strumpa skrev:Kraftuttaget och bromsarna verkar ju vara akilleshälen på maskinerna. I övrigt är jag lite kluven. Å ena sidan uppskattar jag den enkla och robusta konstruktionen på Belarusttaktorerna men ibland blir man jävligt less på bristen av komfort och ergonomi. Men de är fantastiska arbetsmaskiner för en överkomlig penning
Angående mina växlingdproblem så har jag efter lite googlande fått uppfattningen att det är nästan omöjligt att köra de "skorrfritt". Framförallt vad gäller nedväxlingar.
Hei. I alle fall på min Belarus er det kraftuttaket som det er problem med. Så det må som nevnt justeres igjen, eller repareres. Om det blir nødvendig å reparere det igjen, så skal jeg undersøke angående forsterket kraftuttak. På bilder av de, så ser jeg at båndet for drift av kraftuttaket er bredere, og båndet for bremsing av det er smalere. Jeg tenker at det vil bli betydelig sterkere enn det som er standard. Kanskje ekstra nødvendig på en traktor med turbo, og som stort sett kun har vært brukt med 2-trinns snøfres. (Dalen 2010).
Så om dette passer, så kjøper jeg nytt komplett kraftuttak.
Bremsene er ok så lenge det ikke kommer olje på bremsebelegget. Det var et problem på 820 som vi hadde. 820 hadde dessuten mindre diameter på bremseskivene enn 920, så de er uansett sterkere på den jeg har nå.
Det er ingen tvil om at 920 er mer lettkjørt med sin konvensjonelle växellåda enn den du finner på 562, 820 med flere. Men man venner seg til det. Min Belarus var i bruk senest i går med litt frontlasterarbeid.
Mvh Øyvind