Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 2200 tappa ur all glykol

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

north-hunt (trådstartaren)

#1 » 18:20:09, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Jag skriver för att fråga för min pappas räkning angående en traktor volvo bm 2200.Denna traktor började läcka glykol ganska mycket ifrån vattenpumpen och vi beställde en ny ifrån Vikabacken och han har hållit på att bytta denna pump själv.Han tappade ur glykolen genom att lossa slangen som går ifrån underkant på kylaren till vattenpumpen.Och han hade en stor balja under så han hade väl ingen riktigt koll på hur mycket som kom ut,men han bytte pump,tvättade ur kylaren men vattenslang och fyllde på ny glykol.Och enligt instruktionsboken skall det vara 15 liter glykol i detta kylsystem(Det är en Perkins diesel motor)

Men till problemet,då jag kom hem så hade han ca 8 liter blandad glykol kvar(jag köpte ut 8 liter koncentrerad glykol så han skulle ha 16 liter) och det gick inte i mer än ca 8 liter i systemet och nu har han kört en del så det är nog inga luftfickor kvar och nivån håller sig stabil.Kollade i helgen glykolens fryspunkt och fick den till ca 20 minu och denna ethylenglykol ifron okq8 ska ha ett frysskydd på ca 38 minus vid 50/50 blandning.

Så vad jag förstår så har han bara fått ur ca hälften av glykolen då han skulle tömma systemet.Så den stora frågan finns det nån annan avtappningsplugg förutom framme í kylaren(instruktionsboken visar bara kranen framme i kylaren).Eller hur ska man göra för att tappa ur all glykol? Det är ju som sagt en Perkins motor,tror det är samma motor typ i bm400,500 och 650 men olika hk.

Samt är en standard ethylenglykol ifrån okq8 ett bra val till denna traktor(239kr för 4 liter koncentrerad).Tacksam för hjälp.Mvh North-hunt
north-hunt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:20, 26-03-2017



torbjorn_forsman

#2 » 18:55:01, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta finns det en avtappningsplugg i bakre änden av motorns kylmantel också.
Det är vanligt att man inte får ut all kylarvätska när man tappar av genom undre kylarslangen, eftersom vattenpumpen ofta ligger högre än kylmantelns lägsta punkt.
Man brukar också ofta få lossa slangarna till värmepaketet och blåsa igenom det med tryckluft för att få ut allt som finns där. Likaså ev eftermonterad slangvärmare.

Tänk på att glykolprovare ofta är mer eller mindre konstigt graderade, i synnerhet är det ju olika skalor som gäller för etylen- respektive propylenglykol. Blanda gärna ett prov på 50/50-blandning av den här glykolen och vatten, och kolla vad din glykolprovare visar på det provet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 23:40:58, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakom startmotorn och/eller på samma plats fast på andra sidan har du pluggar eller kranar, du behöver bara öppna/lossa den ena. Ofta får man peta eller blåsa lite i hålet för att få ut något vatten..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

north-hunt (trådstartaren)

#4 » 01:08:55, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för hjälpen.Men har en fråga angående denna avtappningsplugg.På vänster sida(sidan kopplingspedalen sitter)så hsr jag sett att det sitter en rund plugg(som en 5 krona i diameter) bakom och lite nedanför startmotorn men en stor insexinfattning.Pluggen sitter inte långt ifrån skarven mellan motorn och växellådan, är det pluggen för kunna tappa ur ytterligare glykol?
north-hunt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:20, 26-03-2017

Turbodiesel

#5 » 01:18:54, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att det är en plugg för att kunna se svänghjulets referens & inställningsmärken t,ex för kontroll & montering av insprutningspump. Ska i alla fall inte vara någon glykol där..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

north-hunt (trådstartaren)

#6 » 02:17:40, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay, ja då ska den stora insexskruven få vara.Men då hittar jag inga andra pluggar/kranar än framme i kylaren och det står inget annat i indtruktionsboken heller.Men bara genom att tappa frame kylaren så får vi tydligen inte ur all glykol.

Men om man kopplar loss slangen som går ifrån vattenpumpen upp till värmepaketet och kör motorn och snabbt stänger av den då det slutar komma glykol, kan man tömma systemet helt då?
north-hunt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:20, 26-03-2017

Scania bonden

#7 » 07:25:37, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långt bak på motorns högra sida ganska långt ner sitter en plugg, tror att det är 5/8" ell möjligen 11/16" skalle på den, möjligt att det finns på v sida också. Det är iaf pluggen till blocket, ser ut som en bult rätt in i motorn.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Turbodiesel

#8 » 14:20:30, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det ser likadant ut på industri och traktorversionen så har du pluggen i mitten av bilden, bilden är tagen på den sidan av motorn där insprutningspump & startmotor ska sitta. Det blir inte det minsta tomt av att köra motorn, vattenpumpen pumpar inåt så att säga, och den kan inte pumpa utan att själv vara vattenfylld.

Kan du ta några egna bilder av motorn så går det nog lättare att hitta lämplig avtappningspunkt.

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania bonden

#9 » 21:25:19, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl en 5/8 skalle där?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

north-hunt (trådstartaren)

#10 » 18:50:31, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du på bilden den stora bulten mitt bilden som det sticker ut 2 trådar ifrån?
Visst hade det varit lättast att ta foto på motorn men jag kan inte sånt, bra att jag tagit mig till detta forum tycker jag och sedan sitter det frontlastare på den så det är svårt att se.Men jag var hem i helgen och var och tittade på traktorn ochn på höger sida (förutsatt att man står bakom traktorn) så sitter ju insticksmotorvärmaren i blocket och en bit nedanför den en bult ca10mm på den ett litet rör (-en nippel) ut ca 3 cm och gängning med en typ av vingmutter vad, är Det?
north-hunt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:20, 26-03-2017

torbjorn_forsman

#11 » 19:34:44, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stora saken i mitten är en f d motorvärmare. Avtappningspluggen är den med rostig sexkantskalle som sitter till höger och lite nedanför den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#12 » 19:55:54, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På BM 500 sitter blockets vattenavtappningskran strax under insprutningspumpen, vårtan för detta syns ovanför oljetryckskontakten på min bild. Den sitter i samma höjd som den bakre avtappningen, men startmotorn är i vägen där på 500, och troligen även på 2200.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

north-hunt (trådstartaren)

#13 » 22:12:10, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay.Om inte jag tagit helt fel så sitter startmotor på vänstersida och dieselpumpen på höger(om man står bakom traktorn och tittar framåt.
Om motorn på bilden vore monterad i en traktor, vilken sida av motorn skulle då vara mot kylaren.
Jag ska villigt erkänna att jag känner mig dum som inte förstår vad ni menar helt.Men om inte annat så kommer syrran att komma förbi i påsk och hon kan allt möjligt om datorer, smartphones osv, så då kan väl hon hjälpa till att fota och lägga in bilder så ser vi samma bild.Och Tack för att ni försöker hjälpa en novis och Glad påsk på Er!
north-hunt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:20, 26-03-2017

Turbodiesel

#14 » 22:16:42, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insprutningspump & startmotor sitter på vänster sida i den huvudsakliga färdriktningen. Motorn på min bild har kylaren åt vänster på bilden (framåt)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania bonden

#15 » 00:37:00, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara, vi ska ju hjälpas åt. Det är ju liksom meningen med alltihop. Pluggen du ska pröva att lossa om du kommer åt har ca 16 mm skalle. De allra flesta Perkinsmotorer jag har grejat med har haft en plugg på varje sida om blocket. Långt bak på motorn,
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se