Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 805

198 inlägg • Sida 14 av 14
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MN

#196 » 06:58:59, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vevaxeltätningar "knackar man in" enligt VHB så slipper man göra om jobbet
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Lingerino (trådstartaren)

#197 » 10:33:54, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså... synd jag inte tog nån bild. Brickan sitter innanför tätningen mot en liten kant i blocket.... Innerdiametern är klart större än remskivans del och går fritt ifrån densamma .... Hann inte se exakt hur det såg ut för vevaxeltätningen följde med när jag drog ut remskivan och då va brickan lös kvar inne i blocket runt vevaxeln. Nu är tätningen iaf inknackad så den ligger jämns med blockkanten. Gick inte längre. Vi får väl se om det håller tätt.... men som jag ser det så verkar brickan vara stationär hur konstigt det än verkar ?
Förstod nog inte vad du menar MN med att "knacka" in.... Jag har svarvat till ett rör med rätt dia då jag trodde vevtätningen skulle in lite längre i blocket men det tar stopp när den är jämns med blockkanten så jag har lämnat det så
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

Lingerino (trådstartaren)

#198 » 10:47:05, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter med fler bekymmer..... Oljepluggen till avtappningen är paj.... gängdelen har lossnat från skruvskallen...
Har aldrig sett denna typ av oljeplugg förut.... Är fjäderbelastad med en typ av kona i toppen som är mer rundad än konad men som man kan förmoda ska ligga emot nån typ av säte... Är det för att få "dubbeltätning" ? först "konan" som fjäderansätts mot ett säte och sen själva skruvskallen med bricka ? eller har den nån annan funktion ?
Borde väl gå ersätta med vanlig bult och kopparbricka ?
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kniifen, Oggepogge och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se