PeterR skrev:Jag är uppväxt med en föregångare, 52 super. Det är nog helt enkelt inte konstigare än att skorret bara finns där. Dåvarande Sovjeterna var usla på växellådor och annan finmekanik. Motorn i den lär ha varit en grövre kopia på någon IH-motor, men enligt mig ganska lyckad. (När ryssarna kopierar en synål, blir det en stoppnål). Startade alltid oavsett temperatur, seg i klass med en gammal Boxer. Men, växlingarna kom jag aldrig helt överens med. Traktorn måste för övrigt varit extremt bra balanserad, tror inte vi lyckades köra fast den någon gång, trots de förhållandevis små framhjulen och ganska provocerande körning...
Men, ett oljebyte kan väl inte vara fel om det är vatten i den?
/Peter R
torbjorn_forsman skrev:Osynkade växellådor skorrar om man inte är noga med att anpassa motorvarvtalet vid växling, framför allt är det ju viktigt att dubbeltrampa då man växlar ner. Och det oavsett om de är (vit)ryska eller tillverkade någon annanstans i världen.
Om det finns tecken på vatten i växellådsoljan tycker jag att man inte ska skjuta upp oljebytet utan göra det så snart det överhuvudtaget är möjligt. Se till att traktorn är varmkörd då oljan tappas ur, och krypkör gärna sakta några meter (minst ett helt varv med bakhjulen) medan den är tom på olja, så att t ex kvarliggande olja i differentialen kan rinna ner på botten och tappas ur. Om man är för snål för att köpa ny olja, och om den bedöms vara i bra skick förutom vattnet, så kan man koka ur vattnet ur den. Tänk på brandfaran och håll till långt från byggnader och andra brännbara eller ömtåliga saker. Värm oljan i lämpligt kärl med en kokplatta ställd på ganska låg effekt (oljan leder ju inte värme så bra, så med full fart på kokplattan finns det risk att den koksar i botten). Håll koll på temperaturen under värmningen, temperaturen bör stiga sakta till 100 grader och ligger sedan kvar där tills det mesta av vattnet har kokat bort, sedan stiger den långsamt. Håll oljan vid 110-120 grader i någon timme (låt inte temperaturen överstiga 130 grader) så bör allt vatten vara borta sedan. Passa gärna på att filtrera oljan genom t ex ett billigt biloljefilter medan den är varm och tunnflytande.
Øyvind 1975 skrev:Hei. Jeg hadde en Belarus Mtz 820, med samme type växelspak som du beskriver. Jeg likte den egentlig godt, men det tok litt tid å bli vant med den. Den traktoren var en 89-modell. Nå har jeg en Belarus Mtz 920T, som har en helt annen og konvensjonell växellåda. Den er dessuten synkronisert.
Det at den blir verre å växla når den blir varm, kan det skyldes at koplingen behøver en justering? Om du har instruksjonsboken, så står det en bra beskrivelse anående justering. Jeg ville kontrollert det, bare for å utelukke den feilen.
Jeg ville helt klart byttet olje snarest om den inneholder vann. Den tar vel rundt 40 liter.
Mvh Øyvind
strumpa skrev:Inte så länge sedan jag justerade kopplingen men det skadar ju inte att kolla upp det igen. Var väldigt snabbt gjort har jag för mig.
Är du nöjd med 920?
Bengt Erik Eriksson skrev:Är det delbara p-ändar på dem?
Øyvind 1975 skrev:Bengt Erik Eriksson skrev:Är det delbara p-ändar på dem?
Delbare og justerbare, akkurat som på en BM
Mvh Øyvind
Øyvind 1975 skrev:strumpa skrev:Inte så länge sedan jag justerade kopplingen men det skadar ju inte att kolla upp det igen. Var väldigt snabbt gjort har jag för mig.
Är du nöjd med 920?
Hei. Ja det kan være ok å kontrollere justeringen av koplingen, så vet du at det er i orden.
Ja, jeg er stort sett fornøyd med 920 med ett unntak. Kraftuttaket har gitt en del bekymring, så det må justeres, eller eventuelt repareres. Om det må repareres, så skal jeg undersøke om det går an å kjøpe et forsterket. Jeg har nemlig sett slike komplette kraftuttak, men må finne ut om den typen passer på 920.
Bortsett fra dette synes jeg traktoren er bra, motoren er meget sterk. 820 som vi hadde tidligere var også ganske sterk, selv om den hadde 80 hk.
Mvh Øyvind
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster