Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Sugsil John Deere 3350

70 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson

#31 » 18:46:49, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:
Andreas.karlsson skrev:
MaltiMulta skrev:Så nu såg det kanonfint ut när det rann ut vid sugsilen.
Har skruvat upp alla oljepluggar enligt boken.
Det var ingen olja alls i filtret, 10-15 l var inte tillräckligt för att det skulle nå dit, kanon tycker jag. Slipper jag tänka på att det blandar sig med hydraul 46 där sen.
Nästa dumfråga: kanon eller kalkon att lägga loctite blå på gängorna till pluggarna?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Med tankte på att du snart ska lossa på allt igen, så tycker jag nog inte de finns någon anledning att klistra...allt lär ändå sitta bra med rätt moment. Men ev tätningar/oringar är säkert inte dumt att byta....men är det tätt så går de säkert ett tag till :thumme:


Jag hade nog inte tänkt lossa på det igen. Men tror du det hade varit bra så är det ju ingen stor grej att köra runt det lite o sen tömma i siltratt ner i dunkarna igen. Kanske ok att köra med traktorn några timmar innan man gör det kanske, eller vad tror du?
Jag har förövrigt ingen returkoppling. Något som jag gärna haft för att spara pumpen. Finns det "pluggar" att köpa med kopplingar på så man kan göra sig en egen retur? Eller hur gör man det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Med tanke på all skit, så får du ju ett hum om hur mycket som kan finnas kvar om du tömmer ur efter ett par timmars varmkörning. Kostar ju inte mer än lite arbete!
Jag vet många som har kopplat en retur där du har en plugg ovanför tryckstångsfästet...dock ingen på just 40/50-serien.....så hur lämpligt det är, vågar jag inte uttala mig om. Själv har jag satt på en 90-vinkel på en hane och tömt rakt ner i en dunk.......en mindre säker variant som kanske inte vem som helst ska syssla med, men på tomgång och smyga med spaken så Bör det fungera. Går ju ansluta en slang också, ner i en dunk.
Kan också meddela att Jag hade låtit oljan stå ett par dagar i en dunk, så att all ev skit sjunker till botten. Lycka till! :) :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



MaltiMulta (trådstartaren)

#32 » 18:55:06, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
MaltiMulta skrev:
Andreas.karlsson skrev:[quote="MaltiMulta"]Så nu såg det kanonfint ut när det rann ut vid sugsilen.
Har skruvat upp alla oljepluggar enligt boken.
Det var ingen olja alls i filtret, 10-15 l var inte tillräckligt för att det skulle nå dit, kanon tycker jag. Slipper jag tänka på att det blandar sig med hydraul 46 där sen.
Nästa dumfråga: kanon eller kalkon att lägga loctite blå på gängorna till pluggarna?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Med tankte på att du snart ska lossa på allt igen, så tycker jag nog inte de finns någon anledning att klistra...allt lär ändå sitta bra med rätt moment. Men ev tätningar/oringar är säkert inte dumt att byta....men är det tätt så går de säkert ett tag till :thumme:


Jag hade nog inte tänkt lossa på det igen. Men tror du det hade varit bra så är det ju ingen stor grej att köra runt det lite o sen tömma i siltratt ner i dunkarna igen. Kanske ok att köra med traktorn några timmar innan man gör det kanske, eller vad tror du?
Jag har förövrigt ingen returkoppling. Något som jag gärna haft för att spara pumpen. Finns det "pluggar" att köpa med kopplingar på så man kan göra sig en egen retur? Eller hur gör man det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Med tanke på all skit, så får du ju ett hum om hur mycket som kan finnas kvar om du tömmer ur efter ett par timmars varmkörning. Kostar ju inte mer än lite arbete!
Jag vet många som har kopplat en retur där du har en plugg ovanför tryckstångsfästet...dock ingen på just 40/50-serien.....så hur lämpligt det är, vågar jag inte uttala mig om. Själv har jag satt på en 90-vinkel på en hane och tömt rakt ner i en dunk.......en mindre säker variant som kanske inte vem som helst ska syssla med, men på tomgång och smyga med spaken så Bör det fungera. Går ju ansluta en slang också, ner i en dunk.
Kan också meddela att Jag hade låtit oljan stå ett par dagar i en dunk, så att all ev skit sjunker till botten. Lycka till! :) :thumme:[/quote]

Många tack för din hjälp och rådgivning i den här tråden. Väldigt tacksam överlag för er som tar er tiden att hjälpa oss mindre kunniga. Uppskattas verkligen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#33 » 19:01:43, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[/quote]
Med tanke på all skit, så får du ju ett hum om hur mycket som kan finnas kvar om du tömmer ur efter ett par timmars varmkörning. Kostar ju inte mer än lite arbete!
Jag vet många som har kopplat en retur där du har en plugg ovanför tryckstångsfästet...dock ingen på just 40/50-serien.....så hur lämpligt det är, vågar jag inte uttala mig om. Själv har jag satt på en 90-vinkel på en hane och tömt rakt ner i en dunk.......en mindre säker variant som kanske inte vem som helst ska syssla med, men på tomgång och smyga med spaken så Bör det fungera. Går ju ansluta en slang också, ner i en dunk.
Kan också meddela att Jag hade låtit oljan stå ett par dagar i en dunk, så att all ev skit sjunker till botten. Lycka till! :) :thumme:[/quote]

Många tack för din hjälp och rådgivning i den här tråden. Väldigt tacksam överlag för er som tar er tiden att hjälpa oss mindre kunniga. Uppskattas verkligen

Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]
Bara kul om man kan hjälpa till! Vill dock poängtera än en gång att det jag skriver är bara hur jag hade gjort själv, utan att vara någon "JD-mek".
Har du provkört traktorn än?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

MaltiMulta (trådstartaren)

#34 » 19:08:19, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är oljan jag tänkt använda. Det var inte jag som valde utan dom på Malmqvist och Edling. Ser det misstänkt ut?

Bild

Bild

Här är pappret jag fick med från dom. Det understrykta ovan (75W-90) är för framhjulsdriften/axeln.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#35 » 19:29:02, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:Här är oljan jag tänkt använda. Det var inte jag som valde utan dom på Malmqvist och Edling. Ser det misstänkt ut?

Här är pappret jag fick med från dom. Det understrykta ovan (75W-90) är för framhjulsdriften/axeln.

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det har pratats mycket genom åren här och på andra forum, om vilken olja man kan hälla transmissionen på en JD. Det vanligaste svaret har varit att man inte ska hälla i någon kombi-variant, och inte heller någon ren hydraulolja.....utan en transmissons och hydraulolja anpassad för våta bromsar. Som oftast (och som med mycket annat) så är det ju en ekonomisk fråga, annars hade ju alla hällt i JD´s Hy-gard och inget annat, men den är ju oftast ganska så dyr, helt klart!
Jag hade nog valt en annan olja, men det borde finnas andra här som kan svara på om det är en lämplig olja du har fått?
Här är en länk till en utav trådarna ang olja : https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=63&t=168391&p=2120541&hilit=hygard#p2120541
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

MaltiMulta (trådstartaren)

#36 » 19:32:06, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljor är svårt, varför jag tog hjälp av M&E. De ska vara experter och verkar ha gott rykte vad jag har sett.

Nedan hittade jag om oljan. Den borde väll vara OK?

Bild

PS. Till motorn hade jag i en annan olja dom rekommendera.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#37 » 19:39:22, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:Oljor är svårt, varför jag tog hjälp av M&E. De ska vara experter och verkar ha gott rykte vad jag har sett.

Nedan hittade jag om oljan. Den borde väll vara OK?

PS. Till motorn hade jag i en annan olja dom rekommendera.

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Satt precis och läste samma sak! Dock verkar ju de 2 högra dunkarna på bilden vara mer anpassade just för våta bromsar.
Men klart att säljarna borde kunna sin sak.....och de lär väl inte va sämre än den smutsiga oljan som du hade i tidigare, men andra får gärna uttala sig ang detta!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Turbodiesel

#38 » 19:39:43, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle rekommendera Q8 T2200 om du tänkt köra med annat än Hy-gard. Och jag förstår inte riktigt varför M&E (som även är en av mina leverantörer) rekommenderar det billigaste alternativet, troligen tjänar de bättre på teboljan jämfört med Q8..

Till motorn ska du alla dagar i veckan ha en riktig dieselmotorolja, t,ex Q8 T520 eller liknande. Aldrig kombiolja i motorn!

Kombiolja är bättre än ingen olja alls, eller olja i dåligt skick, men den är inte optimal i någon applikation.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MaltiMulta (trådstartaren)

#39 » 19:49:55, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag skulle rekommendera Q8 T2200 om du tänkt köra med annat än Hy-gard. Och jag förstår inte riktigt varför M&E (som även är en av mina leverantörer) rekommenderar det billigaste alternativet, troligen tjänar de bättre på teboljan jämfört med Q8..

Till motorn ska du alla dagar i veckan ha en riktig dieselmotorolja, t,ex Q8 T520 eller liknande. Aldrig kombiolja i motorn!

Kombiolja är bättre än ingen olja alls, eller olja i dåligt skick, men den är inte optimal i någon applikation.


Jag får helt enkelt vänta och ringa och höra med dom imorn.

Men oljan jag köpt, är den skräp? Kan jag köra på den eller är det värt att åka o byta? Betalar ju gärna några hundra mer för nån bättre kvalitet om det förlänger livet på transmissionen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#40 » 19:50:42, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag skulle rekommendera Q8 T2200 om du tänkt köra med annat än Hy-gard. Och jag förstår inte riktigt varför M&E (som även är en av mina leverantörer) rekommenderar det billigaste alternativet, troligen tjänar de bättre på teboljan jämfört med Q8..

Till motorn ska du alla dagar i veckan ha en riktig dieselmotorolja, t,ex Q8 T520 eller liknande. Aldrig kombiolja i motorn!

Kombiolja är bättre än ingen olja alls, eller olja i dåligt skick, men den är inte optimal i någon applikation.


Turbo....jag tänkte precis på samma sak...det verkar ju vara en firma som har funnits länge, men antagligen så tjänar de mer just på denna oljan!

Röstar även jag på T520, helt klart!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

MaltiMulta (trådstartaren)

#41 » 19:54:06, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motoroljan.

Verkar inte vara den ni pratar om....


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Turbodiesel

#42 » 20:15:36, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Turbo....jag tänkte precis på samma sak...det verkar ju vara en firma som har funnits länge, men antagligen så tjänar de mer just på denna oljan!

Röstar även jag på T520, helt klart!


Jag har ofta den diskussionen med dom, i mitt fall jobbar jag mycket med kundmaskiner, och väljer jag oljor enligt tillverkarens rekommendationer och då gärna ett fabrikat som JAG litar på så har jag gjort så gott det går. En eller två kronor billigare per liter är totalt betydelselöst.

Att rekommendera kombiolja enbart till en transmission som ska ha ren "våta-broms" transmissionsolja tycker jag är aningen huvudlöst. Kombiolja är enligt min uppfattning egentligen en motorolja som är "dopad" med tillsatser för att klara livet tillsammans med våta lameller. MF rekommenderade kombiolja till hela traktorn ganska länge, men så blev motorerna inte särskilt gamla heller, och att skruva med dom blir mer som gruvarbete, med tjockt sedimenterat slam.

Kombioljan finns för att marknaden efterfrågar den (eller för att oljesäljarna tar den enkla vägen & lyckas sälja den), inte för att den egentligen behövs. Och den är ofta dyrare än både motor & transmissionsolja.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MaltiMulta (trådstartaren)

#43 » 20:20:33, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart köper jag Hy-Gard ? Säljer inte M&E den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaltiMulta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:37, 18-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 3350
Polaris sportsman 500 + XYZ vagn

Andreas.karlsson

#44 » 20:21:03, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:Motoroljan.

Verkar inte vara den ni pratar om....

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Nej T520 kommer ifrån Q8....står med på översta lappen du fick med, såg ja nu.

Aldrig hört talas om motoroljan tidigare heller.....och vet inte exakt vilken klassning du Ska ha, men jag tror API CF, och det står ju CI-4 på den du har köpt, och det är ju en bättre klassning.
Antar att detta är en halv-synt olja?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#45 » 20:25:02, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaltiMulta skrev:Vart köper jag Hy-Gard ? Säljer inte M&E den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Hy-Gard är garanterat en Shell-olja, med extra "JD-tillsatser" vad jag har förstått. Dock kan du nog bara köpa Hy-gard hos JD-återförsäljare.
Men med tanke på lappen du fick med där.....borde de inte ha T2200 att sälja då?
Vissa JD-ÅF har den också, men bäst pris gissar jag på att du får på Swedol.
Men du får väl kolla först om du över huvud taget kan lämna hem kombi-oljan...
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: inli12 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se