Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

New Holland TM 165 i Björnarbo, inköp & fortsatt liv

244 inlägg • Sida 17 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

gaffa

#241 » 22:31:18, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart det ska vara nya maskiner och en tork för 20 miljoner, ger fint avskrivningsunderlag. Nicke och Pettersson delar hellre med sig en halv miljon varje år till storstädernas arabiska ledighetskommite.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



e_pettersson

#242 » 08:23:47, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejdå, jag nolltaxerar.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#243 » 12:46:55, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som lantbrukare o växtodlare kan man drabbas av många problem, just skattetrycket har jag hittills tyckt varit hanterbart…
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

SK Racing

#244 » 13:52:25, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte så mycket i tillföra när det gäller stora investeringar o stora maskiner, på 90 talet så fanns inte det,(där jag jobbade) men när det gäller tex skatten så var det inte direkt det som jag hörde på 90 talet heller från dom jag jobbade för, vad som då var ett stort o extremt osäker kort, det var när div pärmbärare med noll koll på verkligheten kom ut o förklarade hur det skulle vara, ANNARS!!!

Det var en mycket obehaglig upplevelse och alltid förenat med inte helt små kostnader, ofta helt omotiverat o helt utan förankring i verkligheten, div skatter o avgifter var ju kända sedan tidigare och gav ju inte upphov till div oförutsedda utgifter och problem, utan skatterna som skulle in var ju kända och kunde ju planeras o med rätt skött verksamhet o dess bokföring så blev det ju liksom inga överraskningar.

Generellt så är det ju så med skulder o inköp, skuldsätter man sig inte o köper, så är det ju heller inga pengar som ska införskaffas, varken före eller efter skatt, men det är ju väldigt förenklat.

Tex mot slutet när jag jobbade så ökade ju kraven på gödselplattor o pissbrunnar o båsplatsernas bredd o djup osv, istället för o investera i byggnader o gödselförvaring, så minskades djurantalet så befintliga byggnader o lagringskapacitet räckte till, kostade inte en enda krona att utföra, lite mindre omsättning blev det ju, men inget som påverkade rörelseresultatet totalt i vart fall.

För o citera Farbror Joakim Von Anka: En sparad slant, är en tjänad slant :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gunno och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se