Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fräsning av Topplock

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tobbe-38 (trådstartaren)

#1 » 21:14:49, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

håller på att fräsa av Bolinder 1113 Toppen och jag körde ett skär på 0,2mm första gången det räckte inte riktigt för att få det helt slät,
körde ytterligare 0,2mm då var den plan och det syns om man kollar riktigt noga märken vart cylinderfodrena tryckt mot toppen.
Efter det tog jag ytterligare 0,2mm då blev nästan allt bra fortfarande lite rost gropar i förbränningsrummen och runt vatten kanalerna är nästan allt borta, och detta efter sammanlagt 0,6mm

Min fråga är hur mycket kan man ta av topplocket? i boken står det
"Toppen får ej understiga 108,7mm efter bearbetning, och ingenstans får man ta mer än 0,3mm"

och jag mätte nu efter jag tagit av 0,6mm då är toppen 109,2mm dvs enligt boken så får jag ta ytterligare 0,5mm, men varför står det att ingenstans får man ta mer än 0,3mm när man planar?

att det inte får understiga 108,7 förstår ja eftersom man har inte hur mycket som helst att gå på när man ställer ventilerna osv. och ventilen ska ju ha ett mått på 0,5mm-2mm mellan botten på tallriken till cylinderlockets plana yta. sånt ska jag mäta i morgon.

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64



jörgen.ottosson

#2 » 21:39:44, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle lite mest på minmåttet, du kan ju inte veta vad som gjorts tidigare.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tobbe-38 (trådstartaren)

#3 » 22:45:48, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja som det är nu har jag ju redan överskridit 0,3mm.

tänkte köra på 108,7mm som minst som de står!

vill ha bort som mycket av det dåliga som de går. men efter jag gjort det går ju inte toppen fräsa nästa gång de behövs. men det är bekymmer som kommer då

ska ta kort och visa i morgon på hur det ser ut.

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

jörgen.ottosson

#4 » 22:48:45, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inte du ska ta mer än vad som behövs för att få toppen plan och för att tätningsytorna blir "rena" ( kolla med packningen, missfärgningar gör inget så länge som det är plant.)

EDIT: Har du mätt på flera ställen? så det inte skiljer längs toppen.
Senast redigerad av jörgen.ottosson 22:50:03, 12-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#5 » 22:58:10, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jörgen. När tätytorna är ok så är jobbet klart. Finns ingen anledning att ta mer.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

tobbe-38 (trådstartaren)

#6 » 22:58:19, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sett är allt plant och fint, men det är rostskadorna i förbränningsrummena jag vill ha bort, fast hur viktigt det är vet jag ej

fick lite bilder av en kompis som tog kort idag.

Bild

rostskadade säten
Bild

första skäret drygt 0,2mm
Bild

så här såg det ut efter andra skäret på 0,2mm(0,4mm sammanlagt) är inne på tredje skäret där nu
Bild

här är värsta förbränningsrummet efter ca 0,6mm fräsning
Bild
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

dimorep

#7 » 23:01:00, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen anledning att ta bort så mycket mtrl. att alla ojämnheter /rostangrepp försvinner. Räcker att ta precis så mycket att toppen blir rak och jämn (oskadd yta) där packningen ligger an och ska täta.

2/10mm / gång är väldigt grov avverkning, jag brukar ta 1 - 2/100mm åt gången när jag slipar en gjutjärnstopp.

Ventilerna brukar hamna på ungefär samma höjd (som innan planingen) när de och sätena är fixade, så det är sällan att det behöver korrigeras något extra för att hamna inom rätt mått.

Tillägg: Väldigt vad det postades inlägg med liknande svar som mitt undertiden jag skrev... :-o

Ang. "tidigare planing", om alla stansat in hur mycket de tagit bort (+ det som ev. tagits bort vid tidigare bearbetningar) så hade det varit lätt att se exakt hur mycket som försvunnit. :wink:
Senast redigerad av dimorep 23:06:40, 12-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

tobbe-38 (trådstartaren)

#8 » 23:09:05, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Finns ingen anledning att ta bort så mycket mtrl. att alla ojämnheter /rostangrepp försvinner. Räcker att ta precis så mycket att toppen blir rak och jämn (oskadd yta) där packningen ligger an och ska täta.

2/10mm / gång är väldigt grov avverkning, jag brukar ta 1 - 2/100mm åt gången när jag slipar en gjutjärnstopp.

Ventilerna brukar hamna på ungefär samma höjd (som innan planingen) när de och sätena är fixade, så det är sällan att det behöver korrigeras något extra för att hamna inom rätt mått.


Då duger 0,6mm, de första 0,2 gjorde den inte helt plan, och efter 0,4 var alla ytor nästan bra, men nu efter 0,6mm är den helt plan och tätningsytorna runt förbräningsrummet och kanalerna är fina

Oj 0,01-0,02? funkade bra med 0,2mm skär så fint inga vibrationer, ytan blir perfekt för en kopparpackning sen, hur snabb matning brukar du köra på?

Edit: Mitt topplock har aldrig vart planad under dessa 50år, var ca 109,8 från början
Senast redigerad av tobbe-38 23:14:08, 12-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

dimorep

#9 » 23:31:27, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, ytan blir inte perfekt vid fräsning, speciellt inte om det görs med en enkelbom / "sving" något bättre blir det med ett fräshuvud /"krabba" som minst är lika bred som toppen och med alla skären på exakt samma höjd.

Planslipning är det som är klart bäst om man ser till resultat. Men kräver att man går varsammare fram, därav den låga avverkningen / överfart.

Nu VET jag att jag kommer att bli motsagd av flera (men det kvittar för det är den bearbetningsmetoden som är mest lämplig)... :wink:


Men skulle du inte fixat till sätena innan du planade toppen?
Ingen höjdare att hålla på med de efter att packningsytan redan är klar, lätt att det momentet då måste göras om. :(
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

tobbe-38 (trådstartaren)

#10 » 23:59:16, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Nä, ytan blir inte perfekt vid fräsning, speciellt inte om det görs med en enkelbom / "sving" något bättre blir det med ett fräshuvud /"krabba" som minst är lika bred som toppen och med alla skären på exakt samma höjd.

Planslipning är det som är klart bäst om man ser till resultat. Men kräver att man går varsammare fram, därav den låga avverkningen / överfart.

Nu VET jag att jag kommer att bli motsagd av flera (men det kvittar för det är den bearbetningsmetoden som är mest lämplig)... :wink:


Men skulle du inte fixat till sätena innan du planade toppen?
Ingen höjdare att hålla på med de efter att packningsytan redan är klar, lätt att det momentet då måste göras om. :(


Anledningen till att jag körde med fräsen var för att det var vad jag hade tillgång till och som jag fått höra av andra "mekare" är att en planslip gör för fin yta, enligt dom blir denna frästa ytan tillräckligt "grovlig" för att Kopparpackningen ska ha något att sätta sig i.

vi har kört denna metoden på ett par 2-3mm planade volvo 530(alu) toppar och dem går fint och verkar hålla med oförstärktpackning

Jo det är det som är lite av det tråkiga, två säten ska bytas,resten mira fräsas, men ska ta det varsamt så ska det nog gå bra

tack för era svar, alltid kul att få höra vad andra tycker/gör. Är glad för att toppen blivit plan och fin på tätningsytorna
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hpkatteli och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se