Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trimma en gammal td40

42 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Turbodiesel

#16 » 20:06:41, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pullingmotorerna har ju knappt någon kompression innan turboladdningen kommer igång. Deras dåliga gång har inte mycket med svänghjulet att göra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



320 Volvo (trådstartaren)

#17 » 20:33:59, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag varit en sväng till verkstan igen och fått lite till gjort. Har tagit tagit med mig svänghjulet hem idag för att svarva av det en del på jobbet i veckan. Hur mycket vågar man plocka på det utan att motorn blir helt okörbar? Har även delat traktorn som synes men har tidigare inte förstått hur oberoende kraftuttag funkat. Har lite svårt att lösa det problemet ihop med den nya motorn för att inte göra traktorn helt obrukbar. Finns det någon som har en patent lösning? Vore tacksam om ni kom med förslagBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170923/087ff91474130a5c9ca9dd4369eb0033.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170923/66b6f3dd3d572dfb920db523497caf54.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170923/502daf3acc107edf5d69cd4976e512be.jpg


Skickat från min S60 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

pluton

#18 » 20:53:15, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju två splinesade axlar som sticker ut från växellådan. En går till kraftuttaget och en till växellådan.
Då sitter det följdaktigen två lameller i kopplingen, studera funktionen där en lång axel, bild 1, går ut från den inre splinsen.
Sen måste du ha rätt avstånd när du skruvar ihop motorn och sprängkåpan, stödlagret i motorn måste ha samma diameter som lamellaxeln och förmodligen har du tum från busterns axel men det är mm i TD40-motorn.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

johaniskogen

#19 » 21:18:00, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smidigaste lösningen måste ju vara o anpassa org svänghjul till nya motorn..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

320 Volvo (trådstartaren)

#20 » 10:43:32, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu förstått principen tack för förklaringen "pluton". Jag har med grunnat på att anpassa traktorns svänghjul till motorn men det är nog tyvärr omöjligt då traktorhjulet är 8 hålat och motorns är 10 hålat. Har varit lite inne på att göra någon typ av adapter mellan splinesaxlarna så det blir som en traktor med beroende kraftuttag och enkel lamell. Eller helt enkelt bara svetsa ihop båda axlarna, men då får man ju en brottpunkt där. Eller vad tror ni om detta?

Skickat från min S60 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

atlashjul

#21 » 11:33:59, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror lite på hur det ser ut , men svarva ner båda svänghjulens(tjocklek) och skruva ihop dom till en enhet, Farsan gjorde så på en mf 595 som det blev monterat en merca motor i.(behövde inte ens justera kopplingen när det blev monterat :-D ) . Men ska du lätta samtidigt så kanske inte detta är möjligt,, Som sagt beror på förutsättningarna, men är ett sätt.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

pluton

#22 » 11:58:58, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju gått i samma bryderier när jag hållt på att konvertera min Nuffield till TD40-motor.
Motorbyte i Nuffield till TD40
Dessvärre har projektet avstannat på grund av att jag renoverade på hjullastaren vilket var mer akut.
Löste övergången från tum på lamellaxeln till mm i stödlagret genom en tillsvarvad bussning.
Jag kom fram till att det rimligaste är att sätta traktorns kopplingspaket på TD40-motorns svänghjul så har man kvar TD40s startmotor och bibehåller alla funktioner med den dubbla kopplingen.

Bild
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

320 Volvo (trådstartaren)

#23 » 16:05:49, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätta ihop svänghjulen är ett alternativ faktiskt. Tyvärr blir det väl väldigt mycket tyngre än vad ett av hjulen skulle vara? Eller är jag fel ute? Problemet med min koppling på bm'n är att det är en 11 tums koppling medan det är 12 tum på td'n. Så den blir för liten för td'n. Ju mer jag funderar desto mer tror jag att jag stelopererar pro och växellådans axel med dom gamla kopplingarnas splineshylsor. Då blir den ju som med enkel koppling. Och vill man använda traktorn till något mer än race tex. vedkap så är det ju bara att lägga ut växel och starta kraftuttaget. Lagret i svänghjulet är ett millimeter på 47x20x14 och det är samma som på traktorn.

Skickat från min S60 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

atlashjul

#24 » 20:18:16, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva av båda till lämplig modell för sammanfogning, men tänk efter före om du inte har flera uppsättningar, är ju svårt att backa en (kapning) bättre å mäta några gånger för mycket.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

320 Volvo (trådstartaren)

#25 » 17:48:21, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Svarva av båda till lämplig modell för sammanfogning, men tänk efter före om du inte har flera uppsättningar, är ju svårt att backa en (kapning) bättre å mäta några gånger för mycket.


Vet du vad det kan tänkas vara för material i svänghjulen? Om det är svetsbart eller man måste bulta ihop dom?


Skickat från min S60 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

atlashjul

#26 » 22:12:36, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärn 99,9% skulle inte satsa på svetsning, som sagt räkna å mät efter förutsättningarna, svarva det ena med fläns,om möjlighet finnes gör så att det andra passar i flänsen så det centrerar sig själv. Men är du inte noga med uppspänningen så är de ju risk med vibrationer. Sen är det ju till och borra gänga ev försänka, men som sagt beror ju på förutsättningarna.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

320 Volvo (trådstartaren)

#27 » 13:51:23, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och tittat lite på hur svänghjul och allt runt ser ut och bestämt mig för att försöka göra en hylsa att foga samman drivaxel och pto axel av dom gamla lamellerna. Har även suttit och mätt lite drivaxelns splines och letat lite på Olssons i Ellös och kommit fram till att Mf 175s drivlamell passar på busterns drivaxel och har i stort sett samma ytterdiameter som td40'ns drivlamell. Felar bara 7 millimeter på diametern. Då går det att använda original solfjäder från motorn.

Skickat från min S60 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#28 » 21:36:46, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det blev en vild chansning och beställa en lamell och prova. Är det någon som tror att det kan fungera? Har även lämnat in ett prov på ett lamellcentrum från gamla lamellerna till en metallurg som ska analysera det och ta reda på om det är svetsbart eller inte. Håller tummarna.

Skickat från min S60 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

atlashjul

#29 » 23:13:34, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror centrumet :klia: är svetsbart, är nog nitat för att fjäderplåten i lamellen inte är svetsbar. Men kan va lämpligare och göra hylsan bultad, så du kan borra bort nitarna och skruva ihop delarna i befintliga hål ? om det låter sig göras.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

320 Volvo (trådstartaren)

#30 » 13:17:49, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Tror centrumet :klia: är svetsbart, är nog nitat för att fjäderplåten i lamellen inte är svetsbar. Men kan va lämpligare och göra hylsan bultad, så du kan borra bort nitarna och skruva ihop delarna i befintliga hål ? om det låter sig göras.

tyvärr så är bultdelningen på dom båda centrumen olika och även lite monterade i mitten av hylsan så det är nog tyvärr omöjligt att bulta ihop dom, men jag fick lite glädjande besked av min metallurg-kontakt. kolhalten i centrumhylsorna ligger på under 1%. så de ligger inom gränsen för svetsbarhet. eller som han sade" det är ett stål ,inte järn." :thummar:
Så det får bli min patent lösning för att inte göra traktorn helt obrukbrukbar.
väntar nu bara på min beställda lamell så vi kan kolla om även den passar.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henric.söderlund och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se