Jag monterade en motor värmare som jag fick, på min boxer, en slangvärmare som jag satte på nedre kylarslangen och jag tog bort metallröret som går ner mot kylaren och ersatte med en kylar
slang från 740 som jag kapa till och nu sitter värmaren ca 10cm nedanför vattenpumpen och eftersom varmt stiger så går de upp i pumpen in i blocket lättare än att det ska gå ner ca 20cm och in i kylaren.
den är nog inte så kraftig 550w skulle ja tro. han orkar ju värma så blocket är ljummet efter 1,5h-2h. går säkert mer men bara testat en gång.
och jag gjorde ju topprenovering under veckan, bytte samtliga avgassäten och alla ventiler för de var ju frätskadade så kompressionen gick ju ut i kanalerna. sen ventilstyrningarna och tätningar samt fräste han plan.
Nu är den motorn som aldrig förr, otroligt lättstartad 0+ utan värmare, och det räcker med 1sek körande på startmotorn. och den har äntligen fått tillbaka sitt 3cylindriga ljud. och nu kan man komma under 800rpm utan att motorn bara säckar ihop, nu har jag förståt vad folk menar med otrolig segdragnings förmåga. och han blåryker inget alls längre i somras rök han blått fast han gått 1-2-3h.
minns i sensommras när det hade gått ner mot 15+ och jag hade köldstarten i och fullgas man fick köra 3-5sek innan han tände till och man fick ofta göra 2-3startförsök för han orka inte gå första gångerna.
så kan säga att 3k var väldigt billigt med tanke på vad som blev skillnad.
det jag vill komma fram till är att du kanske ska göra ett kompressionstest. där ser man direkt hur det står till ju mindre kompression desto svårare blir det att få igång en diesel speciellt våra utan glödstift. du har ju 2cyl och ventilerna och allt är ju likadana grejer så en topprenovering skulle ju vara billigare på din. Men en
motorvärmare är ju ett måste även om en motor orkar gå igång utan i kyla så sliter de ju väldigt hårt på dom
Mvh och
God jul!