Det är ett fenomen som är speciellt på dieslar, de går lika bra om det kommer något brännbart genom insuget som genom spridarna, bara det att de inte går att reglera och kan bli stark som aldrig förr om de hittar föda i insugningsluften!
En insprutningpump som hänger sig på fullvarv är riktigt beskedlig jämfört med om den får "rätt" blandning färdig i insuget när motorn är varm!
Största problemet med "sluten
vevhusventilation" på en diesel är om maskinen välter, då kan den hitta 5-10 liter
olja som den drar vi sig och varvar helt okontrollerat tills den stannar för att motorn totalskurit och/eller oljan är slut!
Och ska man ha sluten vevhusventilation på en diesel så ska motorn vara i skapligt skick, att ta hand om vevhusgaser från en sliten motor på det viset gör att all riktig injustering av motorn omöjliggörs.
Det är något som traktorskojare håller på med för att dölja en taskig motor, inget för seriös användning om motorn andas för mycket!