Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fordson (super)dexta med kryplåda funnen.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

CountyBruff

#16 » 15:12:44, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asfaltläggaren kan eventuellt vara byggd av County cars Ltd.
Det finns en liknande på Vägmuséet i Kjula Eskilstuna, den är byggd av County.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



gaffa

#17 » 16:27:15, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det County som har byggt den så är den vara värd sin vikt i guld!
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Stark1

#18 » 16:34:52, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Är det County som har byggt den så är den vara värd sin vikt i guld!


Den är inte billig även om den med all säkerhet är byggd av Howard Rotovator, vet att en frisk och frasch och extremt mycket vanligare till Major kostar runt £1000 på öriket, men som du säger skulle det vara en Countybyggd sak så är den ännu ovanligare och ännu dyrare.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Turbodiesel (trådstartaren)

#19 » 16:41:36, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som ser värdet i detta vraket så byter jag gärna mot en väl fungerande superdexta med hitch, oberoende pto & diffspärr, deal? :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Johan.S

#20 » 10:03:00, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Dexta med kryplåda kan inte vara särskilt vanligt, det dök upp ett vrak som suttit monterad på en liten asfaltsläggare.. Blev lite sugen på att flytta över kryplådan till mitt dextaprojekt. Har även en liten förhoppning motorn, men det återstår att se hur den klarat sig i regnet.
Bild


Vi har också en Dexta, för övrigt den enda riktiga jordbrukstraktorn här på gården. Den är utrustad med hitch, frontlastare (Källve 600), samt tysk dragkrok (Jost gaffeldrag som sitter ovanför kraftuttaget).
Hitchkrok är bra. Tyvärr blir det problem att använda veven till lyftarmsjusteringen när hitchen är upphissad, då spärranordningen sitter där uppe. Ett annat problem med deras konstruktion är att det inte finns något jordbruksdrag att montera i hitchen. Men självklart skulle jag inte vilja vara utan hitchkroken, fördelarna överväger.

Däremot saknas krypväxel, vilket man i bland önskar att den hade. Som nämnts i det här inlägget var krypväxellådor till Dexta (oftast) tillverkade av Howard. Dessa bestod av en planetväxel som kunde aktiveras vid behov. Dessvärre gick de lätt sönder, man fick inte belasta dem. Syftet var att kunna köra traktorn långsamt (krypfart) på full gas (marschfart på motorn), i samband med jordfräsning, inte att ge traktorn bättre kraft.

Just den där krypväxellådan ser dock inte ut som den brukar göra, den där växellådssektionen tycks vara mycket längre än de brukar.
-Möjligen annan tillverkare, annan utväxling, och annan kvalitet, än det brukar vara...

Observera att en reduktionsväxellåda för SuperDexta inte passar till en Dexta, och tvärtom. Det är olika typer av splines i övergången mellan växellåda och slutväxel.

//Johan

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Turbodiesel (trådstartaren)

#21 » 06:21:21, 08-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cool information, denna hade supermotorn (3.152) och mekanisk insprutningspump. Kalmardextan jag har i drift har troligen haft lilla motorn & vakuumregulator original,. Nu är den inne på den tredje (& troligen sista) motorn, som innan översyn haft sju svåra år på de sju haven. Tror den gillar lite pisk på fast mark bättre än saltvatten..

Borde egentligen kolla, om det finns något stabilt sätt, att plocka ut äkta drivhjulsberoende pto. Det är svårt att plocka ut alla hästkrafter på två hjul, åtm på hala rötter & våt blankis. :mrgreen:

Mysteriet med snigelväxellådan fortsätter att vara, just ett mysterium, tills vidare..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se