade varit nice. Ingen som har något digitalt förutom det som finns på download?
Ge mig gärna tips på hur jag bör fortsätta, tack.

11 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



Stridis2

#2 » 20:25:30, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började nästan fundera på om du kopierat tråden om min 844:a. Den hade också stått ute i tio år innan jag köpte den. [Traktorer] Projekt: IH 844
Jag har inte gjort så mycket skruvande på den, tyvärr så står det projektet också still. Men jag bytte spridarspetsar på min 624:a. Mina första spridare var också lätta, medan den sista satt hårdare. Vid mer lyft så följde spidarhylsan med ut. Jag kanske inte ska berätta om detta, men med hjälp av hammare och städ knackade jag längs hela hylsan och fick lös den. Dessa hylsor tätas inte med gummipackning utan de limmas dit med ett mycket dyrt Loctite-lim. Man kan alltså montera hylsan med toppen på plats på motorn. Lät tillverka en dorn som passar precis i hylsan. Rengjorde och torkade alla ytor innan jag smorde på limmet och knackade ner den gamla hylsan igen. I med spridaren och spänna fast (för att ha ytterligare tryck på hylsan). Efter några dagar (hade inte tid innan) så fyllde jag vatten i motorn, och allt verkar fungera. Detta var för ett år sedan och motorn tar i alla fall inget vatten. :mrgreen:

Verkstadshanbok finns hos OIE. Den stora innehåller inte något om spridarna, men det mesta andra verkar finnas med.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

qsecofr (trådstartaren)

#3 » 07:49:01, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag började nästan fundera på om du kopierat tråden om min 844:a. Den hade också stått ute i tio år innan jag köpte den. [Traktorer] Projekt: IH 844
Jag har inte gjort så mycket skruvande på den, tyvärr så står det projektet också still. Men jag bytte spridarspetsar på min 624:a. Mina första spridare var också lätta, medan den sista satt hårdare. Vid mer lyft så följde spidarhylsan med ut. Jag kanske inte ska berätta om detta, men med hjälp av hammare och städ knackade jag längs hela hylsan och fick lös den. Dessa hylsor tätas inte med gummipackning utan de limmas dit med ett mycket dyrt Loctite-lim. Man kan alltså montera hylsan med toppen på plats på motorn. Lät tillverka en dorn som passar precis i hylsan. Rengjorde och torkade alla ytor innan jag smorde på limmet och knackade ner den gamla hylsan igen. I med spridaren och spänna fast (för att ha ytterligare tryck på hylsan). Efter några dagar (hade inte tid innan) så fyllde jag vatten i motorn, och allt verkar fungera. Detta var för ett år sedan och motorn tar i alla fall inget vatten. :mrgreen:

Verkstadshanbok finns hos OIE. Den stora innehåller inte något om spridarna, men det mesta andra verkar finnas med.


Hehe, lustigt sammanträffande.

Spridarspets, är det bara att skruva av den och på med en ny?
Öppningstryck osv ställs inte i förbindelse med spetsen utan kanske i en annan delning av spridaren?

Denna Loctite produkt, vart köpte du den?
Har du kvar dornet du tillverkade? Om nu min hylsa följer med upp skulle man kunna låna ditt dorn i så fall?
Jag betalar naturligtvis porto fram och tillbaka i så fall.

Tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Stridis2

#4 » 09:53:56, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dornen finns kvar och kan lånas ut (Bara jag hittar den. Vissa saker brukar vara duktiga på att gömma sig. :vissla: ).
Det ska vara Loctite grade B enligt verkstadsmanualen. Detta kallas numer för något annat, ett tresiffrigt nummer. Jag mailade Loctites tekniska support och fick svar några dagar senare. Kommer inte ihåg på rak arm, men jag kan kolla när jag kommer hem. Annars så påminn mig om några dagar. Jag hade tur och lyckas få några droppar via en kompis, men jag har för mig att en flaska med 1 dl kostade 1800 kr! :uupps:

Öppningstrycket ställs genom att man skruvar av huven där returröret är anslutet. Under denna sitter en mycket stor skruv som man vrider några grader för några bars tryckskillnad. Man kan ha spridaren monterad i provaren och justera samtidigt. När allt verkar klart så spänner man fast huven och gör en sista provtryckning. Du kan alltså ta ur spetsen och montera tillbaks den igen och troligen ha samma öppningstryck, men du vet inte om du får samma tryck med en annan spets.
Jag tror du bör provtrycka. En av min aspridare låg rätt medan de andra låg lite fel. Men största anledningen som jag ser det är att man ser att sprutbilden är OK. Min ena spridarspets vägrade fungera innan den hade legat i blöt i diesel en vecka och därefter rengjorts ordentligt. Kan ha varit seg rostskyddsolja som hittade på bus.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

7020

#5 » 21:12:10, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

intressant, projekt

Du skriver att motorn har rostat ihop och du tänkte inte riva isönder motorn??? eller? :???:

Har själv en FE35 bensinare som hade fastrostad motor, jag hade liknande ideer med.
Det jag gjorde var att riva av toppen, slippade ventilerna, lossade motorn och monterade på toppen igen.
Gjorde ett komptest på motorn med startveven och alla cylindrar hade kompretion 0-0,1bar :ohnej:
Så det var bara att riva isönder igen och byta kolvringar och hona cylindrana, sen var det iallafall någonlunda med komp i motorn.

Har mekat i en sån motor och det värsta var nog att få av sumpen på den, annars bör det inte vara några större problem.
Det är våta foder i den motorn, så om du river i den kan det vara bra ide att byta fodertätningarna.
jag tycker du lyfter av toppen och inspekterar skador vattnet ställt till med.
''gamla traktorer är bäst''

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
7020
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:45, 20-02-2013
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE35

Stridis2

#6 » 21:34:15, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom faktiskt ihåg att leta upp mailet ikväll. :???:

”B” är den gamla benämningen på lagermontering som heter Loctite 614 i dag.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

qsecofr (trådstartaren)

#7 » 10:25:05, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

7020 skrev:Hej

intressant, projekt

Du skriver att motorn har rostat ihop och du tänkte inte riva isönder motorn??? eller? :???:

Har själv en FE35 bensinare som hade fastrostad motor, jag hade liknande ideer med.
Det jag gjorde var att riva av toppen, slippade ventilerna, lossade motorn och monterade på toppen igen.
Gjorde ett komptest på motorn med startveven och alla cylindrar hade kompretion 0-0,1bar :ohnej:
Så det var bara att riva isönder igen och byta kolvringar och hona cylindrana, sen var det iallafall någonlunda med komp i motorn.

Har mekat i en sån motor och det värsta var nog att få av sumpen på den, annars bör det inte vara några större problem.
Det är våta foder i den motorn, så om du river i den kan det vara bra ide att byta fodertätningarna.
jag tycker du lyfter av toppen och inspekterar skador vattnet ställt till med.


Jag hade först tänkt att se om den går att få loss hyfsat lätt utan att skruva för mycket.
Får jag loss den och den går runt lätt så skall jag försöka att starta den som den är.

Om det inte går så lyfter jag först toppen och ser hur det ser ut i foder och ventiler.

Ja, sumpen är ingen vanlig plåtbalja utan en del av konstruktionen. Verkar som om att man måste dela på traktorn för att få bort den, vet du?

Tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#8 » 10:31:00, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering.
Jag köpte en oljesug på Jula och sög ur cirka 5dl rostbrunt vatten ur treans cylinder. Det var ingen olja som jag trodde.
Oljan jag såg kom förmodligen från mellan spridaren och hylsan pga läckande ventilkåspackning och rann ner i cylindern när jag drog ur spridaren.

Jag sög ur vattnet så gott jag kunde och slog sedan i en rejäl skvätt diesel, får se om det hjälper.

En fråga.
Traktorn har en Sekurahytt med värmepaket i taket (antar jag) då det går slangar in framför vänstra fotsteget uppåt in i hytten. Slangarna syns på näst sista bilden i första inlägget.
Dessa slangar hänger nästan inte ihop och läcker kylvatten. Om jag vill koppla bort detta så länge, kopplar jag då bäst ihop slangarna med varandra eller skall jag plugga båda?

Tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Fågelfenix

#9 » 15:02:47, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vad roligt att följa ytterligare ett projekt här på forumet. Jag blir nästan tårögd när någon räddar en gammal (ja halvgammal) pärla och dina humoristiska bilder förgyller (men pumpa för guds skull inte däcken, om du inte vill cabba garaget förstås) :grin:

Jag har en värmare som jag bara satte på rundcirkulation, alltås kopplade ihop slangarna, nu när jag renoverar värmaren, men det borde väl gå att sätta en plugg också om det nu inte sitter någon liten extra vattenpump för värmaren.

Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
Fågelfenix
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:48, 08-07-2015
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

henkek

#10 » 16:02:43, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte Loctite cylindrisk fastsättning? (641)
Användarvisningsbild
henkek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:05, 17-07-2010
Ort: Strömsunds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D13006A-S

qsecofr (trådstartaren)

#11 » 18:27:05, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fågelfenix skrev:Hej!

Vad roligt att följa ytterligare ett projekt här på forumet. Jag blir nästan tårögd när någon räddar en gammal (ja halvgammal) pärla och dina humoristiska bilder förgyller (men pumpa för guds skull inte däcken, om du inte vill cabba garaget förstås) :grin:

Jag har en värmare som jag bara satte på rundcirkulation, alltås kopplade ihop slangarna, nu när jag renoverar värmaren, men det borde väl gå att sätta en plugg också om det nu inte sitter någon liten extra vattenpump för värmaren.

Lycka till!


Framdäcken är faktiskt pumpade, så det är som sagt gott om plats. :)
Tack för tipset om värmaren.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#12 » 18:31:10, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innehållet i treans cylinder.

Bild

Kände lite på svänghjulet igen, till en början fortfarande stumt men efter lite joxande fram och tillbaks rör det sig lite, kanske 5mm fram och tillbaks.
Om jag känner samtidigt på främre remskivan på vevaxeln så rör det sig!

Nu får det stå och gotta till sig lite till i cylindrarna.
Tvåans cylinder var tom på diesel, det borde väl vara positivt för då rinner det ju mellan cylinder och kolv.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

pluton

#13 » 19:49:44, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju kul för dig om du kan få igång den med enkla medel men jag tror dessvärre att det inte finns några genvägar i ditt fall. Där finns ett flertal faktorer att ta hänsyn till än att bara lossa kolvarna med diesel. Du vet ju inte hur toppen klarat sig. Ventiler och säten är förmodligen redo för omslipning om de ens går att rädda. Det finns all anledning att demontera toppen åtminstone och plocka bort ventilerna.

Jag såg på tractordata att det finns två versioner. En 844 med 4L motor och en 844S med 4,4L motor. Rätt så fläskiga motorer.
Vilken version har du?
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

qsecofr (trådstartaren)

#14 » 20:06:30, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Det är ju kul för dig om du kan få igång den med enkla medel men jag tror dessvärre att det inte finns några genvägar i ditt fall. Där finns ett flertal faktorer att ta hänsyn till än att bara lossa kolvarna med diesel. Du vet ju inte hur toppen klarat sig. Ventiler och säten är förmodligen redo för omslipning om de ens går att rädda. Det finns all anledning att demontera toppen åtminstone och plocka bort ventilerna.

Jag såg på tractordata att det finns två versioner. En 844 med 4L motor och en 844S med 4,4L motor. Rätt så fläskiga motorer.
Vilken version har du?


Jag är medveten om vad som troligtvis gömmer sig under och i topplocket.
Men jag vill ändå ge det en chans att försöka utan att lossa toppen. Men troligtvis blir det som du säger.

Motorn är en D-246 på 4l och 80hk enligt instruktionsboken.
Dock så är motorn bytt och jag hittar inte motorns serienummer där det skall vara instansat.

Enligt google och instruktionsboken skall det finnas på blockets högra sida bredvid oljefiltret, men jag hittar det inte?
Jag måste dubbelkolla detta så att jag inte köper fel rephandbok. Serienumret skall nämligen börja med motorns cubic inch 246 i detta fall.

Någon som vet om det finns där och är så svagt instansat så att det är svårt att se?
Eller kan någon säga med hjälp av bilderna att det är en D-246 motor?

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Stridis2

#15 » 21:31:32, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte jag hade en ganska bra idé när det gällde att loss motorn. Saxat från min tråd Stridis2 @ [Traktorer] Projekt: IH 844
Tre sådana här 6mm plåtar på varandra bultades fast i vevaxeln. Längsta 3/4" krafthandtaget i fyrkantshålet och lite hoppande så lossnade motorn.
Bild
Finns troligen också kvar i gömmorna om du behöver. om inte förr så kommer jag troligen att åka buss till Liseberg den 2:a juli. Lite kortare väg att hämta prylarna där.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bentas och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se