Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Sugsil John Deere 3350

70 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MaltiMulta (trådstartaren)

#46 » 20:25:18, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
MaltiMulta skrev:Motoroljan.

Verkar inte vara den ni pratar om....

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Nej T520 kommer ifrån Q8....står med på översta lappen du fick med, såg ja nu.

Aldrig hört talas om motoroljan tidigare heller.....och vet inte exakt vilken klassning du Ska ha, men jag tror API CF, och det står ju CI-4 på den du har köpt, och det är ju en bättre klassning.
Antar att detta är en halv-synt olja?


Jag tror det är en mineralolja? Skillnaden mellan syntet och mineral kan jag inte, men det behöver vi inte ta i den här tråden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn



MaltiMulta (trådstartaren)

#47 » 20:28:03, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
MaltiMulta skrev:Vart köper jag Hy-Gard ? Säljer inte M&E den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Hy-Gard är garanterat en Shell-olja, med extra "JD-tillsatser" vad jag har förstått. Dock kan du nog bara köpa Hy-gard hos JD-återförsäljare.
Men med tanke på lappen du fick med där.....borde de inte ha T2200 att sälja då?
Vissa JD-ÅF har den också, men bäst pris gissar jag på att du får på Swedol.
Men du får väl kolla först om du över huvud taget kan lämna hem kombi-oljan...


Jag kan byta 2/3 då jag öppnade en av dom... var där förra fredagen och handlade.

Motoroljan då.... köra på nuvarande och byta om nått halvår?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#48 » 20:35:37, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:
Andreas.karlsson skrev:
MaltiMulta skrev:Vart köper jag Hy-Gard ? Säljer inte M&E den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Hy-Gard är garanterat en Shell-olja, med extra "JD-tillsatser" vad jag har förstått. Dock kan du nog bara köpa Hy-gard hos JD-återförsäljare.
Men med tanke på lappen du fick med där.....borde de inte ha T2200 att sälja då?
Vissa JD-ÅF har den också, men bäst pris gissar jag på att du får på Swedol.
Men du får väl kolla först om du över huvud taget kan lämna hem kombi-oljan...


Jag kan byta 2/3 då jag öppnade en av dom... var där förra fredagen och handlade.

Motoroljan då.... köra på nuvarande och byta om nått halvår?

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Okej, du får väl se vad de säger när du ringer! :)
Motoroljan verkar inte vara några bekymmer....huruvida du ska ha 15-40 eller vanlig 10-30 kan jag dock inte uttala mig om.
Halvår? Du kan nog köra på samma i ett par år, beroende på hur mycket du kör såklart!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#49 » 21:11:05, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har de gått på oljefronten??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

MaltiMulta (trådstartaren)

#50 » 21:55:39, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Hur har de gått på oljefronten??


Jag ringde honom och ja det är en av dom mest prisvärda oljorna jag köpt av han. Dom försäkrade att det skulle fungera utan några som helst problem. Jag litar på dom iallafall. Anser att om dom visste att det inte skulle fungera så skulle dom inte kunna sälja det utan att förstöra sitt rykte ganska snabbt.

Så, jag slog i oljan, ca 49-50(2 dunkar á 20 l sen körde jag med 1.5 l bägare) l innan det var fyllt till översta strecket. 52 l ska tanken rymma. Traktorn stod plant vid tappning. Men jag får känslan av att det var ett par liter kvar i tanken.

Starta traktorn och körde ratten och 3-punkten. Har inget bra att köra på hydrauluttagen här.

Testade snabbväxeln men den varnade precis som innan. Se bild nedan. Nu testade jag lite och märke att om jag höjde gasen till ca till 2000 varv så försvann det. Testade att lägga i den på hög sen slå i en växel, köra sen peta ner den till låg. Och det blir ju skillnad så något verkar ju fungera. Men varningssignalen förbryllar mig....

Kan det vara pumpen som tagit stryk pga ett silen var igenklegad?

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Turbodiesel

#51 » 22:51:26, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon givare/kabelanslutning precis ovanför transmissionsfilterkoppen? Det är isåfall filterkontakten, och ventilen innanför givaren kan behöva motioneras när den varnar för filter i onödan. Jag har för mig att det inte sitter någon egentlig transtrycksgivare på denna här, men jag är inte helt säker.


Beträffande oljan så stör jag mig mest på att säljaren lättvindigt rekommenderar universalolja, den riktiga "Teb" transmissionsoljan hade gått oberörd under min radar..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MaltiMulta (trådstartaren)

#52 » 08:11:23, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har du någon givare/kabelanslutning precis ovanför transmissionsfilterkoppen? Det är isåfall filterkontakten, och ventilen innanför givaren kan behöva motioneras när den varnar för filter i onödan. Jag har för mig att det inte sitter någon egentlig transtrycksgivare på denna här, men jag är inte helt säker.


Beträffande oljan så stör jag mig mest på att säljaren lättvindigt rekommenderar universalolja, den riktiga "Teb" transmissionsoljan hade gått oberörd under min radar..


Den kostade 4 kr mindre per liter eller vad det nu var. Men det är ju bl.a. för att han köper in större batcher av den oljan. Men han sa att han skulle tänka på att ge alternativ nästa gång och inte rekommendera den mest prisvärda (i hans tycke) direkt.

Turbo, vad är det du är räds om man använder den här oljan? Blir det större slitage helt enkelt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

MaltiMulta (trådstartaren)

#53 » 12:41:37, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar ingen givare ovanför filtret( se bilder ), ej heller över returfiltret.

BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#54 » 22:58:37, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för dig...fungerar traktorn som den ska nu?? :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

MaltiMulta (trådstartaren)

#55 » 08:46:53, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Ja nu ska vi se då. Traktorn verkar fungera bra motormässigt. Växellådan lika så. Snabbväxeln fungerar om man går upp i ca 1500 varv.

Det jag har fått problem med nu är 4-hjulsdriften. Den drar inte på framhjulen.

Farsan (den står hos han just nu) mätte solonoiden och den verkar vara ok. Dvs troligen något maskinellt.

Igentäppt sugsil? Jag har inte utfört åtgärden enligt Andreas förslag att sila oljan igen. Kan det hjälpa?

Annars är det väll bara att byta kopplingen. Ska inte vara extremt svårt vad jag hört/läst då man inte behöver dela traktorn utan enbart dra ut axelns framifrån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Turbodiesel

#56 » 01:26:44, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte att du ska byta någon fyrhjulsdriftskoppling (men du kan ju alltid kolla till den) innan du hittat orsaken till det låga transtrycket, jag har för mig att 50-serien har spärrar som hindrar snabbväxel, kraftuttag & fyrhjulsdrift från att användas när trycket är för lågt. De gamla hade inte det i samma utsträckning med brända kopplingar som resultat när något blev fel .

De fyrkantiga lamellresterna är helt klart från antingen hjulbromsarna eller någon av de andra kopplingarna.

Sugsilen skadar ju inte att kolla igen, eftersom den var nästan helt full sist, men den stora frågan är varifrån lamellerna kommer..

Att köra runt med lågt transtryck är riktigt illa tyvärr.

Så här ser lamellerna för hjulbromsarna ut på en betydligt större & nyare JD, men det är liknande utseende på de andra kopplingarnas lameller, om ingen av de har sintrade lamellskivor:
Bild

Och här har beläggningen släppt helt:
Bild

De här har blivit skadade av överhettning, men det blir liknande resultat om det kommit vatten i oljan av en, eller annan anledning, beläggen kokar loss i små eller stora bitar av den uppsugna fukten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MaltiMulta (trådstartaren)

#57 » 12:32:01, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag tycker inte att du ska byta någon fyrhjulsdriftskoppling (men du kan ju alltid kolla till den) innan du hittat orsaken till det låga transtrycket, jag har för mig att 50-serien har spärrar som hindrar snabbväxel, kraftuttag & fyrhjulsdrift från att användas när trycket är för lågt. De gamla hade inte det i samma utsträckning med brända kopplingar som resultat när något blev fel .

De fyrkantiga lamellresterna är helt klart från antingen hjulbromsarna eller någon av de andra kopplingarna.

Sugsilen skadar ju inte att kolla igen, eftersom den var nästan helt full sist, men den stora frågan är varifrån lamellerna kommer..

Att köra runt med lågt transtryck är riktigt illa tyvärr.

Så här ser lamellerna för hjulbromsarna ut på en betydligt större & nyare JD, men det är liknande utseende på de andra kopplingarnas lameller, om ingen av de har sintrade lamellskivor:
Bild

Och här har beläggningen släppt helt:
Bild

De här har blivit skadade av överhettning, men det blir liknande resultat om det kommit vatten i oljan av en, eller annan anledning, beläggen kokar loss i små eller stora bitar av den uppsugna fukten.


Vad kan det låga transtrycket bero på ? Har idag konstaterat att fyrhjulsdriften verkligen inte fungerar. Var inte helt säker på det tidigare.

Vart kan jag läsa om 50 serien faktiskt har spärrar enligt din text ovan?

Olika symptom och fel:

- Fyrhjulsdriften drar inte
- Snabbväxeln enligt tidigare
- Har haft lite problem med att servon slutat svara vid något tillfälle, även idag då ratten typ låste sig när jag backade.

Som info, kraftuttaget har fungerat felfritt.

Kan det vara något elektriskt?

Är lite osäker på i vilken ände jag ska börja felsöka. :help:

Läste i annan tråd att det kan vara 4WD-solenoiden?

Hur kan man konstatera om det är 4WD-kopplingen som är trasig?

För andra läsare med liknande problem så finns kanske just ert svar i någon av dessa trådar (kanske även mitt... )
https://thefarmingforum.co.uk/index.php ... ure.77792/
http://farmingforum.co.uk/forums/showth ... ring-fault
http://www.fwi.co.uk/community/topic/john-deere-4-wd/
http://farmingforum.co.uk/forums/showth ... al-4wd-pro
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

MaltiMulta (trådstartaren)

#58 » 13:32:11, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en video på insidan/delar av en JD3350. Kanske kan komma till nytta på något sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=9eKe8nUO0Rk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

MaltiMulta (trådstartaren)

#59 » 18:36:07, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag pratade med Åhmans i Linköping. Dom misstänkte att det var 4WD-kopplingen det var fel på. Då den även skulle skapa problemen med servon och snabbkopplingen också, om den läcker så tappar hela systemet tryck och snabbkopplingen skulle då också få sin del av smällen så att säga.

Skulle det vara ett elektriskt fel så skulle kopplingen troligtvis ligga på hela tiden så att säga, och det skulle vara konstant 4WD istället för som nu där den inte fungerar alls.


Förhoppningsvis ligger felet där så man slipper klyvning och mer mastodonta reperationer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Turbodiesel

#60 » 00:33:35, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt transtrycket än? ska ligga i storleksordningen 10,5bar, och ligger det lägre så får huvudpumpen ingen olja, 4wd kopplingen tycker jag inte bör dränera transtrycket i tillslaget läge, eftersom den är negativ = fjäderbelastad.

Mäter du trycket så borde du teoretiskt kunna se vilken koppling som sänker det. Det tar en stund med bra tryck innan övrig hydraulik fungerar ordentligt.

Kommer jag ihåg så ska jag kolla lite i manualerna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se