Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vevhusventilation till insug.

37 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jac

#16 » 08:19:09, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står inget om dieselar i den här artikeln men det står lite om varför den är sluten på bensinmotorer. Årtalen när man kom fram till detta är lite överraskande
https://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase ... ion_system
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



dc_lindberg

#17 » 08:47:21, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hm... det finns -inget- vettigt skäl att leda oljediman genom förbränningsrumet, vare sig via eller inte via luftfiltret...

På VW boxer 4 hade fanns en oljekylare/kondensringsburk, vari oljedimman (övertrycket från vevhuset) kunde kondensera och rinna tillbaka ned i motorn/tråget (där oljan gör mer nytta...).
På avatarmoppen går detta att bygga om till. LAPD luftburna enhet byggde om motorerna så att "collector chamber" verkligen hade den yta som krävs för att oljedimman skall kunna kondensera. På så sätt "kring gick" man problem och lagstiftning i Kaliforninen och fick på köpet en mycket bättre fungerande BMW boxer motor.

Avgasreningskrav?
Hallå där!
Man vill -inte- börja elda med "spill olja" !...

Det det gäller är att i bl.a. Kalifornien lär det vara mycket dryga böter på oljeläckande motorer... så, för att slippa risken drar man helt sonika oljan genom motorn...

Skummade Wiki-artikeln. Kanske är det sant/rätt, kanske inte. Jag var inte med då, och har inte sett förklaringarna någon annan stans. Har praktisk erfarenhet av BMW boxermotorn, och har ett antal bekanta världen över som har exakt samma erfarenhet av just BMW boxer (luftkylda 2-ventilaren). VW motorer 1200-2000 boxer lika så.
Kan inte för mitt liv begripa vitsen av att skicka inte olja, som kondenserar i utrymmen som är i högsta grad tempererade (omväxlande varma och kalla) då det bildas kondens där... Olja + vatten => "gegga"... Geggag kletar ingen förgasare... Kanske inte har någon effekt alls i insprutningssystem, utan bara "drygar ut" bränslet?
Att pumpa in olja, vidsidan av diesel, i en dieselmotor... hm... låter inte sunt... förklaringen gavs klart och tydligt av Leif ovan.

Håller på att vevhusventilationen inte skall vara sammankopplad med insuget/luftiltret! ...men så är det på min VW T4... å när slangen mellan toppen och insuget var sprucken... då var motorn "rostskyddsbehandlad"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Jac

#18 » 09:06:37, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En väl förbränd oljedimma är ett mindre miljöproblem än en som går rakt ut. Det är ju inga stora mängder som eldas.

Även den enklaste slutna vevhusventilation har nån typ av oljefångare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#19 » 09:17:07, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Briggs&strätton körs med ventilationen rakt ut så blir nog inte spakryttarna så glada, så visst är det bättre att elda upp skiten kontrollerat än att det skall ryka rakt ut när man klipper gräs.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#20 » 09:56:47, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normala vevhusgaser är inget problem men när det börjar ryka lika mycket ur vevhusventilationen som avgasröret så ser en del det som en lösning att vevhusgaserna sugs in i motorns insug. Det är mest i det läget någon funderar på vevhusventilationen på sitt fordon, är motorn frisk så är det inte många som bryr sig om den! :???:
Och att anordna ett slutet system i det läget är ingen lösning på det problemet. :!:
Ser man ett sådant arrangemang på en maskin vid värdering så noterar man motorn som osäker/behov av kontroll!
I praktiken betyder det ett avdrag med 15-20k när värderingen summeras! :sad:
Ser ni en Volvodiesel med oljepåfyllningslock från en gammal B20 och en slang som försvinner bort från det så åk och köp en hamburgare och vänd sedan hemåt igen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bengt Erik Eriksson

#21 » 11:18:05, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Så om jag överväger att göra detta på min farmall med tröskpekins så blir jag stämplad som oseriös?? Motor är frisk och jag har inte sett någon rök från ventilationen. Men motorns original rör får inte plats efter att oljefilter och oljetrycksgivare kom ivägen... :(
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Janson1

#22 » 11:21:32, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BEE: Inte dugg oseriös. Så länge man har koll på motorns slitage/utandningsluft och har någon slags oljefälla så är det helt ok.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#23 » 16:25:31, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om du skulle göra en eller flera oseriösa saker i ditt liv betyder inte automatiskt att du är en oseriös person !
Du vet skillnaden mellan bokstavlig och bildlig tolkning av andras ord och behöver int bli stött.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#24 » 19:27:57, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sluten vevhusventilation är i grunden en bra lösning, på bensinare så är det dessutom ganska enkelt att få till.
På dieslar blir det värre då man måste hindra oljan från att nå insuget, ett välbyggt fungerande system så funkar det.
- Du slipper vevhus oset, ngt mindre soppaförbrukning, miljömässigt mkt bättre alltså mest bara plus..så länge oljan inte kommer med.

Man skulle kunna fundera på att dra in dom i avgasröret istället, helst nånstans där det är riktigt hett. Inte lika bra men skiten blåser åtminstone ut i avgasröret med lite fart åt rätt håll istf under "sitsen".

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mf33

#25 » 11:53:21, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Sluten vevhusventilation är i grunden en bra lösning, på bensinare så är det dessutom ganska enkelt att få till.
På dieslar blir det värre då man måste hindra oljan från att nå insuget, ett välbyggt fungerande system så funkar det.
- Du slipper vevhus oset, ngt mindre soppaförbrukning, miljömässigt mkt bättre alltså mest bara plus..så länge oljan inte kommer med.

Man skulle kunna fundera på att dra in dom i avgasröret istället, helst nånstans där det är riktigt hett. Inte lika bra men skiten blåser åtminstone ut i avgasröret med lite fart åt rätt håll istf under "sitsen".


Hade/har inte Ursus ngn typ av slang ansluten på undersidan av burken på avgas.??

Jag hade en gång en Ursus 1204 4wd och den rök fasen i vevhuset, när man skruvade loss oljepåfyllningslocket med motorn igång och missade att hålla i det for det alltid åt h-e, som en raket :uupps: .Traktorn och motorn va egentligen skrot men den startade och gick, va faktisk stark som attan också.
Eftersom det osade och rök om motorn gjorde jag faktiskt en, vilket tydligen är en dödssynd, egen sluten vevhusvent.
Innan gick det inte va vid traktorn och det osade in i hytten också. Knökade och körde med den i flera år tills det dök upp Polacker på gården och viftade med en fet sedelbunt :djaevul: :djaevul: .

mv h Mojje

3 personer gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Bengt Erik Eriksson

#26 » 21:18:59, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den slangen suger väl ut damm från luftfiltret ?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mf33

#27 » 22:07:33, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Den slangen suger väl ut damm från luftfiltret ?

Hej

Så kanske det var, kommer bara ihåg att jag sett den där slangen som går in i dämparen på en Ursus (zetor?)

mv h Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

CHEMAS (trådstartaren)

#28 » 20:54:47, 16-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog inte blivit så mycket klokare då tråden verkar delad. Hehe. Men ska man ha sluten vevhusvent så bör man ha en oljeavskiljare iaf. Då tänker jag en ifrån en kylmaskin. Perfekt för ändamålet. Varm gas som strömmar igenom. Den olja som kommer med leds sedan ev ut eller tillbaka till motorn. Ja vem vet…. Känns möjligt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

Jac

#29 » 21:01:00, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Luftspjäll används i kritiska applikationer.
https://www.youtube.com/watch?v=Im3Wvrk6muA


Länken dog, prövar med en ny: https://www.youtube.com/watch?v=xmIfjmvXp0I
Annars sök på tuben på runaway diesel
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#30 » 08:10:31, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Sverige (och, tror jag, alla ECE-länder) har det varit lagkrav på sluten vevhusventilation på vägfordon sedan slutet av 60-talet. Det kravet kom alltså några år innan de allra första avgasreningskraven som började gälla 1971-72.
Främsta skälen till att man införde sluten vevhusventilation här var att det hade hänt lite väl ofta att öppen vevhusventilation orsakade att det trängde in koloxid i kupén, föraren blev mer eller mindre koloxidförgiftad och ställde till med olyckor.
En sak som har hänt ibland på bensinmotorer är att vevhusgaserna innehåller så mycket brännbara ångor att man får en brännbar gasblandning i motorrummet och rätt vad det är kan det bli en ganska rejäl puff. Med oönskade följder som t ex uppslagen motorhuv eller brand.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Google Adsense [Bot], soren.strandberg och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se