torbjorn_forsman skrev:Motorvärmarelement längst ut i ena änden av toppen har också förekommit i personbilsvärlden - t ex Citroën CX. Det är ingen vidare bra placering, men när nu toppen ändå av produktionstekniska skäl har en stor lucka in i kylmanteln på ena kortsidan, så är det ju bekvämt att ta fram en motorvärmare som skruvas fast istället för den där luckan. Snabbt och billigt att montera också.
Nackdelarna är dels ojämn uppvärmning (synnerligen irriterande om bilen råkar ha insprutning, eftersom motorstyrsystemets tempgivare hamnar alldeles intill motorvärmaren och värms upp långt före resten av motorn - om det är -20 grader ute är det omöjligt att starta om motorvärmaren har varit igång bara 10-20 minuter), och dels att man obönhörligen bränner sönder motorvärmaren om det skulle vara lite lite kylvatten när man använder den.
Satt värmaren i gaveln på toppen på Cittrorna?
Där (i gaveln alltså) satt ofta värmarna på första generationen av Megane med K7M motor minns jag