Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 700 Bromsproblem

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hjulspinn (trådstartaren)

#1 » 17:44:09, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag äger en Volvo BM 700 från år 1982. Det är annars en stark och ganska trevlig traktor men jag håller ärligt talat på ledsnar på bromsarna, och i och med det på hela traktorn. Varenda gång man kör fram den och ska använda den, om den så bara stått någon enstaka dag sedan sist, så låser den tamigfan minst ett av hjulen när man bromsar, både framåt och bakåt. Det betyder att man är tvungen att köra en sväng och försöka ”mjuka upp” bromsarna genom att bromsa försiktigt med en broms åt gången medan man kör. Efter ett antal hjullåsningar och bromsspår i vägytan så får man något som kan betecknas som vettig bromsfunktion med någorlunda mjukt ingrepp. Och även om ingreppet är ok när man kör framåt så kan man behövar göra samma sak även när man backar om man vill ha mjuk bromsverkan även bakåt. Då fungerar bromsarna som de ska under dagen. För att efter ett par dagar senare igen låsa hjulen direkt man försöker sig på en bromsning.

Bromsarna har blivit öppnade årligen under de tre åren jag ägt traktorn, orsaken är just låsningsbenägenheten. Alla gånger jag öppnat den har jag inte kunnat se något synligt fel, kulorna och kulspåren har varit hela och rena, lamellerna varit hela och måttligt nötta och metallfriktionsytorna ser släta och fina ut. Fjädrarna lade jag nya sist de var öppnade, i våras. En gång tidigare bytte jag båda expandrarna i ena sidan för att se om det skulle vara någon skillnad, men icke. Efter varenda gång jag monterat ihop bromsarna på nytt och justerat pedalspelen så har de fungerat hur bra som helst igen både framåt och bakåt, för att återigen någon dag senare behöva våldas upp för att man ska kunna bromsa med mjukt ingrepp.

Så nu tänkte jag fråga om någon av er har erfarenhet om hur BM 700:s bromsar normalt ska fungera, ska de faktiskt vara så här hopplöst låsningsbenägna? Eller är det något som är fel i mina bromsar? Har ni något tips om vad jag kunde prova? Jag har många gånger funderat på hur det skulle vara att smörja in bromslamellerna med lite fett, det skulle kanske hindra korrosion på friktionsytorna av järn, om det nu är det som kan vara orsaken.... Någon prövat?
Traktorn fungerar som gårds- och allt-i-allo traktor och det kan ibland gå veckor emellan användningstillfällena.
Eller är enda alternativet att börja se sig om efter en annan traktor med våta bromsar?

Mvh, Mikael


Gå till lösningen
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962



R_Bergsten

#2 » 17:59:26, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget som hjälper dig men morbror har både en 650 och en 700 o ingen av dem har liknande problem 700an har slåtterktossen suttit på konstant några år nu så den har bara körts lite på sommaren utan dessa symptom
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Martin.Eriksson

#3 » 18:03:19, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis har en 700 å inge problem med den och den står rätt mycket. .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Johnj-e

#4 » 18:46:34, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen har någon bytt till modernare asbestfria bromsdiskar på den...
Men de du kan prova är att fräsa stålplattorna helt plana..
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

LeifAndersson

#5 » 19:03:07, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se över bromsarna enligt anvisningarna i VHB. Justering framgår av instruktionsboken.
700 har mycket bra bromsar, betydligt bättre än 650, men de måste justeras rätt. Det är inte bara att skruva på måfå!
Den treskiviga bromsen justeras helt annorlunda än tvåskiviga!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hjulspinn (trådstartaren)

#6 » 20:46:38, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst: Tack ska ni ha för tipsen! Troligen är nog lamellbeläggen utbytta för länge sen till nyare asbestfria, eftersom de är i relativt gott skick. Det låter ju inte helt osannolikt att det skulle kunna vara åtminståne en delorsak, jag har förstått att dessa asbestfria friktionsbelägg kan göra installationen korrosionsbenägen. Har inte tänkt på det förut.

Leif: när traktorn inhandlades kunde jag bara hitta VHB för gamla BM 650:n på maskinisten, och där stod det om service på bromsarna bara typ "byt ut erforderliga delar" :???: Jag ska ta en ny titt nu om det dykt upp VHB även för BM 700 som ju har "dubbelhamburgarbromsar" istället för 650:s enkla burgare :eat: kanske jag hittar ngt matnyttigt tips som jag inte provat!

På måfå har jag inte skruvat, bromsarna har varje gång justerats enligt beskrivningen i instruktionsboken, enda avvikelsen är att jag lämnat något större pedalspel efter att jag en gång vid landsvägskörning blev ståendes på vägkanten med rykande vänsterbroms efter att pedalspelet justerats enligt bokens 45...50 mm.

Man kan ju tänka sig att slutdreven i transmissionen inte tycker det är så roligt att misshandlas brutalt varje gång man kör av ilsket huggande bromsar som enkelt låser hjulen även med ett tungt schaktblad påkopplat, börjar bli så less på skiten så jag överväger som ett sista försök att pröva fetta in beläggen nästa gång jag öppnar bromsarna och se hur det inverkar. Bromsverkan är så pass bra på traktorn så jag är beredd att pruta på det på att få dem att ta mjukt i stället.

Mvh, Mikael
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962

LeifAndersson

#7 » 21:13:25, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort vajern som gör att handbromsen ska påverka båda hjulen även om pedalerna inte är hopkopplade. Den funktionen ställer till det vid justering och är till ingen nytta.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#8 » 21:48:51, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara ett sammanträffande men precis som du beskriver gjorde mina bakre trumm bromsar på dodgen.
- pallnit vid brevlådan varje morgon.
Rev å kollade, inget synbart fel. Men så en dag dog handbromsen..skaffade nya belägg och monteringssats
inför rivningen. Felet var enkelt, wiren hade lyckas kliva ur haken men jag bytte rubbet då den ändå var isär.
Ut med i princip helfräscha belägg och fjädrar, in med nytt å haka dit wiren.
- sen dess har den aldrig haft morgonsura bak bromsar.
Så det kan vara beläggen, nån påstod att vissa belägg behöver värmas för att få ut fukten så dom slutar hugga. Dom rackarna tar tydligen upp fukt över natten sen så det hela upprepar sig.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Hjulspinn (trådstartaren)

#9 » 15:34:28, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte meddela att jag lyckats få bromsarna att fungera någorlunda bra, gissningsvis ungefär så bra som torra lamellbromsar ska fungera när allt är i ordning. Förhoppningsvis kan detta hjälpa någon annan med likadana bromsproblem, felet var knepigt att hitta i och med att det inte syntes, men väldigt enkelt att åtgärda. Som ac tc skrev om sina egna erfarenheter med sin Dodge, så var det även I mitt fall beläggen som behövde bytas, även om de såg felfria ut. Antingen var det materialfel I beläggen, eller kanske mer troligt, så hade de sugit i sig den tjära(!) som en tidigare ägare smörjt in kulorna och kulbanorna med, även om mängden använd tjära inte var stor.

Efter att jag bytte beläggen i våras har jag hunnit köra en del och bromfunktionen är nu helt annorlunda mot vad den var tidigare. Numera kan man endast känna av vissa tendeser till huggande när traktorn stått stilla I fuktigt väder en tid och bromsytorna av järn blivit lätt angripna av ytkorrosion, annars funkar de mjukt och bra med fin bromsverkan. Med facit I hand borde jag ha bytt alla slitdelar i bromsarna redan när jag öppnade dem första gången i stället för att pröva mig fram enligt "trial-and-error". Alltid lätt att vara efterklok! Ståldiskarna som beläggen är fastnitade i var alla lite skeva men i.o.m. att de är rätt dyra att köpa nya så återanvände jag dem och bevisligen fungerar de ändå.

Så, 700:an får nog hänga med ett tag till :driver:

Tack ska ni ha alla som hjälp mig!

Hälsningar, Mikael


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Hjulspinn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:41, 11-06-2012
Ort: Österbotten, Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700 1982
Fordson Super Major 1962


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sorper79 och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se