Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Strumpas vitryska skrothög (Belarus MTZ 562 -90)

54 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

strumpa (trådstartaren)

#1 » 20:44:19, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är praktiskt att samla sina frågor om en maskin i en tråd så jag startar en om min (egentligen sambons) Belarus MTZ 562. Tänkte uppdatera med en riktig introduktion och lite bilder på åbäket när jag får tid men nu har jag en fundering som jag behöver lite råd om.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



strumpa (trådstartaren)

#2 » 20:51:20, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan på skönheten är en osynkad historia och därför inte den lättaste att hantera för en glad amatör som mig. Men jag börjar få skapligt grepp på växlingen och antalet skorrväxlingar är inte så hög längre.

Men... När traktorn blir riktigt varmkörd så blir det ännu jävligare. :aaargh: Kan det vara så enkelt att det är dags att byta olja, jag har faktiskt inte en susning om när det är gjort senast. Sambon har dock lämnat in den årligen på service tidigare. Olja finns i varje fall, möjligtvis ser den kanske ut att vara liiite vattenblandad. Är jag på rätt spår eller kan det vara något annat som spökar? Eller rentutav att det är så här osynkade lådor beter sig...?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

jonnordvall

#3 » 20:53:39, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknar bilder ;)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

PeterR

#4 » 21:10:16, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är uppväxt med en föregångare, 52 super. Det är nog helt enkelt inte konstigare än att skorret bara finns där. Dåvarande Sovjeterna var usla på växellådor och annan finmekanik. Motorn i den lär ha varit en grövre kopia på någon IH-motor, men enligt mig ganska lyckad. (När ryssarna kopierar en synål, blir det en stoppnål). Startade alltid oavsett temperatur, seg i klass med en gammal Boxer. Men, växlingarna kom jag aldrig helt överens med. Traktorn måste för övrigt varit extremt bra balanserad, tror inte vi lyckades köra fast den någon gång, trots de förhållandevis små framhjulen och ganska provocerande körning...
Men, ett oljebyte kan väl inte vara fel om det är vatten i den?
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#5 » 21:29:17, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osynkade växellådor skorrar om man inte är noga med att anpassa motorvarvtalet vid växling, framför allt är det ju viktigt att dubbeltrampa då man växlar ner. Och det oavsett om de är (vit)ryska eller tillverkade någon annanstans i världen.

Om det finns tecken på vatten i växellådsoljan tycker jag att man inte ska skjuta upp oljebytet utan göra det så snart det överhuvudtaget är möjligt. Se till att traktorn är varmkörd då oljan tappas ur, och krypkör gärna sakta några meter (minst ett helt varv med bakhjulen) medan den är tom på olja, så att t ex kvarliggande olja i differentialen kan rinna ner på botten och tappas ur. Om man är för snål för att köpa ny olja, och om den bedöms vara i bra skick förutom vattnet, så kan man koka ur vattnet ur den. Tänk på brandfaran och håll till långt från byggnader och andra brännbara eller ömtåliga saker. Värm oljan i lämpligt kärl med en kokplatta ställd på ganska låg effekt (oljan leder ju inte värme så bra, så med full fart på kokplattan finns det risk att den koksar i botten). Håll koll på temperaturen under värmningen, temperaturen bör stiga sakta till 100 grader och ligger sedan kvar där tills det mesta av vattnet har kokat bort, sedan stiger den långsamt. Håll oljan vid 110-120 grader i någon timme (låt inte temperaturen överstiga 130 grader) så bör allt vatten vara borta sedan. Passa gärna på att filtrera oljan genom t ex ett billigt biloljefilter medan den är varm och tunnflytande.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

strumpa (trådstartaren)

#6 » 21:37:22, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Jag är uppväxt med en föregångare, 52 super. Det är nog helt enkelt inte konstigare än att skorret bara finns där. Dåvarande Sovjeterna var usla på växellådor och annan finmekanik. Motorn i den lär ha varit en grövre kopia på någon IH-motor, men enligt mig ganska lyckad. (När ryssarna kopierar en synål, blir det en stoppnål). Startade alltid oavsett temperatur, seg i klass med en gammal Boxer. Men, växlingarna kom jag aldrig helt överens med. Traktorn måste för övrigt varit extremt bra balanserad, tror inte vi lyckades köra fast den någon gång, trots de förhållandevis små framhjulen och ganska provocerande körning...
Men, ett oljebyte kan väl inte vara fel om det är vatten i den?
/Peter R

Definitivt ska där bytas olja. Tyvärr har mina maskiner kostat rätt mycket slantar på sistone så jag skulle vilja dra lite på det om det går, blir ju en och en halv lax som simmar iväg vid ett byte.

Angående växellådan så måste jag säga att när man väl har lärt sig växelspaken på min Belarus så gillar jag den. Det är alltså den som bara går att föra fram och bak och har en rattknopp som vrids för att hitta rätt växel. Men det är kanske som du säger att man får leva med lite skorr. Känns lite pinsamt ibland när man har publik bara... :mrgreen:

Motorn kan jag hålla med om är bra (om det nu är samma i min). 65 pållar men den drar riktigt bra redan från 1000rpm hela vägen upp till 1800rpm där det är stopp.

Än har jag inte lyckas sätta fast traktorn men jag har inte varit i så många blöthål och lekt heller. :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#7 » 21:42:58, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Osynkade växellådor skorrar om man inte är noga med att anpassa motorvarvtalet vid växling, framför allt är det ju viktigt att dubbeltrampa då man växlar ner. Och det oavsett om de är (vit)ryska eller tillverkade någon annanstans i världen.

Om det finns tecken på vatten i växellådsoljan tycker jag att man inte ska skjuta upp oljebytet utan göra det så snart det överhuvudtaget är möjligt. Se till att traktorn är varmkörd då oljan tappas ur, och krypkör gärna sakta några meter (minst ett helt varv med bakhjulen) medan den är tom på olja, så att t ex kvarliggande olja i differentialen kan rinna ner på botten och tappas ur. Om man är för snål för att köpa ny olja, och om den bedöms vara i bra skick förutom vattnet, så kan man koka ur vattnet ur den. Tänk på brandfaran och håll till långt från byggnader och andra brännbara eller ömtåliga saker. Värm oljan i lämpligt kärl med en kokplatta ställd på ganska låg effekt (oljan leder ju inte värme så bra, så med full fart på kokplattan finns det risk att den koksar i botten). Håll koll på temperaturen under värmningen, temperaturen bör stiga sakta till 100 grader och ligger sedan kvar där tills det mesta av vattnet har kokat bort, sedan stiger den långsamt. Håll oljan vid 110-120 grader i någon timme (låt inte temperaturen överstiga 130 grader) så bör allt vatten vara borta sedan. Passa gärna på att filtrera oljan genom t ex ett billigt biloljefilter medan den är varm och tunnflytande.


Absolut, jag vet teorin bakom att växla osynkade lådor och börjar även få så smått fason på det. Men det är just det att den blir sju resor värre när den är varm. Det är t.o.m. svårt att få i en växel utan skorr från stillastående.

Oljan ska bytas men det lär dröja en månadslön innan det blir verklighet. Tror inte snåltarmen drar så svårt att jag tänker göra kokningmanövern men det var faktiskt intressant att läsa om :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Øyvind 1975

#8 » 21:48:06, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg hadde en Belarus Mtz 820, med samme type växelspak som du beskriver. Jeg likte den egentlig godt, men det tok litt tid å bli vant med den. Den traktoren var en 89-modell. Nå har jeg en Belarus Mtz 920T, som har en helt annen og konvensjonell växellåda. Den er dessuten synkronisert.

Det at den blir verre å växla når den blir varm, kan det skyldes at koplingen behøver en justering? Om du har instruksjonsboken, så står det en bra beskrivelse anående justering. Jeg ville kontrollert det, bare for å utelukke den feilen.

Jeg ville helt klart byttet olje snarest om den inneholder vann. Den tar vel rundt 40 liter.
Mvh Øyvind

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

strumpa (trådstartaren)

#9 » 21:57:45, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:Hei. Jeg hadde en Belarus Mtz 820, med samme type växelspak som du beskriver. Jeg likte den egentlig godt, men det tok litt tid å bli vant med den. Den traktoren var en 89-modell. Nå har jeg en Belarus Mtz 920T, som har en helt annen og konvensjonell växellåda. Den er dessuten synkronisert.

Det at den blir verre å växla når den blir varm, kan det skyldes at koplingen behøver en justering? Om du har instruksjonsboken, så står det en bra beskrivelse anående justering. Jeg ville kontrollert det, bare for å utelukke den feilen.

Jeg ville helt klart byttet olje snarest om den inneholder vann. Den tar vel rundt 40 liter.
Mvh Øyvind

Inte så länge sedan jag justerade kopplingen men det skadar ju inte att kolla upp det igen. :thumme: Var väldigt snabbt gjort har jag för mig.

Är du nöjd med 920?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#10 » 15:13:18, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade vägarna förbi vår Belarusfirma idag för att införskaffa lite delar så det fick bli 40 liter olja till växellådan ändå. Lika bra att smida medans plånboken är varm :cool: Passar på att foto de bredvid vrålåket så ni ser vad det är för vrålåk vi pratar om.

Bild

Här är den egentliga anledningen för besöket. Det var lite för glappt i styrningen för att vara roligt att transportköra just nu. Får väl bli en liten uppdatering av det jobbet senare.

Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

9 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Bengt Erik Eriksson

#11 » 18:39:50, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det delbara p-ändar på dem?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Øyvind 1975

#12 » 22:53:58, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Inte så länge sedan jag justerade kopplingen men det skadar ju inte att kolla upp det igen. :thumme: Var väldigt snabbt gjort har jag för mig.

Är du nöjd med 920?


Hei. Ja det kan være ok å kontrollere justeringen av koplingen, så vet du at det er i orden.

Ja, jeg er stort sett fornøyd med 920 med ett unntak. Kraftuttaket har gitt en del bekymring, så det må justeres, eller eventuelt repareres. Om det må repareres, så skal jeg undersøke om det går an å kjøpe et forsterket. Jeg har nemlig sett slike komplette kraftuttak, men må finne ut om den typen passer på 920.

Bortsett fra dette synes jeg traktoren er bra, motoren er meget sterk. 820 som vi hadde tidligere var også ganske sterk, selv om den hadde 80 hk.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975

#13 » 22:56:57, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Är det delbara p-ändar på dem?


Delbare og justerbare, akkurat som på en BM :thumme:
Mvh Øyvind

2 personer gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

strumpa (trådstartaren)

#14 » 12:10:53, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Är det delbara p-ändar på dem?


Delbare og justerbare, akkurat som på en BM :thumme:
Mvh Øyvind


Väldigt lämpligt är det. Justerade bort glappet på 3 av 4 P-ändar. Den fjärde måste jag byta. Behöver även byta ett länklager på styrservokolvens infästning.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#15 » 12:18:32, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:
strumpa skrev:Inte så länge sedan jag justerade kopplingen men det skadar ju inte att kolla upp det igen. :thumme: Var väldigt snabbt gjort har jag för mig.

Är du nöjd med 920?


Hei. Ja det kan være ok å kontrollere justeringen av koplingen, så vet du at det er i orden.

Ja, jeg er stort sett fornøyd med 920 med ett unntak. Kraftuttaket har gitt en del bekymring, så det må justeres, eller eventuelt repareres. Om det må repareres, så skal jeg undersøke om det går an å kjøpe et forsterket. Jeg har nemlig sett slike komplette kraftuttak, men må finne ut om den typen passer på 920.

Bortsett fra dette synes jeg traktoren er bra, motoren er meget sterk. 820 som vi hadde tidligere var også ganske sterk, selv om den hadde 80 hk.
Mvh Øyvind

Kraftuttaget och bromsarna verkar ju vara akilleshälen på maskinerna. I övrigt är jag lite kluven. Å ena sidan uppskattar jag den enkla och robusta konstruktionen på Belarusttaktorerna men ibland blir man jävligt less på bristen av komfort och ergonomi. Men de är fantastiska arbetsmaskiner för en överkomlig penning :driver:

Angående mina växlingdproblem så har jag efter lite googlande fått uppfattningen att det är nästan omöjligt att köra de "skorrfritt". Framförallt vad gäller nedväxlingar.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se