Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trögstartad Bm victor

36 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

63an

#31 » 21:38:33, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt! Om du får bort nån så anslut där.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Bmvictor1956 (trådstartaren)

#32 » 21:43:38, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej det har ingen betydelse om det är den högra eller vänstra? Eller blir det den man får loss :eek:
Bmvictor1956
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:33, 12-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm victor 230

Johannes Parbring

#33 » 13:36:25, 23-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Victor jag hade satt det T-koppling på avtappningskranen och sedan en liten rörböj i en av de inringade urtagen i toppen, om jag minns rätt. Fungerade fint!
Jag bytte topp på Victorn min, och då skulle jag flytta över rörböjen, och var därmed tvungen att ta loss en plugg på den andra motorn. Det gick, men krävde lång framförhållning avseende penetrerande olja, samt både lite värme och våld.
Som någon annan nämner, ovanligt med en sån gammal maskin som aldrig haft motorvärmare!
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Ivar Risslén

#34 » 14:28:52, 23-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söderut är det ovanligare att de har motorvärmare än att det finns som vi är vana vid.
Många gamla traktorer här uppe hade ingen motorvärmare heller för det fanns ingen ström i närheten.

:off_topic: På 70-talet så brukade det bli bogseringsrally av bilar under julhelgen om det blev lite kallare. Det var många som kom söderifrån som inte hade motorvärmare och en del hade inte nog med glykol heller.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bmvictor1956 (trådstartaren)

#35 » 16:55:39, 23-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack s¨mycket för hjälpen då är det väl bara börja smörja o försöka få loss den innan den beställda motorvärmaren kommer hem det kanske uinte blir förens efter jul. Men jag ska återkomma med komentarer och bilder på monteringen.

God Jul allesammans :grin: :grin: :grin:
Bmvictor1956
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:33, 12-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm victor 230

tobbe-38

#36 » 15:02:23, 24-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag monterade en motor värmare som jag fick, på min boxer, en slangvärmare som jag satte på nedre kylarslangen och jag tog bort metallröret som går ner mot kylaren och ersatte med en kylar slang från 740 som jag kapa till och nu sitter värmaren ca 10cm nedanför vattenpumpen och eftersom varmt stiger så går de upp i pumpen in i blocket lättare än att det ska gå ner ca 20cm och in i kylaren.

den är nog inte så kraftig 550w skulle ja tro. han orkar ju värma så blocket är ljummet efter 1,5h-2h. går säkert mer men bara testat en gång.

och jag gjorde ju topprenovering under veckan, bytte samtliga avgassäten och alla ventiler för de var ju frätskadade så kompressionen gick ju ut i kanalerna. sen ventilstyrningarna och tätningar samt fräste han plan.

Nu är den motorn som aldrig förr, otroligt lättstartad 0+ utan värmare, och det räcker med 1sek körande på startmotorn. och den har äntligen fått tillbaka sitt 3cylindriga ljud. och nu kan man komma under 800rpm utan att motorn bara säckar ihop, nu har jag förståt vad folk menar med otrolig segdragnings förmåga. och han blåryker inget alls längre i somras rök han blått fast han gått 1-2-3h.

minns i sensommras när det hade gått ner mot 15+ och jag hade köldstarten i och fullgas man fick köra 3-5sek innan han tände till och man fick ofta göra 2-3startförsök för han orka inte gå första gångerna.

så kan säga att 3k var väldigt billigt med tanke på vad som blev skillnad.

det jag vill komma fram till är att du kanske ska göra ett kompressionstest. där ser man direkt hur det står till ju mindre kompression desto svårare blir det att få igång en diesel speciellt våra utan glödstift. du har ju 2cyl och ventilerna och allt är ju likadana grejer så en topprenovering skulle ju vara billigare på din. Men en motorvärmare är ju ett måste även om en motor orkar gå igång utan i kyla så sliter de ju väldigt hårt på dom

Mvh och

God jul!
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se