Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF135 byta vevlager

91 inlägg • Sida 3 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hidsmekolek

#31 » 12:02:44, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre sent än aldrig! :thumme:
Förmodligen krockar servoinstallationen med fästjärnen till eventuell frontlastare.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



Zukram (trådstartaren)

#32 » 14:04:38, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste väl vara så.. Man kanske kan improvisera :-)

Men tyvärr finns det mer angelägna problem. Det verkar som om veven är körd och kanske 2:ans vevstake. Vevlagret har snurrat i sätet ganska ordentligt.

Det är ju lockande att köpa en ny vev från oie och bara smacka i. Inte vansinnigt dyrt heller.
Kanske är det lika bra att köpa ny vevstake till 2an också men då måste jag väl iof lyfta toppen och då kan jag fan lika gärna repa upp hela motorn :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#33 » 10:03:54, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sket sig. Har rivit färdigt inpå veven nu och konstaterat att veven är körd. 0,5 mm oval. Det finns underdimensionlager på OIE ner till 0.040" och det är ju 1mm ca. Så det går att slipa.

Men ska man slipa, eller köpa ny vev?

OIE har, men även dessa tjommar i UK: https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... t-kit.html
De påstår att det är "originaldelar" om inte annat anges. Men original Perkins idag är väl Indien. Jag är lite brydd. Jag har å andra sidan svårt att tro att det går att slipa och lagerbestycka befintlig vev billigare än det där!

Synpunkter?

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

gaffa

#34 » 10:13:57, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen anledning att lägga pengar på något annat än det billigaste alltså Agriline om du ska köpa nya delar. Det har förekommit en del motordelar och någon frusen motor på de olika Fb grupperna där det handlas med traktorprylar men det är nog ett långtidsprojekt att hitta en beg vevaxel.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Zukram (trådstartaren)

#35 » 16:50:55, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står egentligen mellan att slipa den gamla axeln eller köpa en ny lågpris.

Slipar jag så behöver jag ändå lager och det blir förmodligen oie. Men då kanske man ändå är på okänd mark kvalitetsmässigt. Suck.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek

#36 » 20:45:42, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har handlat en del från Agriline utan problem och grejerna tycker jag har hållt vettig kvalité.
Kompisen köpte en piratvev till sin MF65 för några år sen när originalet gick av, har funkat bra.
Jag hade nog köpt en ny vev, är den en halv mm oval på en tapp så tycker jag att den borde få pension. :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#37 » 10:31:12, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska låta renoverarfirman kolla på den och se vad de tycker innan jag bestämmer..

Lite framsteg igårkväll, nu hänger den i stativet i alla fall. Irriterande nog fick jag svarva till bultarna för att hänga upp den då jag saknade tillräckligt långa 3/8 UNF... tur man har svarv, även om den är gammal så gör den rejält med nytta :).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#38 » 16:33:47, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet förresten någon här om man kan montera en packbox ifall det är reptätning original ?

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek

#39 » 17:54:55, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiljer väl på vevaxeln mellan rep/packbox?
Skulle gissa att blocket skiljer med men vet inte.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Murre o2

#40 » 19:07:51, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att man får svarva en distans men minns inte säkert, tror i alla fall att det går med lite pill.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Zukram (trådstartaren)

#41 » 19:21:28, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hitta toleranserna för cylinderdiametern i verkstadshandboken. Det enda jag ser är att diametern ska vara 91,44mm och jag mäter upp den till 91,56.

Synpunkter på att hona dem och låta dem sitta? Vändkanterna är klart märkbara, men inte hysteriska.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#42 » 19:23:00, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#43 » 20:07:00, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lite så att vad du än mäter på så är det slitet eller utslitet... Det här med att göra det ordentligt eller bara göra det nödvändigaste är ju helt klart en pengafråga och ibland en tidsfråga med.
Sen vad skall du ha traktorn till? Behöver du verkligen traktorn, dvs den har en funktion som är viktig då skall nog motorn renoveras by the book, dvs ordentligt. Men är det en hobbyapparat så kan man ju välja att ta det som bara är nödvändigt för fortsatt leverne...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Zukram (trådstartaren)

#44 » 23:03:27, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lär ju inte gå som den var byggd för som enda traktor i ett jordbruk. Men å andra sidan kommer den få mer att göra än de flesta 135or med grönsaksodling och som kraftkälla till sågverk.

Frågan är kanske vad som kan anses som utslitet.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

SK Racing

#45 » 04:35:52, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skruvat/renoverat med en del bil motorer, ej diesel dock, har väl ingen större böjelse för att byta saker för bytandets skull, utan är det inom toleranserna så ja, då är det ju ok på en bruksmotor, sen om den sitter i en bakhjulsdriven bil eller moped, spelar mig ingen roll, är ju där inga större problem med o ta ut eländet igen.

Dock på mina framhjulsdrivna bilar så skulle jag med tanke på arbetsinsatsen det innebär att demontera och montera motor o låda o allt runt inte ta några risker för o spara någon tusenlapp på nya delar av med bra stamtavla om en rova/växellåda eller koppling/kopplingshydralik skulle behövas o bytas/renoveras.

Min tanke är att en traktor, även en liten sådan är ju inte helt smidig att hantera vid demontering och montering så om du fixar till underdelen och om några år/timmar så börjar den o vevhusventilera ordentligt o få dåligt komp, ja då var ju nya foder, kolvar o ringar väldigt billiga helt plötsligt.

Funktionsvärdet är ett värde som inte skall underskattas, sura pengar nu men i framtiden så kan dom pengarna vara guld värda, för funktionens skull och i synnerhet på ägarens blodtryck och psykiska hälsa.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se