Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

HVO-diesel, räddningen för många av oss?

138 inlägg • Sida 2 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bacon

#16 » 23:25:02, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag tänkte att det kanske inte var godkänt i moderna bilmotorer men det är det nog då.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



ac tc

#17 » 23:47:50, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVO skall inte påstås komma från cellulosa industrin för det gör den inte.
Tallolje diesel gör det däremot, tallolja är en biprodukt från sulfatprocessen som kan vidareförädlas till diesel.
Hvo verkar komma från växtoljor typ raps, palm samt div slakteriavfall.
Tjära skulle i princip kunna processas till diesel men det är knappast försvarbart då verkningsgraden skulle väldigt låg, tveksamt om det skulle täcka skördaren/ skotaren.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Henric Johansson

#18 » 23:56:54, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns på min lokala mack, billigare än riktig diesel ( utan rme ). Hade något att göra med skatten.

Ytterst få biltillverkare som lämnar motorgaranti om du kör på alternativ , Volvo gör det inte, kör Volvo själv.

Lastbilssidan verkar öppnare, både Volvo och Scania verkar godkänna eller vara på väg att godkänna HVO.

Vill testa, men riskerar inte motorgaranti för att stilla min nyfikenhet....

Om lagringsbeständigheten är så bra som påstås kommer både gammelscanian och Victorn bli miljövänliga.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Bacon

#19 » 00:06:03, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag fattat det är skillnaden på rme och hvo att rme tillverkas genom att rapsolja blandas med metanol. Metanolen gör att hartset fälls ut och sjunker till botten. En mycket enkel process.
Hvo tillverkas genom att rapsolja värms upp rejält och blandas med vätgas och körs genom en katalysator. Hartsen bryts ner och resultatet blir dieselbränslet och vatten. Hvo-processen är så effektiv att man kan späut eller ersätta rapsolja med typ vilken olja/fett som helst.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#20 » 00:21:24, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst tillverkar man RME genom att blanda rapsolja och metanol, men det är inte frågan om att något harts fälls ut - harts finns inte i rapsolja. Utan det som händer är att metanolen reagerar med fettsyrorna i rapsoljan och gör om dem till estrar. Restprodukten blir glycerol (förr kallat glycerin), som är tyngre än estrarna och lägger sig på botten. Man kan göra samma sak även med rapsolja och etanol om man har bättre tillgång till den, men då kallas slutprodukten REE istället. Processen är i princip enkel men det är mycket som kan gå snett ändå. Den är känslig för vissa slags föroreningar i råvarorna, t ex får det absolut inte finnas några rester av koppar eller kopparsalter med i rapsoljan eller alkoholen. Det kan också gå snett om det är fel pH-värde, fel temperatur, för mycket vatten i alkoholen eller något annat.

En annan variant på syntetisk diesel är s k FT (Fischer-Tropsch)-diesel. Den framställer man genom att först göra syntesgas av vad som helst som innehåller kol - idag brukar man använda grot eller annan biomassa, förr var det stenkol eller brunkol - och sedan skicka den genom en lämplig katalysator vid högt tryck och hög temperatur. Syntesgasen är i princip samma sak som gengas men utan kväve - man måste tillföra ren syrgas istället för luft till gasgeneratorn. Ur katalysatorn får man en kolväteblandning som påminner om råolja och som sedan kan raffineras till olika oljekvaliteter. Det lär vara den tekniken som används för att göra basoljan till syntetiska motoroljor. Dieseloljan man får ut ur FT-processen blir mycket bättre än den man kan göra av mineralolja men bensin blir mer tvivelaktig - får bl a mycket lågt oktantal.
FT-processen användes först av tyskarna för att göra syntetisk bensin och diesel under andra världskriget, efter kriget kördes en del FT-anläggningar i USA innan råoljepriserna sjönk så kraftigt att de konkurrerades ut några år in på 50-talet , på senare år har man gjort FT-bränslen i stor skala i bl a Sydafrika och något sydostasiatiskt land (Malaysia eller Indonesien).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bacon

#21 » 00:53:31, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok inte godkänt i bilarna än då. Nu ska min bil skrotas i dagarna så det är inte så noga men även den nya kommer få detta bränsle i vilket fall.
Jo FT-diesel är den heliga gralen men det är avancerad teknik och ingen har mig veterligen lyckats bygga fungerande storskalig anläggning med trä som råvara. Hvo-tekniken finns tillgänglig här och nu. Det är väll typ förgasningssteget dom försöker få att fungera med gobigas-projektet. Hur går det för dom? Sist jag hörde nått så hade dom väldiga problem med tjära.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#22 » 09:09:37, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Preem kallar sin Evolution diesel baserat på tallolja för HVO.
http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evo ... on-diesel/
Undrar var haken finns som gör att vi i Sverige inte kör på ett inhemskt producerat driv medel, som anses vara miljövänligt .
Är det att det inte har möjlighet att generera lika stora skatte intäkter som fosil bränsle
Eller sitter Preem på något patent när det gäller talloljan?
För egen del kan jag se vissa fördelar att det inte är någon i Ryssland som håller på kranen till vårat bränsle. Har inte siffran men största delen av råoljan vi importerar kommer från Ryssland.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bacon

#23 » 10:10:10, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väll större skatteintäkter? En stor hake är nog att det inte är godkänt i bilarna än. Jag tankar på paroy och det kommer från en finsk anläggning så det är nog inget patent det hänger på. Denna finska anläggningen drogs igång då när oljan var över 100 dollar, då var råvaran indonesisk palmolja och det tog hus i helvete för att det skövlades regnskog så det blev malpåse tills nu när man fått det att fungera med slaktavfall och raps.
Jag var på banken i höstas och la om lån, jag frågade bankmanen lite allmänt om investeringsläget och om oljepriset sa han att Opec har ju lagt om sin taktik nu, dom försöker pumpa upp så mycket dom kan innan det är försent. Alla i branschen vet att det kommer alternativ nu och eftersom den råvaran aldrig kommer ta slut så kommer priserna aldrig upp till så höga nivåer igen. Det kan komma en liten rekyl nästa år för plastindustrin är fortfarande beroende sen är det bara utför.
Hälften av vår olja kommer från Nordsjön häften från Ryssland. Men med dessa låga priser borras inga nya källor i Nordsjön så den ryska delen ökar hela tiden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#24 » 18:07:53, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all respons! :thummar: Mycket intressant läsning! I mitt fall med "kola" på tankens väggar, som inte lyckades göras rent fullt ut, och rör där det antagligen sitter samma skit i, hur verkar det när HVO kommer i kontakt med detta? Löser skiten upp sig och sätter igen allt som finns?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

63an

#25 » 18:31:19, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad som händer men i dagarna så vägrar Piteå pengar till utveckling av annat bränsle på fabriken i stan, de är nån snubbe där som håller på med analys å tester av troligen dieselbränsle, tror de var i Måndags artikeln var med om detta i Piteå tidning se! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Björnolsson

#26 » 20:38:59, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kör samtliga våra lastbilar på firman på HVO och har gjort så i ngr månader, Ser inga negativa effekter än, snarare tvärtom.
Körs i både Scania och volvo, Dock skulle det bytas några packningar i de gamla scaniorna. Det enda som är märkbart är att alla bilar har dieselvärmare och avgaserna från dessa osar fanns när de går på HVO.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

2 personer gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Aqualize

#27 » 00:21:21, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på Preem Evolution Diesel+
http://preem.se/privat/drivmedel/produk ... on-diesel/
I min Valmet 6300 från 1991. Någon som tycker jag är tokig och borde lägga av? Gör över med så lite diesel per år så att ha en cistern/tank hemma och beställa hem går inte. Så endera detta eller hänvisad till bilmackarna. Åker till en Såifa-station så det är enklare än att krångla in i stadskärnan eller stå vid Tanka.

Är det någon bra tillsats man bör ha i en inte uråldrig men rätt så gammal motor?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

torbjorn_forsman

#28 » 00:26:38, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska bara vara glad å motorns vägnar att det moderna bränslet, vad det än är av för sort, inte längre innehåller svavel.
Det var ju svavlet i forna tiders dieselolja som bildade svavelsyra i samband med kallstart och varmkörning, och orsakade det mesta av cylinder- och kolvringsslitaget på den tiden (egentligen inte slitage utan snarare frätskador). Svavelsyran gick också hårt åt ventiler och avgassystem, och bidrog till att smutsa ner motoroljan i förtid.

Skulle sedan ett modernt dieselbränsle ha någon annan mindre trevlig egenskap, så tror jag nog att man kan ha överseende med den bara man slipper svavlet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#29 » 09:21:58, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Kör på Preem Evolution Diesel+
http://preem.se/privat/drivmedel/produk ... on-diesel/


Är 7% RME i den.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Tolita

#30 » 01:15:00, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.sbuss.se/tanka-hvo/

Finns en del intressant att läsa på länken!
Tolita
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:08, 05-01-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718
Zetor 6718
Ford Cargo 813


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se