Tänkte fortsätta lite med rapporten, har bara en kvarstående elfråga ännu: Hur fasiken jag bör bära mig åt för att säkra av framljusen utan att riskera att bli helt mörklagd om säkringen går. Visst borde det funka att säkra av bägge lampornas
helljus resp.
halvljus på två säkringar? Annars behövs ju 4 säkringar för dem...
Har en ny beställning från Olssons på gång, pga en nyupptäckt läcka på oljetrycksröret då jag startade motorn igen. Suddig bild men man ser tydligt precis var det läcker, och att det är rätt mycket... måste ha kommit åt det under renoveringen. En fördel med ren och nylackad
traktor att man så enkelt lokaliserar såna här saker.
Jag måste ju ha kommit åt röret under renoveringen, men funderar på om det kan ha läckt lite innan också. Det vore ju himla käckt om det visar sig att det bara var oljetrycksröret som låg bakom all den här skiten - då kommer det ju bli tätt nu!
Fixade lite fördelaktig lutning inför byte av
olja i
växellåda och hydraul:
Oljan såg rätt OK ut, men pluggarna hade fångat upp lite spån på sina magneter (jo, den ena är avtorkad
):
Eftersom den har läckt lite olja vid kraftuttaget passar jag på att byta packboxen där när jag ändå tappat ut oljan. Det var mycket enkelt att få ut PTO-axeln, jag lade PTO-spaken i "engine", skruvade upp de tre bultarna som håller den och sedan räckte det att dra med handkraft i axeln, via en k-axel.
Så här såg det ut på insidan. Efter lite råd från olika håll tror jag inte jag bryr mig om att försöka byta inre sugsilen/filtret till hydrauliken, med tanke på att det är lite bökigt och att oljan och det yttre MP-filtret såg rätt fina ut.
I botten satt dock en del skit och några små metallspån som jag tänkte försöka torka bort förhand. Får bara hoppas att man inte fastnar med handen i det där hålet...
Hade tur som råkade ha ett rör av lämplig
diameter hemma, för att knacka ut packboxen. Den satt riktigt hårt, fick ta till storsläggan.
Men till slut kom den ut! Notera lädertätningen!
Eftersom o-ringen runt packboxhållaren såg fin ut utgår jag från att det var packboxen som orsakade läckaget och tänkte bara byta denna.
Funderar även på att byta avgaskröken, eftersom det börjat gå hål på den här och jag vet inte hur länge till den kan tänkas hålla.
Antar att det inte är någon mening med att byta grenröret samtidigt, eftersom det verkar OK. (Utöver att det inte verkar så lätt att få loss bultarna mellan grenrör och böj, totalt sönderrostade. Tyvärr drog jag lite på en utan att värma först och då gick ju bulten av förstås
)