Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta koppling BM 2250

67 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jeppz17 (trådstartaren)

#61 » 13:27:46, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:mja , men allting är ju relativt :razz:

Vad syftar du på?
Jeppz17
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:42, 03-11-2013
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 79:a



Michael Meier

#62 » 07:57:06, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:mja , men allting är ju relativt :razz:

Jeppz17 skrev: Vad syftar du på?


Det var bara maglo's inlägg om skillnaden på friktionsbeläggen :)

magloman skrev:En sinterlamell är aggressivare och klarar överföra mer vridmoment.

Däremot gillar den inte när man slirar på den och kan brinna upp, gå sönder om den blir för varm.

Desto färre puckar desto mer aggressiv men desto lättare att bränna den. Vill man ha lång livslängd på sinter så ska man inte slira i onödan utan mer köra på eller av.
Men som sagts fler puckar tål ju mer värme/slir.

En organisk kan du slira med så det luktar men den funkar efteråt iaf.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

crjs

#63 » 15:20:32, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:dancing_geek: Lyfter denna tråden lite då jag håller på med kopplingsbyte på min BM 2200. Anledningen var att den slirade vid ett tillfälle på högre växel med lass i kärran, tänkte att det är lika bra att ta det direkt..

Där var en del mer än verkstadshandboken lyfte upp för BM500 att lossa för att kunna få isär den. Kan göra en tråd om det eller lägga upp bilderna om det finns intresse för någon..

Bild

Nu till mina frågor.
Jag mätt mig fram till att det har gått av runt 0.6mm av materialet på svänghjulet..

Bild

Ytan var det inget större fel på, men tänker att jag plansvarvar den ändå när man ändå har nere den.

Frågan är ju om jag tänker rätt om jag tar av 1mm från mätt Kant och lika mycket på kanten där tryckplattan är infäst.. Eller kan det ställa till det?
Läste i manualen att man max kan ta 1 mm, men då antar jag att de inte räknat in att man sänker kanten med?
Eller skall man bara utgå från där lammellen ej kommit åt att avverka material och ta ned 1mm därifrån och låta bli kanten?

Bild

En bult hade även gått av till infästning en för tryckplattan så det har säkert gjort sitt..
Bild

Även anläggningarna mitt urttampningslagret var rejält slitna!
Bild

Mätte den gamla lammellen och jämförde med den nya. Gamla var nere på 8.0mm nya är 10mm..
Bild
Bild

Byter svänghjulslager och urttampningslagret med, när allt är nere.

Kommer jag behöva någon distans? Det pratas om någon plastdistans? Vart skall den sitta? Hitta ingen på mitt..
Inte plockat bort urttampningslagret än.. Måste släppa på justeringen antar jag för att få den att släppa från trycklorna eller vad man kallar de :grin:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

bonnen513

#64 » 19:55:56, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det finns nån tråd om hur svänghjulet ska svarvas kan dock vara på en IH
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Ivar Risslén

#65 » 20:07:04, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar man inget i handböckerna från VolvoBM kan man titta i MF böcker då en liknande motor har funnits i MF 175 och andra MF
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Turbodiesel

#66 » 20:41:43, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen är av annan typ på MF, den är däremot lika på de små IH med samma Perkinsmotor. Plastbrickan har endast betydelse om det är solfjäderkoppling har jag för mig, en slitbricka för att skona de små fingrarna.

Svänghjulssvarvning sker alltid genom att sänka bägge ytorna, måtten (om man misstänker att någon fulmekat tidigare) brukar finnas i verkstadshandboken. Ibland ändras måtten om kopplingskonstruktionen ändrats/utgått genom åren. Det finns ingen anledning att bara plana en av ytorna om svänghjulet sätts upp i svarven.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

crjs

#67 » 21:46:30, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måtten finns i manualen, men där pratar de inget om att ta ned bägge ytorna. Utan bara att det inte får över eller underskrida 37mm mellan infästning tryckplattan och lamellytan på svänghjulet.
Men tar man på båda behåller man ju det måttet. Det ökade spelet mellan tryckplattan och urttampningslagret bör man väl kunna justera bort..
Tänkte bara så jag inte missat nått.. När det väl är svarvat eller nedfräst är det ju så dags att komma på det :)
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se