Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Sugsil John Deere 3350

70 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MaltiMulta (trådstartaren)

#61 » 17:26:56, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har du mätt transtrycket än? ska ligga i storleksordningen 10,5bar, och ligger det lägre så får huvudpumpen ingen olja, 4wd kopplingen tycker jag inte bör dränera transtrycket i tillslaget läge, eftersom den är negativ = fjäderbelastad.

Mäter du trycket så borde du teoretiskt kunna se vilken koppling som sänker det. Det tar en stund med bra tryck innan övrig hydraulik fungerar ordentligt.

Kommer jag ihåg så ska jag kolla lite i manualerna.


Har mätt tryck nu. Inte helt säker på att jag mäter "rätt". Men det jag gjort är att koppla in en manometer till ett av uttagen bak. Där har jag sedan gett tryck och kom upp i ca 170-175 Bar på alla 4 uttag.

Med tryck på har jag sedan slagit till och från snabbkopplingen,fyrhjulsdriften och servon och mätt skillnaden. Är det rätt tillvägagångssätt?

Skillnaden på snabbkopplingen av/på var ca 10 Bar. Ingen skillnad mellan högt och lågt varvtal. Varningslampan till hydrauliken tändes som vanligt om jag inte gav högre varvtal, då släcks lampan.

Servon varierade ganska kraftigt, så lite svårt att ge någon siffra.

Fyrhjulsdriften gav ingen skillnad mellan av och på. Ingen skillnad mellan högt och lågt varvtal.

Vi stängde av traktorn och lämnade tändningen på, solonoiden till fyrhulsdriften verkar få ström, men den klickar inte när man trycker på/av-knappen. Ska den inte göra det?

Är trycket på ca 170-175 Bar normalt?

Jag antar att det kommer ut olja om man tar bort solonoiden ?

Kanske är det ändå solonoiden det är fel på?

Förklarar ju dock inte snabbkopplingen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn



Turbodiesel

#62 » 23:22:36, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionstrycket mäts på växellådslocket och har inget med hydraultrycket att göra, jag kan inte förklara din uppmätta tryckskillnad riktigt. Men det är i alla fall fel sätt att mäta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#63 » 11:03:53, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herr 3350 på operationsbordet..

Kolvtätningarna till friläggande av lågsnabbväxel (negativ/fjäderbelastad) har upphört att vara tillfredsställande, bara mjöl kvar, troligen av PU-material.
Bild
Bild

Beläggen har släppt ungefär till hälften på lågsnabblamellerna.
Bild

Ruttna tätningar som sitter runt rören för snabbväxel, kraftuttag och 4wd.
Bild

Högsnabben har släppt allt beläggmaterial till oljan, troligen detta som fanns i sugsilen tidigare, nu är det bara stål kvar vilket inte driver speciellt bra. Speciellt inte när lågsnabben förtfarande ligger kvar aktiv, eftersom dess koppling inte släpper.
Bild
Bild

Planethållaren har fått sig en smäll av värme, men den borde klara sig, ska detaljgranska den ordentligt.
Bild

Transpumpen ser oroväckande frisk ut, troligen en välservad traktor (vilket framgår även av det yttre skicket) som främst fallit offer för ålder. Normalt är transpumpen ganska plågad & repig på bonnatraktorer.
Bild
Bild

Här bor kopplingarna för 4WD, snabbväxlar och kraftuttag, när de inte har tillfällig semester.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy

#64 » 19:52:07, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du detta är något som orsakats av fel olja genom tiderna?
Välservad behöver ju inte alltid betyda att folk kört på rätt olja...
Eller brukar lameller ge upp så där!?


En annan fråga till Turbodiesel som egentligen är lite off-topic:
Lider inte 50-serien av samma fenomen som många 40:s med brustna rör mellan trans-pump och hydraulpump?

/Henke



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#65 » 19:03:46, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lamellerna avled av slirning när kopplingen inte orkade frikoppla, och det orsakades av en åldrad tätning av plastmaterial (PUR). Den var nummerändrad så jag hade hoppats att den var av något snajsigt gummi idag, men den var fortfarande av plast. Normala hydraultätningar av samma material faller även de av ålder till slut.

Jag tror inte att detta har med fel olja att göra, min övertygelse är att det är ett ganska normalt åldersfenomen.

Flest rör har jag bytt på 3130, någon 40-serie och ingen 50. Röret jag bytte på denna 3350 berodde på att det inte gick att få loss på avsett vis, det vek sig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy

#66 » 20:50:44, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Flest rör har jag bytt på 3130, någon 40-serie och ingen 50. Röret jag bytte på denna 3350 berodde på att det inte gick att få loss på avsett vis, det vek sig.

Låter positivt. Ska titta på en 2450 imorgon som eventuell ersättare mot 2140:n.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

MaltiMulta (trådstartaren)

#67 » 22:18:00, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Fortsätter i tråden med annat problem.

Traktorn gått bra utan strul sedan ingreppet ca 1 år sedan.

Problem uppkommet idag:
servon går segt/knackar och beter sig allmänt otrevligt.

Möjlig orsak: läckte tidigare ganska ordentligt med olja från ett hydrauluttag under gång ett tag, fick därför fylla på med några liter. Fyllde på med nedanstående olja utan att riktigt tänka mig för då jag senare kom på att oljan byttes till Hy-Gard. Hur känsligt är det om man blandar dessa två oljor?

Innan jag kom på att det var hy-gard i slog jag i kanske 2-3 liter till idag vid 5 tiden, körde nån timme innan ovanstående inträffade. Kan ju inte vara ett sammanträffande? Men om det nu är oljan, varför märktes inget första gången jag slog i ( ca 20-30 drifttimmar sedan)?

Frågan är hur jag går vidare. Är lagom sugen på att punga upp med runt ett par tusen i olja. Men gör det hellre än att riskera traktorn...

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

håkan 13

#68 » 17:53:02, 19-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
är det där en olja för våta bromsar?? för om det är det så tror jag inte det är såå farligt!?
är väl bromsarna som är det som är känsligt på JD...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

MaltiMulta (trådstartaren)

#69 » 11:31:04, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men var låg hydraulolja som var problemet helt enkelt.

Vågade inte chansa utan tappade oljan och fyllde på med ny och fräsch hy-gard samt bytte filter. Kände det var nästan dags ändå plus ganska stor rep för ngt år sedan, allt såg bra ut i sugsilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Turbodiesel

#70 » 23:24:56, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade detta, bra att den fungerar igen.

Har du fått någon ny smed hemmavid?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kjällå och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se