Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovering och frågor volvo bm 400

32 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

td70 (trådstartaren)

#1 » 07:55:43, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Snart är det dags att börja/fortsätta renoveringen av bustern. Anledningen till renoveringen är att grenröret och avgaskanalerna i topplocket är nästan helt igensotade.
Frågan är nu att lönar det sig att sätta nya kolvringar? Har hört och att oljan hålls mycket renare efter kolvringsbyte.
En annan fråga: finns det några stora skillnader mellan Perkins D913(busterns motor) och AD3.152? Det är nämligen lättare( vad jag förstått) att hitta delar till AD3.152 än till D913. Varifrån får man tag på t.ex kolvringar till den?
Tackar iförhand!
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2



D13A

#2 » 16:15:36, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

när du byter kolvringar så inspektera fodrerna är troligen också slitna. delar finns på OIE.se och du är helt rätt på det D913 och AD 3 152 är inte samma motor så ta delar till rätt motor
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

td70 (trådstartaren)

#3 » 20:56:56, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann påbörja projektet idag så nu är toppen av. Inga spår/synlig nötning på cylinderfodren. Nu är problemet den att oljetråget inte vill komma loss. Alla skruvar och muttrar är bortplockade så det borde inte sitta fast. Hur ska man få loss tråget?

Tyvärr inga bilder
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

sverre_99

#4 » 12:05:28, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det satt rätt hårt på min 320, fick bända loss lite försiktigt runt om tills packningen släppte!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

td70 (trådstartaren)

#5 » 17:07:23, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Idag hann jag ta itu med busterprojektet. Tvättade topplocket, ventillocket, kylaren och andra små delar. Så hann jag även inspektera cylindrarna och där väntade en överraskning: i cylinder nummer 2 är fodern sprucken. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170324/b9b096419fdf9b7aa7954b2bd7c6a053.jpg

Så i cylinder nummer 3 väntade en ännu större överraskning: Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170324/56f430d28a310019b5cee7a3b98cda76.jpg

Den biten som är borta kom loss när jag endast kände lite på fodern!
Hur ska man byta foder? Sä tror jag att kolvarna måste bytas ut, det är väldigt mycket spel mellan kolv och cylinder (syns med ögat).
Fortsättning följer!
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

sverre_99

#6 » 18:27:51, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser märkligt ut.. kan de blivit skadade redan vid monteringen? Man ser ju fortfarande honingsspåren så värst slitna kan de väl inte vara.

Du fick nog isär den motorn i grevens tid :)


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

td70 (trådstartaren)

#7 » 18:42:06, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har kommit vidare med mekandet men oljetråget vill inte ge sig. Har nån några idéer om hur jag kan få loss tråget? Alla bultar och muttrar är skruvade bort(tror jag iaf).
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170328/c3ef38de111fc6a82a45a5b11fd6dd26.jpg
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

igelkottar

#8 » 18:54:18, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen skruv på undersidan?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Turbodiesel

#9 » 19:00:45, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtta skruvar per sida tror jag, och de två bakre (precis framför flänsen) är betydligt längre än övriga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Volvo BM 6300

#10 » 19:20:11, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Åtta skruvar per sida tror jag, och de två bakre (precis framför flänsen) är betydligt längre än övriga.

Dessa två längst bak är lätta att missa. Det finns 9 bultar bakåt mot svänghjulskåpan.
Bild
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

td70 (trådstartaren)

#11 » 07:18:19, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Fick igår äntligen loss oljetråget!
Så plockade jag ut kolvarna och dom såg riktigt bra ut, kanske några små repor. Var för några dagar sedan till en firma som reparerar motorer och där sade en äldre arbetare att det finns två typer av foder dvs färdiga och halvfärdiga. Han sade också att dom halvfärdiga är mycket bättre men då måste man ha losa motorn och fört den till motor mekar firman för att dom fodren ska pressas dit och sedan borras för att dom är färdiga att pressas dit men insidan är obearbetad. Vilken tycker ni man ska satsa på?
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

Janson1

#12 » 07:36:34, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är det dyraste alternativet är det bästa, nya foder som "råämne" och sedan bearbeta dom på plats vilket kräver att motorn är lös ger klart det bästa resultatet. Sedan att välja servicefoder skall ju gå också, se tråd "Motoröversyn volvo BM320". Dom är mer tänkta för byte av ett foder hemma hos brukaren för att sen kunna köra vidare tills en riktig renovering. Vilket man skall välja är väl upp till ägaren själv att bestämma. Det blir ju plånbok, hur mycket skall traktorn användas, är det kritiskt att den alltid fungerar?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#13 » 07:38:37, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollera blocket noga när dom gamla foderna är ute så det inte är sprickor i godset mellan cylindrarna.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

td70 (trådstartaren)

#14 » 07:58:17, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar!
Traktorn är ju endast en gårdstraktor, används i vårbruket, sätta potatis om våren och ta upp dem på hösten men farsan tänkte att man skulle kunna börja köra i skogen med den. Framöver kan det nog bli mer körning med den. Jag funderade såklart med farsan(hans traktor, hans pengar) och han tyckte att vi ska lägga dom halvfärdiga fodren. Han tyckte också att det är bäst att laga motorn i toppskick när man nu en gång håller på.

2 personer gillar det här inlägget.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

sverre_99

#15 » 09:28:56, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på att få riktiga foder i pressade, de här servicefoderna verkar inte vara helt enkelt att få till *host*

Dessutom så blir det inte speciellt mkt dyrare om du inte köpt delar redan. Du måste ändå bort med koppling & svänghjul för att kunna byta alla ramlager så då har du blocket i princip redo för att lämna iväg.

Tror kostnad för foder & borrning ligger runt 3000SEK och är kolvarna ok så är det ju bara en omgång ringar till det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se