Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dieselpump MF35 4 cylindrig

40 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Michael Meier

#31 » 21:45:29, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

300 + frakt å faktureringsavgift å moms


Bild


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Lennart Andersson

#32 » 22:51:40, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det är 23C-motorn och har sannolikt 2 bränslefilter. Det kan vara så att det är fel filter i den närmaste burken som ledningen till matarpumpen går till. Det finns minst 3 olika filter och det ska vara det som inte har ett plåtrör inne i mitten, dieseloljan ska filtreras radiellt. Hörde en kommentar att "slå en spik" igenom så blir det cirkulation. När traktorn går så är det bara att det läcker igenom vid gummipackningarna inne i filtren. Hoppas du hittar felet. :thummar:
Lennart Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:53, 02-11-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM-10, Ferg.TED-20,Renault 3042 mfl

Danhill (trådstartaren)

#33 » 17:39:16, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Tänkte nu ta och återkoppla och berätta om hur det gått med min MF35a.

Byte av bränslepumpen gjorde att bränslet inte gick baklänges och det var en stor skillnad i pumpens förmåga att pumpa bränsle.
Därefter byttes solenoiden i startmotor vilket gjorde att det blev mycket bättre snurr trots ett halvdåligt batteri, lyckades med hjälp av en Ctek laddare få batteriet att ge ifrån sig riktigt bra start ström.
Därefter byttes generator och laddrelät till nya grejer och nu laddar det riktigt bra som max ca 15A.

Sen tappades motorn på olja och nytt filter monterades efter fyllt motorn med mineralolja började jobbet med att byta oljetrycksmätaren till en ny då den gamla inte gjorde några större utslag.

Därför har jag en fråga då jag vid ca 8-900 varv justerade trycket till att ligga på mitten av det gröna fältet är det okay eller måste man mäta upp trycket?

Bifogar en videosnutt som visar hur motorn låter och undrar om det verkar okay, själv tycker jag den låter okay nu. Det verkar inte gå att lägga till en film eller vet jag bara inte hur? vet nån hur?

Motorn startar nu utan startgas, men värmer med glödningen ca 10 sekunder och därefter startförsök och inom 20-30 sek startar den, jag tycker dock att den startar lättast med ett gaspådrag som vid gång skulle motsvara tomgång vid högre gaspådrag så verkar motorn gå tyngre, blir kompressionen högre så borde det väl betyda att motorn trots allt är ganska tät.
Danhill
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:48, 04-07-2016
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Danhill (trådstartaren)

#34 » 19:02:40, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lyckats lägga upp video på Youtube som visar MF35ans motorljud, hoppas det funkar så här. https://youtu.be/qmQPdggXsAE
Danhill
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:48, 04-07-2016
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#35 » 19:28:29, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid säkrast att mäta upp oljetrycket, en panelmonterad oljetrycksmätare för fordon är ju inte direkt något under av precision.

En dieselmotor har ju som regel inget luftspjäll i insugningsröret, så kompressionstrycket påverkas inte av gaspådraget. Och kompressionsförhållandet är ju alltid konstant på normala motorkonstruktioner, oavsett om det är otto eller diesel.
Kan regulatorn i insprutningspumpen vara gjord så att den ger korrekt startbränslemängd bara när gasreglaget står i tomgångsläge?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danhill (trådstartaren)

#36 » 19:54:03, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är alltid säkrast att mäta upp oljetrycket, en panelmonterad oljetrycksmätare för fordon är ju inte direkt något under av precision.

En dieselmotor har ju som regel inget luftspjäll i insugningsröret, så kompressionstrycket påverkas inte av gaspådraget. Och kompressionsförhållandet är ju alltid konstant på normala motorkonstruktioner, oavsett om det är otto eller diesel.
Kan regulatorn i insprutningspumpen vara gjord så att den ger korrekt startbränslemängd bara när gasreglaget står i tomgångsläge?


Har försökt att hitta vilket oljetryck som skall gälla för givet varvtal, sett på nätet siffror emellan 2.5 - 4.5 bar, har försökt mäta med hjälp av känt lufttryck på tryckmätaren och jag uppskattar att trycket kan ligga runt 2.5bar nu.

Om man stryper insugsluften ökar motorns varvtal drastigt beror det på att det inte finns något att komprimera i cylindrarna?

/kent
Danhill
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:48, 04-07-2016
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#37 » 21:00:28, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det inget i någon riktig verkstadshandbok om hur tryckbegränsningsventilen ska ställas in?

Ja, precis. Åtminstone om det är medan du kör på startmotorn som du stryper insuget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danhill (trådstartaren)

#38 » 07:37:19, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta i service manualen för MF35 så då vet vi vilket tryck som gäller.
Ställer väl ventilen så att mätaren visar något över mitten på det gröna fältet, har ingen manometer och Biltema vill ha 999:- för en.

Bild

/Kent
Danhill
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:48, 04-07-2016
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#39 » 09:35:15, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att låna en manometer tillfälligt från t ex någon tryckluftkompressor. Eller också kan du använda tryckluft med inställbar tryckregulator för att kolla vad traktorns oljetrycksmätare visar vid det önskvärda trycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danhill (trådstartaren)

#40 » 09:49:03, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde faktisk så med den mätaren att prova med känt lufttryck och jag tror
4kg ligger i mitten på det gröna fältet.

Testar när jag hittat nån lös manometer för luft som ja kan koppla in.
Danhill
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:48, 04-07-2016
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se