Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ekonomiska självmord!

74 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 22:03:20, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder, jag vill veta mer om folk som plöjer ner pengar i olönsamma traktorer.
För min egen del så har jag renoverat en BM350 med 650 hytt.
Jag köpte traktorn för 20 k, nu har jag lagt 25k på motorn..
Den används ca 50h om året.
Jag sålde min case-ih 1056 billigt (85k), nu saknar jag den och funderar på att köpa en likadan för 110k.
Vad är fel?
Är jag ensam?

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



jörgen.ottosson

#2 » 22:10:11, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt behöver inte vara "lönsamt" ......men man vill gärna få mer för mindre.....och det funkar aldrig. ( eller kanske i bland om man har tur... :klia: ... :idee3: .... :ohnej: ..... :snow: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mattias Petterson

#3 » 22:13:48, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En semester resa är sällan lönsam i jämförelse. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

grevenwiklund

#4 » 00:02:54, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller själv på med en personbil. En citroen Xm 2.1 td med automatlåda. Bilen har bara rullat 17 tusen mil. Men insprutningspumpen läcker. Skickad i veckan till dieselmeken i Aneby fö ompackning,injustering och provkörning i bänk. 3500kr plus moms. Nya gasklockor till fjädringen 5st. 2100kr. Nya glödstift. Bytt oljan i automatlådan sex gånger nu,får bara ut tre liter åt gången. Nu växlar den fint och oljan är äntligen röd. 1500kr i olja. Sedan blir det lite uppspackling av kaross och ny lack på bilen. Detta blir mitt ekonomiska självmord. Men om 20 år har jag en bil som är värd en hel del. En citroen Xm i toppskick och rostfri hittar du knappt i Sverige idag. Och skönare är svårt att åka.
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!

4 personer gillar det här inlägget.
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

bmrobban (trådstartaren)

#5 » 00:11:51, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har den uppfattningen/erfarenheten att fransmännen gör sköna bilar som endast kräver minituöst underhåll för att fortsätta att vara i världsklass.
Dessutom tror jag att dom är världsledande på dieselmotorer.
Väl slösade slantar!
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

helldisk

#6 » 00:46:44, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Som rubriken lyder, jag vill veta mer om folk som plöjer ner pengar i olönsamma traktorer.
Vad är fel?
Är jag ensam?


Nej du är inte ensam! Finns många på detta forum som plöjer ner pengar i något som kostar MYCKET mer än det smakar. Tex jag själv :vissla: .... Köper en traktor för 8000:- och kastar in 100,000:- för att få snurr på den. O än är den inte färdig.... :insomnia: :insomnia: Helt sinnessjukt men va tusan, pengar ska användas!!

Mitt projekt liksom många andras är omöjliga att räkna hem ekonomiskt. Vore man ett företag skulle man konkat för längesen :lmao: Men jag ser det inte som en förlust allt jag spenderat på min JD, jag ser det som läropengar och att jag lärt mig väldigt mycket under resans gång och kommer fortfarande lära mig mycket mer, och kunskap! det är ovärderligt!! För mig iallafall.


:bira: Kör bara, de löser sig :bira:
Det är skillnad på det man vill ha och det man behöver

8 personer gillar det här inlägget.
helldisk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:40, 26-12-2012
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Caterpillar 910
MF 135
Mercedes MB Trac800
Zetor Crystal 8011
John Deere 4040

bmrobban (trådstartaren)

#7 » 00:54:51, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du dök upp i tråden!
O kul att höra exakt hur ohälsosam din kalkyl är :grin:
Till ditt försvar så har du en fin traktor som många(här på maskinisten ) avundas. :buga:
Min e ju fortfarande ful, men går fint
Det enda min gamle kämpe kommer att tjäna pengar på är sladdning av grusväg, den e nog betald om 20 år :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Mikkel

#8 » 06:52:13, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klurig frågeställning vad som måste löna sig eller ej. :klia:
Om man går på bio och betalar 120 kr och tycker att filmen är otroligt bra, ja då va det värt biobesöket men de 120 kr är "borta". Värdesätter man glädje o känsla och roliga mekartimmar i pengar, lite svårt att mäta bara, ja då tycker jag att det "lönar sig". Nu blev det filosofiekonomisvammel. :vissla:

Sen kan det vara bra att tänka på alternativen, när man köpt och renoverat en traktor, kan man få tag på en garanterat nyrenoverad traktor på blocket för samma summa ?

Själv vill jag inte ens tänka på hur mycket jag lägger ut på privata mekar o braåha-saker. :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mattias Petterson

#9 » 07:02:29, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det retsamma ju när man kan få tag i något nyare och bättre för mindre pengar än man kostar på det gamla. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

63an

#10 » 08:32:50, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Happ happ HAPP! De finns nostalgi bakom många inköp å med lite fix får man en hyfsad maskin som i mitt fall har varit hopplöst att vara utan...Eftersom jag bränner 25 000 under näsan om år så struntar jag i om traktorn eldar 25 000 om år, enda kravet jag har är att den ska fungera när jag behöver den! Andra åker på sem. till utlandet då fixar jag lite provocerande stenar eller drar iväg till brasan med några lass sopor eller röjer snö, så den fyller gott å väl sin funktion hos mej å klart den har passerat 100 000 vid de här laget! Vho cares? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#11 » 08:51:13, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

100000 är alltså fyra års näsbränna . Vad kostar det att skapa och underhålla en öl mage?
Det finns ett utryck "Summan av alla laster är konstant" det gäller att välja sina laster .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#12 » 09:11:39, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte som att driva företag, det är frågan om en hobby som ska ge livskvalitet! Och livskvalitet måste få kosta! Ska man se ekonomiskt på allt så skulle man inte skaffa kärring och barn heller, för det kostar också och inte stiger de i värde direkt. Man kan helt enkelt inte ha några företagsekonomiska värderingar på livet, det är inte det som det är frågan om. Ska allt i privatlivet värderas i pengar och hur förnuftigt det är så blir man snart odräglig och får sitta där och försöka "glädja" sig åt den ekonomiska vinning man gör på den situationen! :sad:
Så gör inga företagsekonomiska jämförelser på livet, det hör just företagande till. Det kostar att leva det gäller bara att lägga den kostnaden där den ger så mycket välbefinnande som möjligt, så har man råd så man inte skapar rena ekonomiska problem för vardagen så lägg det som kan avvaras där det skapar välbefinnande. Det kostar helt enkelt att må bra, bara att olika personer får lägga stålarna på olika objekt och känns det rätt så är det också så! :thumme:
Jag är omgiven av folk med hästar och hur mycket kostar inte det, men ingen har så vitt jag vet några företagsekonomiska kalkyler bakom att syssla med den hobbyn!
Utom möjligen den som hyr ut stallplatsen då! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

achedlund

#13 » 09:34:44, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Ursus 385-4 Turbo med haveri på insprutningspumpen och dåliga bakdäck. Tänkte att jag skulle göra en bra affär. Så här i efterhand ångrar jag mig lite. Fick den iofs billigt men med facit i hand hade jag nog gjort annorlunda.
Jag har bytt pump, bakhjul, startmotor, termostat, packningar och så är allt väl om det inte vore för att jag dessutom behöver byta bromsar, styrstag, navreduktionen vänster fram läcker, turbons funktion är mycket osäker, något i kopplingen låter..spännande men bara ibland, taket måste renoveras och när jag väl är klar med det är den fortfarande ful som stryk och måste rostlagas och målas upp. Dessutom kostade jag på den 10000 i frakt från mitt tidigare residens till min nuvarande gård. Här har jag också bara blå hallen att skruva i.
Så därför köpte jag dessutom en Ford 5000 med sprucken lastare, oljeläck, dåliga bakdäck, läckage från servon, trasig instrumentpanel och en eldragning som är minst sagt spännande + att även den behöver rostlagas och målas om.
Med andra ord, när min köplust slår till far min förmåga till kritisk granskning ut!

MEN, det må ha kostat mer än det smakat men tillfredsställelsen när man är klar och kan se resultat av slitet är rätt skön.
Samtidigt får man ju säga att om jag köpt en dyrare traktor så är det inget som säger att kopplingen inte skulle haverera eller hydraulpumpen ge upp eller att man åker på någon annan nit.
När jag är klar med allt vet jag ju vad jag har och att dom då är i princip nyrenoverade.

7 personer gillar det här inlägget.
achedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:42, 11-06-2013
Ort: Sörbyn, Bodens kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385A Turbo, Ford 5000 med Trima 912H lastare.

magirus

#14 » 11:36:57, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

achedlund skrev:Med andra ord, när min köplust slår till far min förmåga till kritisk granskning ut!


Kloka ord!! :buga: Kan bara instämma :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

helldisk

#15 » 20:49:06, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är ju inte som att driva företag, det är frågan om en hobby som ska ge livskvalitet! Och livskvalitet måste få kosta! Ska man se ekonomiskt på allt så skulle man inte skaffa kärring och barn heller, för det kostar också och inte stiger de i värde direkt. Man kan helt enkelt inte ha några företagsekonomiska värderingar på livet, det är inte det som det är frågan om. Ska allt i privatlivet värderas i pengar och hur förnuftigt det är så blir man snart odräglig och får sitta där och försöka "glädja" sig åt den ekonomiska vinning man gör på den situationen! :sad:
Så gör inga företagsekonomiska jämförelser på livet, det hör just företagande till. Det kostar att leva det gäller bara att lägga den kostnaden där den ger så mycket välbefinnande som möjligt, så har man råd så man inte skapar rena ekonomiska problem för vardagen så lägg det som kan avvaras där det skapar välbefinnande. Det kostar helt enkelt att må bra, bara att olika personer får lägga stålarna på olika objekt och känns det rätt så är det också så! :thumme:
Jag är omgiven av folk med hästar och hur mycket kostar inte det, men ingen har så vitt jag vet några företagsekonomiska kalkyler bakom att syssla med den hobbyn!
Utom möjligen den som hyr ut stallplatsen då! :vissla:



Mycket mycket kloka ord!! :thummar: Det gäller som sagt att lägga pengarna på det som gör en glad i livet! Må de vara en traktor eller hästar osv, spelar ingen roll bara man får ut livskvalité av sina hårt förvärvade slantar! :rock_on:
Det är skillnad på det man vill ha och det man behöver

3 personer gillar det här inlägget.
helldisk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:40, 26-12-2012
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Caterpillar 910
MF 135
Mercedes MB Trac800
Zetor Crystal 8011
John Deere 4040


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: David, Luleå, mpersson76 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se