Hej,
Jag och pappa gick och köpte en IH-844 som har stått ute i ca 10 år.
Den har stått utan lock på avgasröret och pga det har det förmodligen regnat in i en eller flera cylindrar.
Motorn sitter fast och tråget innehöll cirka tre liter vatten när vi tappade av oljan.
Detta gjorde vi på plats då vi tittade på den. Men priset var rätt och traktorn stod nära så vi slog till.
Enligt förre ägaren så är motorn utbytt och har inte gått så många timmar efter det. Traktorn fungerade när den långtidsparkerades.
En lokal firma stod för hemtransporten med ett lastväxlarflak, jädrar vad brant det blev
Då var den på plats hemma. Har tyvärr ingen fancy maskinhall
Massa plats kvar, kunde köpt en större traktor
Planen är att ta ut spridarna och slå i diesel och sedan känna på startkransen med ett koben när det stått ett tag.
Började montera bort spridarna och fick loss de tre första utan större problem. Spridarhylsorna stannade kvar i toppen vilket jag är glad för.
Naturligtvis bråkar den sista spridaren för mig, den verkar sitta som berget och vill inte komma ut med mild övertalning. Har sprayat en massa rostlösning runt omkring den och hoppas att den lossnar om det får verka ett tag. Som man ser på bilden nedan så fick vi såga av avgasröret då det satt stenhårt och vi vågade inte bryta mera i det så att grenröret skadades.
I cylinder ett och två kunde jag inte se något vatten. Men cylinder tre verkar vara full av olja? Dessutom var den spridaren riktigt oljig när jag drog ut den. Vad kan det komma ifrån? trasig topplockspackning?
Hade en fundering på om det kan ha läckt olja från ventilkåpan som har letat sig ned mellan spridare och hylsa, kan det bli så? Men oljan i cylindern kan knappast ha kommit den vägen.
Spridarspetsen på denna cylinder såg riktigt risig ut jämfört med de andra, stora kratrar som jag antar är från rost. Kan man byta en spridarspets själv eller måste det ställas in tryck osv?
Jag vet att det är smutsigt och grisig och att jag borde rengjort bättre. Tyvärr har jag ingen tillgång till hetvattentvätt så jag blåste bort löst sittande skräp och damm med tryckluft innan jag började skruva.
Här är spridaren som bråkar med mig. Bilden blev upp och ner av någon anledning. Tips på att få loss den. Skall jag försöka att få bort pinnbulten (den andra är redan borta) och sedan vrida lite fram och tillbaks med en skiftnyckel?
Vart köper man skyddshattar för spridare och rör? Har googlat men får mest träffar på spridare till segelbåtsmaster. Förstår att dieselpumpsfirmor har det, men finns det kanske på Swedol eller liknande affärer?
Om nu hylsan får för sig att följa med måste då toppen av för att montera en ny?
Jag trodde att det skulle vara kopparbrickor som tätar längst ned i spridarhylsan men jag hittar inga? Eller sitter de under hylsan?
Nu kom jag inte längre ikväll. Kanske känner lite på spridaren i morgon efter jobbet och ser om den fortfarande sitter stenhårt.
Kände lite på startkransen med kobenet men det var stumt. Tog inte i för kung och fosterland, får låta dieseln verka lite först. Får åka förbi Jula på vägen hem för att köpa en oljesug och suga upp det som finns i cylinder tre innan jag slår i diesel där också. Dom hade en handsug med 6mm slang, den borde gå ner genom botten på spridarhylsan hoppas jag.
Byta oljefilter känns som det minsta problemet just nu, men det bör nog bytas Fast väntar med allt finlir till jag vet om jag får loss motorn hyfsat lätt.
Lite bilder på den mossgröna inredningen.
Hytten är rätt murken på sina nedre delar.
Låter bilderna tala för sig själva.
Det verkar inte helt lätt att köra den med alla växelspakar, dessutom någon slags kopplingsfri snabbväxel. Men detta funkade som det skulle då den långtidsparkerades.
En rephandbok hade varit nice. Ingen som har något digitalt förutom det som finns på download?
Ge mig gärna tips på hur jag bör fortsätta, tack.