Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Den slagna Gjutjärns hjältens återuppståndelse VOLVO BM T810

339 inlägg • Sida 19 av 23
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

#271 » 00:08:13, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar stilen på dina rörkrökningar.
Göran i i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



PeterR

#272 » 00:25:28, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt snygga krökar!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

hermansson78

#273 » 20:06:13, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar ditt arbete Henke....
Glad över att se dig renovera något som är värt allt jobb i slutändan.. ps: din Tm blev jävligt nice med :razz:

1 person gillar det här inlägget.
hermansson78
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:30, 20-02-2016
Ort: blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 800

Henrik kullander (trådstartaren)

#274 » 12:52:31, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat med fästet för oljekylaren till motorn som jag måste flytta på för att få plats med den större hydraulpumpen.

började med att knacka ut en mall för hur hålen sitter på oljekylet


Bild
Bild

Efter hålen vart borrade så gav ja mig på att svarva orings-spåren och för att kunna svarva dem så fick jag svetsa fast en insexbult i hålet så det gick att få upp plåten i svarven. sen när hålen är färdiga så ska jag löda fast gängade anslutningar för att kunna dra slang emellan motorn och kylaren.

när man inte har riktiga verktyg så får man ta hjälp av McGuyver's tankesätt dvs Lös problemet :klia:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

jag fick inte gjort klart delarna idag för jag delar verkstaden med min kära mor som också bedriver verksamhet i lokalerna och hålla på att väsnas med vinkleslip och men gamla rangliga svarv är inget alternativ när mor har sin kursverksamhet igång.

så fortsättning följer en annan dag.
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

10 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Henrik kullander (trådstartaren)

#275 » 21:28:13, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag låter bilderna tala för sig själv :!:

delarna ska så klart blästras och lackas när tid finnes :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

lite rördelar som ska bli till sugledningar till hydraulpumparna, och rör mellan luftburken och turbon

Bild
Bild
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

29 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Henrik kullander (trådstartaren)

#276 » 23:41:39, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter mycket grubbel och tänkande angående hydraultanken så fick jag tyvärr göra ett STORT avsteg från min estetiska planering av projektet dvs att modifieringarna inte ska gå att se utan att titta riktigt noga :sad: :sad:

men hur mycket det än bär emot så får det bli näst bästa att använda volvo bm original delar till den extra tanken som en liten tröst i själen :snow: jag måste få upp oljevolymen för att kunna hålla ner temperaturen utan att mixtra dit någon oljekylare pga det mycket högre oljeflödet traktorn kommer kunna leverera nu.

tanken är hämtad från en 2105a den med komplett med fästen och allt.


så bara jag får lite tid nu så skall det byggas dit fästen och börjas klura på hur jag ska bygga sugledningen till pumparna :idee3:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

jag fick även köpt mig en annan hitchkrok som ja tänkte använda till 810an men jag råkade visst köpa från en Ford 6610 generation 3 dvs den var lite för ny, så underdelen passa inte från den ja köpte så jag monterar den på pappas 6610 istället och tar underdelen från den till 2105ans överdel som jag ska använda.


:laes_detta: ett TIPS till alla ni med 2105or och 2005or med dåliga hitchar kan leta efter hitchar från Fords generation 2 så passar underdelarna med kroken rakt av utan modifiering :laes_detta:

Bild
Bild
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

20 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

88ecr

#277 » 07:34:39, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford krok, ser nog inte ut så häromkring. Är det en trima eller dromone?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

johaniskogen

#278 » 08:33:42, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Ford krok, ser nog inte ut så häromkring. Är det en trima eller dromone?

Trima eller axla är de.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Henrik kullander (trådstartaren)

#279 » 09:23:20, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Ford krok, ser nog inte ut så häromkring. Är det en trima eller dromone?

Ursäkta att jag var lite otydlig angående detta med hitchen. Gemensam nämnare för både 2105an och dem flesta Ford från generation 2 är att dem har en hitch från AXLA och axla hade underdelarna standardiserade och man hade olika överdelar beroende på vilken typ av traktor tillverkare man sålde sina produkter till.

Hitchen som är på bild ovan är en nyare version från axla och den passar inte på 2105an så den ska byta plats med den hitchen som sitter på pappas traktor.
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#280 » 19:30:32, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller alternativa placeringar på oljefilter & kylare så gäller det att inte bygga in onödiga strypningar och välja stora dimensioner. Inom hydrauliken är inte tryckfall på några bar speciellt märkbara, men på motoroljeflödet gör det stor skillnad. Din installation kan fungera bra, men var vaksam.

Slangarna ska helst vara av "high-temp" utförande, de är mycket smidiga och tål varm begagnad motorolja över tid. Många "riktiga" slangfabrikat har någon egen typ. Vanlig hydraulslang blir som glas på kort tid, vilket även originaltillverkare missar ganska ofta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Henrik kullander (trådstartaren)

#281 » 10:24:27, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:När det gäller alternativa placeringar på oljefilter & kylare så gäller det att inte bygga in onödiga strypningar och välja stora dimensioner. Inom hydrauliken är inte tryckfall på några bar speciellt märkbara, men på motoroljeflödet gör det stor skillnad. Din installation kan fungera bra, men var vaksam.

Slangarna ska helst vara av "high-temp" utförande, de är mycket smidiga och tål varm begagnad motorolja över tid. Många "riktiga" slangfabrikat har någon egen typ. Vanlig hydraulslang blir som glas på kort tid, vilket även originaltillverkare missar ganska ofta.


Jag har klurat länge och väl på hur ja skulle göra med flytten av oljekylarn och precis som du poängterar så har jag försökt hålla mig till så stora slangar jag kunde få plats med för att inte dämpa flödet för mycket. Jag har använt 1/2 slang och försökt ha så lite kopplingar som möjligt för att undvika flaskhalsar, ja får hålla koll på olje trycket helt enkelt.

Jag ska försöka skaffa tag på högtemperaur slangar, tack för tipset :thummar:

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskap, det är värdefullt då jag helst bara gör saker en gång och bra från första början så jag slipper bygga om efteråt :screwy:
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

8 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

bassek

#282 » 21:42:57, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte behöver ha så smidig mjuk slang har hydraulik och industriservice i stan stålomspunnen teflonslang, den är ganska tunn utvändigt så då kanske du kan gå upp till 5/8" på slangen. Den tål både olja och värme...
MVH Basse

1 person gillar det här inlägget.
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

Gräsåsa daniel

#283 » 23:38:17, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar svarven ok ? Misstänker att den är från min fars aveckling du fått tag på den. Genom min lillebror markus o Anders Engqvist
Gräsåsa daniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:03, 28-08-2009
Ort: Nu förtiden i Ätrafors, Halland. Innan Gräsås, Halland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM LM218, Volvo N7 tipp o kran, Volvo N86, Volvo BM 400 industri med Tranåslastare, BM430 med ålö 2000 lastare, BM350, JD3130, JD2030, Traktorgrävare JCB 4C, Rottne Blondin RD750, 5-6 tippvagnar, höpress Claas Markant 50, 10 balvagnar med mera

Henrik kullander (trådstartaren)

#284 » 15:30:17, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräsåsa daniel skrev:Funkar svarven ok ? Misstänker att den är från min fars aveckling du fått tag på den. Genom min lillebror markus o Anders Engqvist


jajemen det stämmer bra efter många om och men så fick jag fart på den och nu funkar den fint till den lilla amatörsvarvning jag än så länge har testat mig på :) hade problem med att säkringarna gick hela tiden och ja spottta å fräste lite åt det men när jag hade tålamod nog att börja kolla upp det hela så va det bar en kabel som hade släppt från YD starten så det va fixat på 5 min när man väl tog sig för att kolla på det.
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

5 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

Henrik kullander (trådstartaren)

#285 » 21:38:56, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen alla Maskinister ! ! !

det har varit dåligt med uppdateringar här länge nu men jag hoppas att jag ska kunna fortskrida med arbetet på traktorn nu efter majsen är hackad om ett par veckor.

jag var i verkstaden nu ikväll och monterade lite extraljus på föräldrarnas bil och det var första gången sen i april jag haft tid att komma innanför dörrarna till 810ans gömställe och besöket ikväll gav blodad tand igen så nu denna stundande vinter är tanken att kunna arbeta på 810an och 43an minst 3-4 dagar i veckan och om allt går som jag vill, kunna få gjort klart 810an så pass långt att det går att starta den och flytta den för egen maskin utan hytt för att sen kunna flytta in 4300an på 810ans ställe och börja renovera midja, bakaxel, motor och växellåda :driver:

så förhoppningsvis så kommer det att hända lite i verkstan i vinter när jag inte kommer jobba borta i samma utsträckning som tidigare .

så frågan nu är ju om det är någon som är nyfiken på hur traktorn kommer låta när motorn väl stratas upp igen efter alla år i dvala :vissla:
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

20 personer gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skogsbacken och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se